דפנדרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דפנדרס
הדפנדרס, כפי שהם מופיעים על עטיפת החוברת Defenders: Strange Heroes #1 מדצמבר 2011, אמנות מאת לייניל פרנסיס יו וסאני גו.
הדפנדרס, כפי שהם מופיעים על עטיפת החוברת Defenders: Strange Heroes #1 מדצמבר 2011, אמנות מאת לייניל פרנסיס יו וסאני גו.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Marvel Feature #1
(דצמבר 1971)
יוצרים רוי תומאס
רוס אנדרו
מידע
סטטוס פעיל
בסיס סנקטום סנטאורום, אחוזתו של דוקטור סטריינג'; אקדמיית ריצ'מונד ריידינג
חברוּת בקבוצה איירון פיסט, ג'סיקה ג'ונס, דרדוויל, לוק קייג'
חברוּּת לשעבר בקבוצה אייסמן, איש הנמלה השני, אנג'ל, דוקטור סטריינג', הגולש הכסוף, הוקאיי, הענק הירוק, הענקית האדומה, הענקית הירוקה, הפנתר השחור, הצרעה, ולקיריה, חיה, החתולה השחורה, יילוג'אקט, נאמור
דמויות קשורות
אויבים Yandroth עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דפנדרסאנגלית: Defenders, "המגנים") היא קבוצה בדיונית של גיבורי-על שהופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הקבוצה הופיעה לראשונה בחוברת Marvel Feature #1 מדצמבר 1971, ונוצרה על ידי הכותב רוי תומאס והמאייר רוס אנדרו. הקבוצה מורכבת בעיקר מדמויות שנחשבות לשוליות ביקום מארוול ואשר מעדיפות לתפקד לבדן, והיא נלחמת לרוב באיומים מיסטיים ועל-טבעיים.

הקבוצה המקורית כללה את דוקטור סטריינג', הענק הירוק, נאמור והגולש הכסוף. הרכב חבריה השתנה בין השנים 19721986. בעוד דוקטור סטריינג' והענק הירוק נמנו בין חבריה הקבועים יחסית, הקבוצה כללה במרוצת השנים חברים רבים וביניהם הוקאיי, לוק קייג', דרדוויל, יילוג'אקט, הצרעה, ולקיריה, מונדרגון, הפנתר השחור, ויז'ן, מכשפת השני, חיה, מיסטר פנטסטיק והדבר בין היתר.

ב-6 בנובמבר 2013, חברת וולט דיסני ואולפני מארוול שחררו הצהרה לפיה מתוכננות סדרות לייב אקשן לשידור ברשת נטפליקס כחלק מהיקום הקולנועי של מארוול על דמויותיהם של דרדוויל, ג'סיקה ג'ונס, לוק קייג' ואיירון פיסט, פרויקט שהוביל למיני סדרה על קבוצת הדפנדרס.[1]

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור מקורם של הדפנדרס נח על שני סיפורי קרוסאובר מאת הכותב רוי תומאס לפני הקמתה הרשמית של הקבוצה. הראשון התרחש כשסדרת דוקטור סטריינג' בוטלה והסיפור הסתיים בחוברות האחרות. דוקטור סטריינג' חובר בתחילה לנאמור ואחר כך לענק הירוק כדי להגן על כדור הארץ מפני פלישתם של חייזרים בין-גלקטיים הדומים ליצירותיו של הווארד פיליפס לאבקרפט.[2][3][4] ברברה נוריס, מארחתה לעתיד של ולקיריה, מופיעה לראשונה בסיפור זה. בסיפור השני, נאמור מגייס את עזרתם של הגולש הכסוף ושל הענק הירוק כדי לעצור ניסוי בעל פוטנציאל הרסני לשינוי מזג האוויר. הם משחררים שלא במתכוון אומה קטנה מידיו של עריץ ומתעמתים עם האוונג'רס תחת השם "שלושת הטיטאנים".[5]

