משתמש:הפטריה הקסומה/קליפורד שול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליפורד שול
clifford shull
לידה 23 בספטמבר 1915
פיטסבורג, פנסילבניה
פטירה 31 במרץ 2001 (בגיל 85)
מדפורד, מסצ'וסטס
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים

המכון הטכנולוגי של קרנג'י

אוניברסיטת ניו יורק
פרסים והוקרה

פרס אוליבר באקלי (1956) פרס גרגורי אמינוף (1993)

פרס נובל לפיזיקה (1994)
תרומות עיקריות
מציאת שיטת פיזור ניוטרונים

קְלִיפוֹרְד גְּלֵנְווּד שוּל (באנגלית: Clifford Glenwood Shull; 23 בספטמבר 1915 - 31 במרץ 2001) היה פיזיקאי אמריקאי זוכה פרס נובל. בפרס הנובל זכה בשל גילוי שיטת פיזור נייטרונים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליפורד שול נולד בעיר פיטסבורג שבפנסילבניה ב23 בספטמבר 1915, לדֶּיְוִיד ודֶּיְיזִי שול. הוריו של חיו במקורם באזור כפרי במרכז פנסילבניה, במחלקה חלקאית שבמחוז פֶּרִי.

שנותיו הראשונות לחייו היו נורמליות לחלוטין. שול החל להתעניין בפיזיקה במיוחד כשהשתתף בקורס פיזיקה בשנתו האחרונה ללימודים בתיכון.

לאחר שסיים את לימודיו בתיכון, שול רצה להמשיך ללמוד פיזיקה באוניברסיטה. לאור הגבלות התקציב של משפחתו, היה נראה שכדאי היה לו לגור בבית הוריו וללמוד פיזיקה והנדסה במכון הטכנולוגי של קרנג'י. קליפורד התקבל לקדנציית הסתיו ב1933, וקיבל מלגת לימודים למחצית הראשונה לאור הצלחתו בתיכון.

כשהחל ללמוד במכון הטכנולוגי של קרנג'י, העניין שלו בפיזיקה התחזק במהירות. מעט זמן לאחר קבלתו של קליפורד למכון הטכנולוגי של קרנג'י, אביו מת. בזמן זה, אחותו הייתה נשואה וגרה עם בעלה בבית הוריו של קליפורד, יחד עם קליפורד עצמו, אחיו ואמו. אחיו של קליפורד נטש את לימודי האומנות ולקח את העסק של אביו לידיו

את תוארו השני ותואר הדוקטור שלו השיג קליפורד באוניברסיטת ניו יורק בסתיו 1937.

שול קיבל את פרס הנובל לפיזיקה בשנת 1994 יחד עם ברטרם ברוקהאוס[1] בגין פיתוח שיטת פיזור ניוטרונים.[2] השיטה שפיתח חושפת היכן נמצאים אטומים בתוך חומר מסויים כמו כדורים המקפצים וחושפים מכשולים בחשכה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bertram Brockhouse, Wikipedia
  2. ^ Neutron scattering, Wikipedia