משתמש:נרקיסוס/מטאוויקי - נקודת מבט נייטראלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בויקיפדיה, ויקיספר וויקיחדשות קיימת מדיניות קפדנית לגבי נקודת מבט נייטראלית (נמ"נ), שביסודה קובעת כי מטרות אותם פרוייקטים מקודמות לא על ידי הדגשת או גריעת נקודות מבט מסויימות בנושא כלשהו, אלא על ידי ניסיון להציג תיאור נייטראלי והוגן של העובדות - בהן העובדה כי קיימות אינטרפרטציות ונקודות מבט שונות. (ישנם, כמובן, גבולות לגבי אילו דעות שוות איזכור ולכן, עדיין, עלולות להיווצר מחלוקות). מדיניות זו קיימת בוויקיפדיה בכל השפות.

אין לבלבל בין "נקודת מבט נייטראלית" לבין "נקודת מבט שאומצה על ידי גוף בינלאומי, למשל האו"ם". כתיבה מנקודת מבט נייטראלית דורשת הכרה בכך שאפילו דעות שהן מקובלות ברבים - אינן בהכרח מייצגות את כל נקודות המבט.

בעוד שנמ"נ הינה מטרה אולטימטיבית בכתיבת מאמר בוויקיפדיה - קשה להשיג אותה מיידית ככותב יחיד. לפיכך, מטרה זו מושגת באמצעות תהליך חוזר ונשנה (בדומה לתהליך העקרוני שבשיטת ויקי) בו דעות מנוגדות מתפשרות על השפה והמצגת (פרזנטציה) - על מנת להפיק תיאור נייטראלי שמקובל על הכלל.

ניתן לראות זאת כשיטה אדברסרית - אך בתקווה - מנומסת. מכל אדם מצופה שישער בקירוב (וכמיטב יכולתו) מהי נקודת המבט הנייטראלית ושיודה ויברך על שיפורים שנוספו ברוח טובה על ידי אחרים. כשלון של שיטה זו עלול להפוך למלחמת עריכה - בה שניים או יותר מהצדדים מתחפרים בעמדותיהם ומסרבים להתפשר, ובמקום זאת משחזרים מיידית כל שינוי.

הנוסח המקורי של נמ"נ[עריכת קוד מקור | עריכה]

אניקלופדיה למטרה כללית היא אוסף של ידע שמסונתז ומוצג מנקודת מבט נייטראלית. ככל שאפשר, על כתיבה אנציקלופדית לרחוק מנקיטת השקפה (או עמדה) מסויימת למעט העמדה של נקודת מבט נייטראלית.

נקודת המבט הנייטראלית מנסה להציג רעיונות ודעות בצורה עמה יסכימו מתנגדים ותומכים גם יחד. הסכמה של 100%, כמובן, איננה אפשרית - אידאולוגים מסויימים לא יסכימו לעולם למצגת שאיננה הצהרה משכנעת של נקודת מבטם. ביכולתנו אך ורק לחפש אחר סגנון כתיבה שיהיה מקובל על דעתם של אנשים רציונליים בעלי דעות שונות.

כמה דוגמאות עשויות לסייע בהבנת הנקודה שאני מנסה להעביר:

1. מאמר אנציקלופדי אינו אמור לטעון ש"תאגידים הם פושעים", אפילו אם כותב המאמר חושב כך. במקום זאת, יציג המאמר את העובדה שיש כאלו שחושבים כך וכן את הסיבות בגללן הם חושבים כך - ובאופן דומה יציג המאמר גם את מה שהצד השני חושב.

2. מאמר באנציקלופדיה אינו אמור לטעון ש"קפיטליזם לסה פר הוא השיטה החברתית הטובה ביותר". [...] במקום זאת על המאמר להציג את טיעוני התומכים בשיטה וכן גם את טיעוניהם של מתנגדיה.

ייתכן שהדרך הטובה ביותר להפוך את כתיבתכם ליותר אנציקלופדית היא לכתוב על "כיצד אנשים רואים את הדברים" - במקום לכתוב "כיצד הדברים הינם". אם דבר זה נראה לכם כ"סובייקטיבי" או "קולקטיבי" או "אימפריאליסטי" - תשאלו אותי לגבי העניין, מכיוון שאני סבור שאתם פשוט טועים. אמונתם של אנשים הוא עניין של עובדה אובייקטיבית, ואנו יכולים להציגה די בקלות מנקודת מבט נייטראלית.

-- ג'ימבו ויילס, מייסד ויקיפדיה

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]