משתמש:כלומרר7/קפטן אולטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן אולטרה
[[]]
קפטן אולטרה
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
יוצרים רוי תומאס, ג'ורג' פרז
מידע
שם אמיתי גריפין "גריף" גוגול
גזע אדם שעבר מוטציה
כוחות כוח על אנושי, מהירות, סיבולת ועמידות, סופר-נשימה, אי מוחשיות, אולטרה-קול, תעופה
חברוּּת לשעבר בקבוצה האוונג'רס, דפנדרס

קפטן אולטרה (גריפין גוגול) הוא גיבור על המופיע בחוברות קומיקס אמריקאיות בהוצאת מארוול קומיקס. נוצר על ידי רוי תומאס, ג'ורג' פרז וג'ו סינוט. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת הקומיקס "ארבעת המופלאים #177" (דצמבר 1976)[1][2]. קפטן אולטרה היה חבר ב-Revengers בנקודות שונות בתולדותיו[3][4].

התפתחות הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונספט ויצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוי תומאס טען, "קפטן אולטרה היה דמות פארודית שג'ורג' פרז ואני המצאנו עבור FF #177, בזיוף משלנו של האודישנים של DC עבור לגיון גיבורי העל (היה לה את הלגיון הדומה של גיבורים דחויים, זוכר? בכוונה נתנו לו את מה שתמיד קראתי לו תחפושת "חלון-כנסייה"... כזו שיש לה מיליונים יצירות עיצוב, וכמעט באותה מידה של צבעים, בלי שום דבר שיתמקד באמת בעין. אבל כמובן, מכיוון שהוא היה סופרמן וירטואלי, היינו צריכים לתת לו "קריפטוניט", אז עשינו אותו באש, כמעין הומאז' לצייד המאדים. הבדיחה הייתה שארבעת המפחידים, אם היו נותנים לו להצטרף, היו הולכים מול ארבעת המופלאים - עם הלפיד האנושי שלו - בסיוע אדם שהתעלף בנוכחות כל סוג של להבה."

היסטוריית פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אולטרה הופיע לראשונה בחוברת הקומיקס "ארבעת המופלאים #177" (דצמבר 1976), שנוצר על ידי רוי תומאס, ג'ורג' פרז וג'ו סינוט.

ביוגרפיה של דמויות בדיוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר פסיכולוג קשיש לא יכול היה להרשות לעצמו לשלם לאינסטלטור גריפין גוגול, הוא מציע לרפא את הרגל העישון של גוגול באמצעות היפנוזה. עם זאת, כפי שנודע לגוגול מאוחר יותר, הפסיכולוג היה חוץ-ארצי וההיפנוזה פותחת את הפוטנציאל העל-אנושי המולד של גוגול. לבוש בתחפושת מתנגשת וצבעונית, גוגול הפך לגיבור העל קפטן אולטרה. עם זאת, מתגלה כי הוא סובל מפירופוביה קשה (פחד מאש) כתופעת לוואי. ההופעה הראשונה של קפטן אולטרה היא כמועמד לצוות נבלי העל שנקרא ארבעת המפחידים. הוא מתקבל בהתחלה בהתלהבות על ידי שלושת הנבלים האחרים, נלהב ממגוון הכוחות הגדול שלו. עם זאת, כאשר אחד מהם התחיל להדליק סיגריה בחגיגה, קפטן אולטרה מתעלף בנוכחות הגפרור. הוא נדחה מיד. תוכנית טלוויזיה לא מורשית מודיעה לגוגול על צוות גיבורי העל המגינים. קפטן אולטרה הוא אחד מקבוצה גדולה שצריך לחקור על ידי נסיעה לאקדמיית הרכיבה של ריצ'מונד בלונג איילנד. שם הוא עובד עם קבוצה קטנה כדי לעצור מסע פשע בניו יורק. כמו רוב המבקשים האחרים, הוא אינו מרוצה מהמגינים ואף פעם לא באמת עותר לקבוצת הליבה לחברות.

זמן קצר לאחר מכן, הוא עבר לשיקגו. מאז הייתה לו קריירה מינורית כגיבור-על סולו, ולעיתים קרובות התחבר לגיבורים כמו ת'ור כדי להילחם בנבלים קטנים. בסופו של דבר הוא מתגבר על הפחד הפתולוגי שלו מאש הודות לשנים של טיפול מקיף תחת הפסיכיאטר בעל הכוח דוק שמשון. גוגול החל בקריירה חדשה כסטנדאפיסט ונאבק באקל'ר: שד ללא הומור. הקריירה הקומית שלו לוקחת אותו ברחבי הארץ. גיבורי על מפריעים לזה, כמו למשל כאשר יצור העפר המחתרתי 'Mud Pi', חוטף את כל הקהל הפוטנציאלי שלו, אזרחי 'Wash Basin', טקסס. קפטן אולטרה מצליח לחלץ את כולם בבטחה. Doorman התחנן בפניו להצטרף ל-Great Lakes Avengers, אך קפטן אולטרה דוחה אותו בכעס.

