זאורורניתוידיז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזאורורניתוידיז

גולגולת מגובסת והשוואה של זאוראוניתידיס לאדם
תקופה
קרטיקון עליון 75 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: טרודונטיים
סוג: זאורורניתוידיז
שם מדעי
Saurornithoides
אוסבורן, 1924
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור אפשרי

זאורורניתוידיז (שם מדעי: Saurornithoides; מילולית: "לטאה עם ראש עוף") הוא סוג דינוזאור ממשפחת הטרודוניים שחי לפני 75 מיליון שנה באסיה והיה טורף דו-רגלי מהיר.

דינוזאור זה היה קרוב של הטרודון מאמריקה הצפונית וכמותו היה בעל לסתות צרות ובעל זרועות ארוכות עם טפרים חדים בקצוותיהם. אורכו הגיע ל-2–3.5 מטר ומשקלו ל-35–45 ק"ג. עיניו הגדולות יכולות לרמז על היותו בעל ראייה לילית וגם בעל ראייה חדה ביותר. כמו כן ייתכן שהוא היה מכוסה נוצות. היו לו טפרים נשלפים על זרועותיו וגם על בוהנות רגליו, איתם הוא הרג את טרפו.

מאובניו נמצאו במונגוליה בתצורו ג'אדוצ'טה (Djadochta Formation) לצד דינוזאורים כמו הפרוטוצרטופס, האובירפטור והטרבוזאורוס. כנראה שהוא נע במדבר בקבוצות קטנות וחטף יצורים קטנים עם טפריו המעוקלות.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזאורורניתוידיז מופיע בסדרה הכוכב דינוזאור בפרק השני, שם נקבה מקננת שומרת על קינה וביציה מפני אובירפטור אך נטרפת ליד הקן בהמשך בידי גיגנטורפטור גדול.

בנוסף הוא מופיע בסדרה התנגשות הדינוזאורים והתוכנית העוקבת אחריה, היום האחרון של הדינוזאורים. עם זאת מאובניו לא נמצאו בסמוך להכחדת הקרטיקון לפני 66 מ"ש, אלא מעל 10 מיליון שנה מוקדם יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זאורורניתוידיז בוויקישיתוף