בהרפתקאתם הראשונה של חברי הדפנדרס, הם נלחמו נגד האשף הטכנולוגי החייזרי יאנדרות' אשר המציא מכשיר שמסוגל להפעיל מצבורי נשק גרעיני ברחבי העולם. הצלחת החוברת הראשונה בכיכובם הובילה לפרסומה של סדרת סולו דו-חודשית. ולקיריה הוצגה בחוברת מספר 4 (פברואר 1973). אנגלהארט ציין כי הוא הוסיף את דמותה כדי "לספק מרקם מסוים לקבוצה".[6] בהמשך, אנגלהארט כתב את "מלחמת האוונג'רס-דפנדרס".[7] לן ויין, העורך לעתיד של הסדרה, כתב בה בקצרה ויצר דמויות שונות כמו "אלפא המוטאנט האולטימטיבי" ו"צוות ההריסה".

הכותב סטיב גרבר עבד על הדמויות בחוברת Giant-Size Defenders #3 (ינואר 1975) והפך לכותב הראשי של הסדרה החל מחוברת מספר 20 למשך 21 גליונות עד לנובמבר 1976. חלק מאומנותו של גרבר הייתה להחיות דמויות נשכחות - יחד עם המאייר סאל בוסימה, הוא החזיר שלוש יצירות שהיו קיימות מלפני הקמתה של מארוול: קבוצת משתמשי קסם בשם "אנשי הראש", שפורסמו לראשונה בספרות אימה אנתולוגית משנות ה-50 של המאה ה-20; קבוצת שומרי הגלקסיה המקוריים (בסיפור שבו הדפנדרס עברו ליקום חלופי ועזרו לשומרי הגלקסיה להילחם בכובשים חייזרים בשם "הבאדון"); וכן הווארד הברווז. בשנת 2010, הרצתם של גרבר ובוסימה לקבוצת הדפנדרס נכללה במקום הראשון של עשרת סיפורי מארוול.[8]

הרצתו של דייוויד אנתוני קראפט ככותב כללה את "סאגת סקורפיו" (חוברות מספר 46, 48-50) ואת "קסנוג'נסיס: יום השדים" (חוברות מספר 58-60). קשת הסיפור "דפנדרס ליום אחד" בחוברות מספר 62-64 (אוגוסט 1978) הביאה את ניסיון הצטרפותם של כתריסר חברים חדשים, כמו גם נבלי-העל המבקשים להציג את עצמם כקבוצת הדפנדרס כדי לבלבל את רשויות החוק ואת הציבור בעוד הם מבצעים מקרי שוד. קבוצה זו כללה את בלוב, באטרוק המזנק, אלקטרו, בומרנג, טואד ושוקר. קראפט והמאייר אד האניגן הסבירו את סיפור הרקע של ולקיריה בחוברות מספר 66-68 (דצמבר 1978-פברואר 1979).

סטיב גראנט כתב את סיומו של הסיפור אותו התחיל גרבר, "אומגה הבלתי נודע", ושילב אותו בכותרי הדפנדרס,[9] שבסופם מרבית החברים המקוריים נהרגו. בשעה שגרבר לא היה מרוצה מהחלטתו של גראנט,[10] הסיפור סגר מספר קצוות עלילה פתוחים, וחברת מארוול החשיבה אותו כקאנוני.

הכותב ג'ון מארק דמתיאס לקח את מושכות הכתיבה בחוברת מספר 92. דמתיאס, בעל רקע בכתיבת סיפורי אימה בני שמונה עמודים עבור חברת DC קומיקס, ניסה להתמודד עם כתיבתם של 22 עמודים מדי חודש. הוא ומארק גרונוולט השתתפו בכתיבת חוברות מספר 107-109 (מאי-יולי 1982), אשר סגרו קצוות עלילה פתוחים מסיפורם של קראפט והאניגן מלפני שלוש שנים אודות ולקיריה. במהלך כתיבתו, דמתיאס פיתח יחסי ידידות עם המאייר דון פרלין, שבהמשך יאייר את הסדרה למשך מחצית מתקופת הרצתה.

