משתמש:הנדב הנכון/קשקשניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרניזם לטנטים ישתמשו בתמונות צמחים בלבד מהם מוסתרים כל בעלי החיים הנפגעים

קרניזם לטנטי הוא מונח מתחום יחסי האדם ובעלי חיים, ומוגדר כמערכת אמונות (מודעת ולא מודעת) שמאפשרת לטבעונים לאכול מזון צמחי שלא לצורך הישרדות, המגודלים תוך אכזריות לחיות בניגוד לסלידה שלהם עצמם מאכזריות כלפי בעלי חיים. שם זה נטבע על ידי הפילוסוף והחוקר הנדב בנכון, בעקבות מספר גיגולים שערך באינטרנט. מונח זה הוא הרחבה למונח הקרניזם.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונחים קרניבור ואומניבור שמשמשים לעתים לתיאור בני אדם שאוכלים מן החי, הם מונחים ביולוגיים ומתייחסים להיבטים פיזיולוגיים בלבד, וכמוהם המונח הרביבור; המונחים 'אוכלי בשר' או 'אוכלי צמחים' מתארים העדפה תזונתית, אך כפי שטבעונות אינה רק מאפיין ביולוגי או תזונתי וטבעונים מביאים לשולחן את מערכת האמונות שלהם, כך על פי התיאוריה טבעונים מביאים לשולחן את מערכת האמונות שלהם: הקרניזם הלטנטי - להלן הקל"ט. נקודת המוצא של הקל"ט היא שחלק ניכר מתזונת הצמחונים הוא בחירה ולא מתוך הכרח, על אף המחויבות שלהם לחיי בעלי חיים. בחירה זו נובעת מהתכחשות למוות ההמוני בעלי החיים:

  1. הדרתם משטחי הגידול והרעבתם
  2. פעולות החרישה והקציר
  3. ההדברה
  4. ציד "מזיקים" (למעשה ציפורים או יונקים הבאים לאכול את היבול) ועוד.

מערכת אמונות זו היא ברובה לא מודעת.

קל"ט על פי התיאוריה הוא אידאולוגיה שלטת בטבעונות שנתמכת על ידי הנחות מוסכמות בלתי מעורערות ומנגנוני הגנה פסיכולוגיים, פיזיים, וחברתיים, שמטרתם לאפשר לבני אדם להתנהג כלפי קבוצה מצומצמת של בעלי חיים (מכרסמים וציפורים בעיקר) באופן שלא היו מתנהגים כלפי שום חיה אחרת.

הצדקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורות מוכוונת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרניסטים הלטנטים כלל אינם עוסקים בחיות המתות לצורך הפקת המזון הצמחוני עבורם. הם אינם שוקלים צעדים לצמצום או מחרימים חקלאים אשר הורגים מספר רב יחסית של חיות או משתמשים בחומרי הדברה הפוגעים בחיות באזור.

מוסר כפול הנוגע לחיי בעלי החיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטבעונים מחלקים את בעלי החיים לקטגוריות, והם נתפסים כאובייקטים מופשטים, פרטים בקבוצה שלגביה יש הנחות מכלילות; למשל, נמלים או זבובים הם כולם אותו אותו דבר.

נהנתנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל ייצור מזון מהצומח יוביל למות חיות מסוימות, וככל שהייצור גדול יותר מספר החיות גדל בהתאם. קרניסטים לטנטים הסובלים מעודף משקל או שצורכים מזונות בגלל טעמם ולא ערכם התזונתי תורמים להרג חיות אותם חיות לצורף הנאתם האישית או מחוסר משמעת אישית.