לאחר מכן הפך גריפין למנהיג צוות נברסקה של תוכנית היוזמה, חלק מתוכנית גיבורי-על נשלטת על ידי הממשלה. לאחר ששניים מחבריו לצוות, פרגון וגאדג'ט נהרגו, גריפין נלחם לזמן קצר באיירון מן כדי להגן על שאר קבוצתו. הוא נראה חוקר את נסיבות מותם הטראגי של פרגון וגאדג'ט עם דוק שמשון ואיירון מן. במהלך החקירה שלהם מתגלה שיש שני מגויסים חדשים של יוזמה בתהליך של מעקב מהיר לצוות נברסקה, אם כי קפטן אולטרה הביע רוגז מהסיכוי שיצטרך "לשמר את הפאנקיסטים". קפטן אולטרה מגויס על ידי וונדר מן (שבעיית דליפת האנרגיה היונית שלו השפיעה על כושר השיפוט שלו) להצטרף לנקמה שלו. במהלך המתקפה של הנוקמים על אחוזת הנוקמים, הוא נבהל כאשר דוקטור סטריינג' משתמש בכישוף אשליה כדי לגרום לו להאמין שהוא בוער. הוא ושאר הנוקמים הובסו על ידי כל שלוש קבוצות הנוקמים והוחזרו לרפסודה. הסיבה של קפטן אולטרה להצטרפות ל"נוקמים" היא שלמרות העובדה שהוא היה על היוזמה, הוא מתרעם על כך שלא מכבדים אותו למרות שיש לו כוח רב כמו נוקם. במהלך הנוקמים: המתנה! קו העלילה, קפטן אולטרה היה אסיר של Pleasant Hill, קהילה סגורה שהוקמה על ידי ש.י.ל.ד.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אולטרה רכש מגוון כוחות על באמצעות היפנוזה על ידי חייזר. יש לו תכונות על אנושיות, כגון כוח על אנושי, מהירות, עמידות וסיבולת. הוא גם השיג את היכולת הפסיונית להפוך לבלתי מוחשי כרצונו, לראות דרך חומרים (ראיית רנטגן), ואת היכולת להקרין את נשימתו קדימה בכוח זעזוע רב - בין היתר. לקפטן אולטרה יש את כוח התעופה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

דניאל ג'ורלן מחברת Comic Book Resources דירג את קפטן אולטרה במקום הרביעי ברשימת "15 דמויות מארוול לא ברורות שמגיעות לסרט משלהן".

בכלי תקשורת אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתכוניות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפין גוגול / קפטן אולטרה מופיע בפרק ארבעת המופלאים: הגיבורים הגדולים בעולם "המרפא", בדיבובו של פול דובסון. לאחר ש"מצבו" של בן גרים נרפא, הצוות בחן מחליפים אפשריים וקפטן אולטרה היה בין המועמדים לצד פלטמן, איש צפרדע, היא-האלק, נערת סנאי וטקסס טוויסטר. בסצנה שמזכירה את ההיכרות שלו עם ארבעת המפחידים, קפטן אולטרה נחשב למועמד מוביל בגלל כוחותיו עד שהלפיד האנושי "האיר" את האגודל שלו תוך שהוא נותן תנועת אגודל, מה שגרם לקפטן אולטרה להתעלף ולהידחות על הסף בגלל הפירופוביה שלו. בראיון ל-Marvel Animation Age, בהערה "יש המון קמאים בסצנת ה'אודישן' של ה-FF, כולל איש הצפרדע המופלא והטוויסטר של טקסס...", הכריז הסופר דן סלוט "וקפטן אולטרה! אל תשכח את קפטן אולטרה! איזו בעיטה, נכון? אני לא מאמין שהיה לי יד בהבאת טקסס טוויסטר למסך הקטן. עכשיו אני יכול למות מאושר".

גריפין גוגול / קפטן אולטרה מופיע בדמות קמיע בפרק האולטימטיבי של ספיידרמן "Damage Control", בדיבובו של קאם קלארק. הוא מופיע כדובר של Damage Control.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ערך הדמות, במילון מארוול לדמויות הקומיקס (Marvel Directory entry)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Evan B. Thomas, What Else Is a Comic?, The Oxford Handbook of Comic Book Studies, Oxford University Press, 2019-03-14, עמ' 52–74
  2. ^ Introduction: The Best Marvel Comic of the 1970s, Cornell University Press, 2023-05-15, עמ' 1–20, ISBN 978-1-5017-6784-5
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Carter, John Ridgely, (28 Nov. 1865–3 June 1944), at present with Morgan, Morgan et Cie., Paris, Who Was Who, Oxford University Press, 2007-12-01
  4. ^ David M. Ball, Comics as Art, The Oxford Handbook of Comic Book Studies, Oxford University Press, 2019-11-06, עמ' 93–114