הדפנדרס החדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הזמן, דמתיאס סבל משחיקה יצירתית והרגיש שיש צורך בשינוי. החל מחוברת מספר 125, שם הכותר השתנה ל"הדפנדרס החדשים", ובו חברי הקבוצה המקוריים (דוקטור סטריינג', הגולש הכסוף, הענק הירוק ונאמור) נאלצים לעזוב את הקבוצה כתגובה על נבואה חייזרית שאותם ארבעה חברים יהיו אחראים להשמדת העולם. בעקבות כך, חיה מקים מחדש את הקבוצה כקבוצה רשמית של גיבורי-העל הנתמכת בידי הממשלה.[11] רעיון "הדפנדרס החדשים" סיפק עלייה משמעותית במכירות, אך הותיר את דמתיאס בבצורת יצירתית לאחר שהבין שיצר את אותו דבר שלא אהב לכתוב, כלומר, צוות גיבורי-על.[12] דמתיאס נשאר למשך ששת הגליונות הבאים בטרם העביר את הכתיבה לפיטר גיליס.

סדרה זו בוטלה בחוברת מספר 152 מפברואר 1986, שבה מספר מחברי הקבוצה (מונדרגון, ולקיריה, גרגויל, אנדרומדה, מנסלוטר ואינטרלופר) מתו לכאורה בקרב נגד דרקון הירח. חברי הקבוצה שנותרו בחיים עזבו כדי להצטרף לקבוצת אקס פקטור. כמה מאותם חברים מתים חזרו מאוחר יותר בסדרות סולו של האוונג'רס ובחוברות Strange Tales Vol.2 #5-7, לפני יציאתן של חוברות מספר 3 ו-4 בסדרה החדשה Doctor Strange, Sorcerer Supreme (מרץ-מאי 1989).

שובם של הדפנדרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990, שלושת חברי הקבוצה המקוריים התאחדו שוב[13] בסיפור בו התברר שהנבואה הייתה שקרית. הגולש הכסוף הצטרף מחדש אל השלושה בסיפור בשם "שובם של הדפנדרס".[14]

הדפנדרס הסודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993, חברת מארוול ביקשה להחיות את זיכיון הדפנדרס עם קבוצת "הדפנדרס הסודיים". הקבוצה החדשה הופיעה לראשונה באופן לא רשמי בגיליון מספר 50 של דוקטור סטריינג' ולאחר מכן בגיליון 374 של ארבעת המופלאים, לפני שהופיעו בהרצת חוברת סולו משלהם. בסדרה זו, דוקטור סטריינג' אסף קבוצות שונות למגוון משימות חשאיות, כשהוא תיפקד כמנהיגם. קבוצות אלו כללו את אייסמן, איירון פיסט, ארכאנג'ל, גוסט ריידר, דדפול, דראקס המשמיד, האיש הענק, הגולש הכסוף, המעניש, הענק הירוק, וולברין, וור משין, לוק קייג', מכשפת השני, נובה, נווד, נורת'סטאר, סוכן ארצות הברית, ספיידרוומן, ספיידרמן, פגיון וקפטן אמריקה. לאחר מספר חודשי הרצה, דמותו של סטריינג' הוסרה מהכותר, משום שהדמות התווספה לליין "בני חצות" של מארוול. לאחר קשת סיפור שבה הנבל תאנוס ארגן קבוצת דפנדרס סודית משלו (שכללה את איש הטיטניום, ריינו, נייטרו וסופר סקרול),[15] מנהיגות הקבוצה עברה לדוקטור דרואיד, צייד מפלצות על-טבעיות.[16] הסדרה עצמה נטשה את אלמנט ההרכבים המתחלפים לטובת דרואיד ומפלצות הקוגנוסנטי, ובוטלה בחוברת מספר 25.

