משתמש:להב וירין/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עמליה מגדלת בצל לא רגיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עמליה מגדלת בצל לא רגיל נכתב ע"י יעל איכילוב ואויר ע"י ליאורה גרוסמן. הספר נכתב בשנת 2018 והוצא ע"י עם עובד.

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של להב וירין.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של להב וירין.


עמליה מגדלת בצל לא רגיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמליה ואביה מצאו בגינת הרחוב בצל לא רגיל, הם שתלו אותו בעציץ, בהתחלה הוא לא צמח והיא התייעצה עם אנשים שונים אולם כולם אמרו תחכי ותראי.  לאחר מכן צמח הבצל והראה פרח אדום משונה ועמליה לא ידעה מה לעשות.

הדמויות העיקריות בסיפור:

עמליה היא ילדה קטנה בת יחידה, היא מתפנקת על הוריה ומקבלת כל מה שהיא רוצה. אבא של עמליה הוא אדם פראייר שמביא לביתו את כל מבוקשה.

פרשנויות על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרשנות של עטרה אופק על הספר: הציירת הנפלאה ליאורה גרוסמן מספרת באיוריה סיפור משלה ומוסיפה לטקסט לא רק רובד חזותי משגע, אלא גם פרשנות מקורית ומפתיעה עד מאוד. מי ש"יקרא את האיורים" בתשומת לב יבחין שבמקביל לניסיונות להנביט את הבצל, נובט משהו גם בבטן של אמא של עמליה (אך אינו מוזכר בטקסט אף ברמז); ולבסוף, כשהפרח פורח, יוצא לאור גם מה שנבט בבטן - והנה הוא מונח בחיקו של אבא, כשעמליה מביטה בו בתערובת של פליאה ודאגה, בעוד אמא יושבת בכורסה ובידיה העציץ הפורח. ומה רואים בעמוד האחרון? הפתעת ההפתעות - מתברר שמדובר בצמח טורף! ואת זה יבינו כמעט כל האחיות והאחים והבכורים, שציפו לאח או אחות קטנים וחמודים וגילו שכניסתם הצווחנית לבית הפכה את חייהם לבלי שוב, נטלה מהם את תשומת הלב הבלעדית, את הפינוק האינסופי ואת הכתר של "מלכ/ת" הבית.

הפרשנות של סמינר הקיבוצים סקירת ספרי ילדים ונוער חדשים: אלא שבצד הסיפור הזה בונים האיורים מישור מטאפורי: כבר על העטיפה אנו רואים את עמליה מובילה את הבצל בעגלה, אמא לאורך הסיפור נראית בהריון, כשהבצל צומח לפרח אדום אמא מחזיקה את העציץ על בטנה והפרח הוא פרח טורף ובעמוד המקביל אבא מחזיק תינוק ומסביב זרי פרחים עם איחולים. בעמוד הבא: על הקיר תמונה של אמא, אבא, עמליה, התינוק והעציץ עם הפרח הטורף. בחדר, עמליה ליד מיטת התינוק ומאחוריה שידה ועליה עציץ עם פרחים טורפים. מכאן עד לסוף הספר הנוכחות של הפרחים הטורפים הולכת וגדלה, עד שהיא מתפרשת על פני הכפולה האחרונה. המטאפורה ברורה: הפרח הטורף הוא האח הקטן שנולד לעמליה, החל מצמיחתו המסתורית בבטן האם, כמו הבצל בעציץ וכלה בתינוק שנוסף למשפחה - "צמח טורף" עבור הילד הבכור שיש בו גם מן הצבע האדום המרנין אך גם איום.

ביקורות על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורת של עטרה אופק על הספר - ילדונת בת ארבע וחצי הקשיבה לסיפור ברוב קשב והנאה, ואז שכבה במיטה ודפדפה בציורים בריכוז רב שעה ארוכה - ממש כמו שמגיע להם. ספר נהדר לילדי גן, בעיקר אם בבטן של אמא שלהם נובט משהו, וגם אם לא. זוהי הביקורת היחידה על הספר.

רקע היסטורי על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוכרים את עמליה, הילדונת שביקשה מהוריה העשירים בטירוף שיביאו לה תנין מחמד - והם אכן הביאו? ואחרי שהוא חירב להם את כל הבית המפונפן ובלגן להם את החיים, הם התנצלו בפני עמליה על התנגדותם הראשונית והודו ש"תנין יכול להיות חיית מחמד נהדרת"?

לאחר הצלחת עמליה רוצה חיה שבה אלינו עמליה האהובה בספר שני, והיא עצמאית ובוגרת מתמיד. עם השכנים היא לומדת שבכל הנוגע לטבע, יש תהליכים שאי אפשר לזרז. צריך רק לחכות ולראות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]