משתמש:ספסף/משנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קצת ארוך, אבל מאמין בכם אולי אכתוב תקציר.

הצבעות ודיונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה בעיה חמורה בוויקיפדיה, שבהצבעות ישנם עשרות אנשים אך בדיונים עצמם כמה אנשים בודדים. דבר פסול לפי דעתי. משום, שעיקר ההחלטה היא בדף השיחה: האידיאל הוא קונצזנוס, לא הצבעה, שבה הרבה פעמים הרוב דחוק. הרבה פעמים, וכן בהצבעות מחיקה, יש רק שחור ולבן, ולכן תמיד ימשיכו המריבות והחיכוכים, כי צד אחד לא יהיה מרוצה בכלל, וכן עוד הרבה מהצד השני שרצו דעה אמצעית.

לכן, מטרתנו היא השיחה, הדיון, ולא ההצבעה, וצריך לפעול לכך, במספר דרכים:

א. ההצבעות תמיד יישארו, וחשוב שגם יהיו הצבעות, אך 55%, אף על פי שהוא רוב, הוא לא רוב מספק. לפי דעתי, יש להעלות את הרוב ל-70-80%, ובגלל שקשה להשיג זאת יש לפעול בדיון. יכול להיות שבדיון לא כולם יסכימו, אך עם יהיה רוב מוחץ בשיחה, אז רוב גדול יורת יהיה מרוצה, כי ההצבעה תעבור. ואם ההצבעה לא תעבור, סימן שאין מספיק קונזצנזוס והסכמה, וצריך להמשיך לדון על כך, וכמובן בסבר פנים יפות, כמבואר בהמשך.

ב. כל מי שמצביע, חייב להשתתף בדיון, כדי שתרד כמות ההצבעות העיוורות. מהי השתתפות בדיון: א. נימוק. נימוק זה לא "יש חשיבות", וכן "מנימוקי X", אלא נימוק שלך. הנימוק שלך יכול להיות כמו של משהו אחר, רק תכתוב אותו במילים שלך. ניסוח אחר יכול להיות גם פרשנות אחרת, וכשאתה כותב משהו במילותיך אתה לפעמים משפץ אותו, מוסיף קצת, משנה קצת וכו'. ב. לא לכתוב באופן עיוור, לשים לב מה כתבו מעליך. הרבה פעמים אפשר היה למנוע דיונים או הצבעות אך לא קראו את תגובות האחרים והי רק מרוכזים בתגובות עצמם ואיך למחוץ את האחר. זה כמובן מתקשר לסעיף ד.

ג. כמות משתתפים: אם כמו המשתתפים היוותה פחות מx משתתפים (לפי דעתי: 10-20), אין הצבעה, לא משנה מה. צריך שיתוף רחב של דעות כדי ליצור הסכמה. כששניים מתכווחים יותר קשה להשיג את דרך האמצע מאשר 5 וקל וחומר 20.

ד. לא לזלזל. זלזול יוצר שנאה ונטירת טינה, שגורמת לאי-רצון לשתף פעולה, וחוסר רצון לחתור לקונצנזוס. כדי שתהיה הסכמה, צריך שיתוף פעולה של כולם או כמעט כולם. צריך להחמיר את כללי ההתנהגות. מילים פוגעות! אני לא אגיד את הסיסמאות הנדושות שתמיד אומרים לנו בתור ילדים, אך שימו לב לזה! סעיף זה יורחב בהמשך משנתי.

גם דיונים לא צריך להרבות אלא להמעיט: לפעמים צריך לוותר, להבליג, לא להיות נוקשה. לא על כל דבר צריך לפתוח דיון.

אהבה ואחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כולם מסכימים שצריך שלא יהיו השמצות ותהיינה אחדות בוויקיפדיה. השאלה היא איך? ישנן כמה דרכים שצריך לפעול בהן, שיפור-שימור:

א. צריך לחזק את הכוכבים וההוקרות, וכן את מיזמי עורך השבוע ותעביר את זה הלאה. זה נותן הרגשה טובה, ואני חושב שהנושא קצת נשחק ונראה כמובן מאליו. בנוסף, עם הזמן, לפי איך שנראה לי, יורדת כמות הכוכבים שנמסרת בין עורכים.

ב. צריך לעודד שיח. כלומר: א. מה שכתבתי על שיחות ודיונים. ב. שיח, לאו דווקא של דיונים. כלומר, כמו כיכר העיר, אך מורחב בהרבה. כמו שנכתב עכשיו דיסקורד של ויקיפדיה, כך ירבו. צריך קבוצות וואטסאפ, טלגרם וכן, זומים וכנסים נוספים. לא צריך מטעם הקרן. אפשר סתם לקבוע במקום כלשהו, או שכל אזור יקבע, כדי שהרבה יבואו.