איחוד מחודש והמסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 20012002, הדפנדרס התאחדו תחת כתיבתו של קורט בוזיאק ואיורו של אריק לארסן בכרך שני של סדרת חוברות הסולו, שנמשכה כ-12 חוברות. בעקבות הרצה זאת יצאה מיני סדרה בת שש חוברות של "המסדר", שבה יאנדרות' הפעיל מניפולציה על גאיה ש"תקלל" את ארבעת חברי הדפנדרס המקוריים, ובכך הם יוכלו להיות מזומנים לטפל במקרי משבר. לאחר מכן, חברים אלה עברו שטיפת מוח בידי יאנדרות' כדי להקים את "המסדר" לצורך שליטה עולמית. בשעה שהמסדר שוחרר משטיפת המוח בידי גיבורי-העל, קבוצת הדפנדרס התפרקה.

המיני סדרה משנת 2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני סדרה בת חמישה חלקים של הדפנדרס יצאה ביולי 2005, תחת כתיבתם של קית' גיפן, ג'ון מארק דמתיאס וקווין מגווייר (הצוות האמנותי שידוע בעקבות עבודתו בזיכיון ליגת הצדק). במיני סדרה זו, דוקטור סטריינג' מנסה לאחד את חברי הקבוצה המקורית כדי להילחם בדורמאמו ובאומאר. המיני סדרה התמקדה בהומור, כיוון שחברי הקבוצה נהגו להתווכח אחד עם השני. המיני סדרה אוגדה בהמשך לאוגדן "דפנדרס: חסרי הגנה".

הדפנדרס האחרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008, הכותב ג'ו קייסי כתב מיני סדרה חדשה שכללה הרכב חדש של הדפנדרס, וזאת כתוצאה ישירה של חוק רישום העל-אנושיים באירועי מלחמת האזרחים של מארוול. חברי הקבוצה נבחרו בידי איירון מן, והיא כללה את הענקית הירוקה, קולוסוס ונייטהוק בין היתר. הקבוצה הוצבה בניו ג'רזי כחלק מ"יוזמת חמישים המדינות", משום שהקירבה לעיר ניו יורק דרשה את התערבותם של גיבורי-על מנוסים יותר מאשר מגויסים טריים ממחנה האמונד. הקבוצה מתפרקת בהמשך בגלל חוסר יכולתה להתמודד עם איומים, אך מוקמת מחדש מחוץ ליוזמה.

אופנדרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהרצת הסדרה של הענק הירוק של שנת 2009, הענק האדום מקים קבוצה נגדית של הדפנדרס, שמורכבת מנבלי-על, כדי להילחם בגרסאות עבר של אויביהם. הוא קורא לה בשם "האופנדרס" (Offenders, "העבריינים"), והיא כוללת את ברון מורדו, טראקס וטייגר שארק.[17]

הפחד עצמו: המעמקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך קשת הסיפור "הפחד עצמו" משנת 2011, דוקטור סטריינג' מאגד מחדש גרסה חדשה של קבוצת הדפנדרס, שכוללת את הגולש הכסוף, נאמור, ליירה (בתו של הענק הירוק) ולואה (תלמידה של אקס-מן). הקבוצה הוקמה כדי להתעמת עם הנבל אטומא, שר מלחמה אטלנטי ויריבו של נאמור, שהפך לנקרוד שובר האוקיינוסים. חברי דפנדרס רבים מופיעים בגיליון האחרון של הסיפור.[18]

הדפנדרס חסרות הפחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2013 החלה סדרת "הדפנדרס חסרי הפחד" מאת קולן באן וויל סליני. קבוצה זו היא למעשה קבוצת לוחמות הולקיריור, שכוללת את ולקיריה, דניאל מונסטאר, נובה, האשה הלוחמת, אלסה בלודסטון, קליאה סטריינג' ומיסטי נייט. נקראת גם "הדפנדרס של מידגארד", אולם כמעט ואין קשר בינה לבין קבוצת הדפנדרס המקורית.[19]

גרסאות אחרות של הדפנדרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולטימייט דפנדרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום אולטימייט מארוול, הדפנדרס הם קבוצת פורעי חוק חובבנים שמתלבשים כגיבורי-על, ואין להם כלל כוחות-על. קבוצה זו מתעניינת יותר בלהפוך לידוענים מאשר לעצור פשעים ולהציל חיים. הנרי פים מוזמן להצטרף לקבוצה, ונוטל על עצמו את זהות איש הנמלה כדי להימנע מבעיות משפטיות כתוצאה בשימוש בנסיוב הגדילה שלו, שכעת הוא רכוש ממשלתי. קבוצה זו כוללת גרסאות אולטימייט של פאוור מן, ולקיריה, נייטהוק, בנו של השטן והלקאט.

בהרצת החוברות "אולטימייט קומיקס: אולטימייטס החדשים" (מאי 2010), חברי הקבוצה המקורית מחזיקים כעת ביכולות על-אנושיות, ומתברר שלוקי העניק להם אותם כדי לגנוב את מיולניר, מקבתו של תור.

עידן אפוקליפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

במציאות חלופית שבה ליג'יון הרג את צ'ארלס אקסבייר, קבוצת הדפנדרס הייתה הקבוצה היחידה שהתנגדה למשטרו של המוטאנט העריץ אפוקליפס. הקבוצה הוקמה בידי קפטן אמריקה (שמחזיק במיולניר), קפטן בריטניה (שלובש את חליפת השריון של איירון מן), לוגאן (ללא שלד האדמנטיום שלו), הדבר (בעל יד מלאכותית), איש המולקולה והאח וודו (המכשף העליון לאחר מותו של דוקטור סטריינג'). בהמשך מצטרפים אליהם סאורון ונייט גריי.[20]

עידן אולטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות רציחתו של הנרי פים בידי וולברין במהלך אירועי עידן אולטרון נוצר קו זמן חלופי שבו הדפנדרס הופכים לקבוצת גיבורי-העל המרכזית לאחר התפרקות האוונג'רס. הרכב הקבוצה כולל את דוקטור סטריינג', קולונל אמריקה, וולברין, ג'אנט ואן דיין כקפטן מארוול, הדבר, סקוט סאמרס כקייבל, הענק הירוק וסטאר לורד. הקבוצה יוצאת להתעמת עם מורגן לה-פיי, שכבשה מחצית מהעולם.[21]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Netflix Picks Up Four Marvel Live-Action Series & A Mini Featuring Daredevil, Jessica Jones, Iron Fist, Luke Cage For 2015 Launch, David Lieberman and Nellie Andreeva, November 7th 2013
  2. ^ Doctor Strange #183, November 1969
  3. ^ Sub-Mariner #22, February 1970
  4. ^ The Incredible Hulk #126, April 1970
  5. ^ Sub-Mariner #34-35, February-March 1971
  6. ^ The Defenders I, SteveEnglehart.com
  7. ^ The Avengers #116-118, The Defenders #9-11, October-December 1973
  8. ^ Top 10 1970's Marvels, Jason Sacks, September 6th 2010
  9. ^ Defenders #76-77, October-November 1979
  10. ^ The Omega Flap, stevegerber.com
  11. ^ Defenders #125, November 1983
  12. ^ Salicrup, Jim; Higgins, Mike (October 1986). "J. Marc DeMatteis (part 2)". Comics Interview (39) (Fictioneer Books). pp. 7–19.
  13. ^ The Incredible Hulk #370-371
  14. ^ The Incredible Hulk Annual #18, Namor The Sub-Mariner Annual #2, Silver Surfer Annual #5, Doctor Strange, Sorcerer Supreme Annual #2, July 1992
  15. ^ Secret Defenders #14, April 1994
  16. ^ Secret Defenders #15, May 1994
  17. ^ Hulk Vol.2 #10, 11, April, June 2009
  18. ^ Fear Itself: The Deep #2, September 2011
  19. ^ Marvel Now! Q&A: Fearless Defenders, Ben Morse, November 8th 2012
  20. ^ What If? X-Men Age of Apocalypse #1, February 2007
  21. ^ Age of Ultron #8, July 2013