ג. בכל דיון או הצבעה שיעברו לפסים אישיים והשמצות, המשמיצים ייחסו. ימשיכו ההשמצות: הדיון או ההצבעה יסגרו אוטומטית לא כמו הצד המשמיץ. כל הצדדים השמיצו - הדיון ייסגר.

ד. החמרת כללי ההתנהגות: מי שעובר על הכלל, אזהרה. פעם שנייה, חסימה מיידית, ולא כמו שקורה עכשיו, שיש קצת העלמת עין וכו'. בנוסף, יש לחזק את הכללים: וכן לאכוף בחוזקה את הכללים ולחסום מיד.

ה. כללי דיון: חלק שלא מדגישים לו הרבה, וחבל. יש כללים שצריך להחליט בדיונים, והם, לפי דעתי: א. איסור הדגשות. אין להדגיש משהו שכתבת, או להוסיף הרבה סימני קריאה, צבעים או סמיילים. זה גורם שתגובתך תהיה הכי קריאה ופוסלת את התגובות האחרות שלא יקראו, מה שגורם להטיה. ב. לא לכתוב פסקאות ארוכות מאוד. כתבת משהו ארוך מאוד, תקצר, תצמצם, תעורך וכו'. ארוך - לא נקרא, וגורם לביטול הפסקה, תסכול ולחוסר הבנה. ג. כל דעה תכתב במה אתה מסכים, או לפחות לא כמה השני טועה, מגוחך או טיפש. השני לא רוצה לפגוע בך בדעה או בטענה שלך. הנח כוונה טובה. ד. כל דיון ייגמר במילה טובה, מה שמתקשר לסעיפים מעל. כל אחד צריך לזרוק מילה כלשהי לאחרים.

יחס למשתמשים חדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשים חדשים זה אחד הדברים החשובים ביותר לשיפור ויקיפדיה. משתמשים חדשים = ערכים חדשים, שכתוב ערכים חדשים ושיפור מתמיד. כמובן, שהם צריכים להתאמן ולהשתפר בעריכה ובהתחלה העריכות והערכים לא משהו, וזה מתסכל, אבל צריך להבין את חשיבותם. בנוסף, הם מביאים קול חדש ורוח חדשה, משום שהם לא מבפנים, אז יכולות להיות להן הצעות חדשות, מעניינות וטובות. עוד משהו, שהם גם משנים את ההצבעות, כי כך לא יהיו את אותם האנשים בכל ההצבעות.

אבל בעיה מאוד גדולה יש בוויקיפדיה - היחס לעורכים חדשים הוא כמו עורכים ותיקים, ואפילו יותר חמור, וזה לא נכון. העורכים החדשים לא רוצים להרוס, הם באו מתוך רצון טוב, שעכשיו קלקלו להם, כשתקפו אותם על הערך החדש שלהם. יכול להיות שלכם זה לא נראה כמו תקיפה כי אתם רגילים לזה, או שזה ברור וכו'. אבל הם לא מבינים את המצב, אז הם מרגישים מותקפים, ופורשים, ויכול להיות שאותו עורך היה כותב מאות ערכים וכדו'.

אז מה עושים? איך משפרים את היחס? ישנם כמה דרכים:

א. חונכים - חונכים זה אחד הדברים הכי חשובים. הם מסבירים איך לכתוב ערכים, גורמים לעוד עורכים. אך, צריך להחליט, מי ראוי להיות חונך. לענ"ד, אלה הקריטריונים: ניסיון בעריכה בוויקיפדיה, הכולל את כל הסוגים. כלומר, ניטור, כתיבת ערכים, ויקיגמדות וכו'. ב. ותק. ותק מאוד משפיע, כדי להבין את המצב, את הלך הרוח וכדו'. ג. השתתפות בדיונים ובהחלטות. צריך שהחונך יהיה מעורה בתוך הקהילה, כדי לעזור לחניך להתערות בעצמו. מי שלא מעורה, יכול לא להבין איך לחנוך, להגיע לחיכוכים כלפי עורכים אחרים עקב החניכה וכדו'. ד. זמינות - עדיף לענ"ד, שמפעילים וביורוקרטים לא יהיו חונכים, כי הם יותר עמוסים ופחות פנויים מאחרים. מנטר יכול להיות, כי הם פנויים יותר. כמובן, מפעיל שירצה לחנוך, מוזמן בשמחה, אך עדיף: 1. שיהיו להם פחות חונכים. 2. לא כל מפעיל יש לו את הזמן וצריך לחשוב האם יהיה פנוי לכך. ה. בשמחה. צריך שהחונך יכתוב בשמחה. פילו יותר מכתיבה רגילה, שהעורך ירגיש שהוא בבית, שאוהבים אותו, שמתייחסים אליו. לענות תמיד בהרחבה ולא רק להפנות למקום כלשהו נידח עם הסבר. לענות לשאלות שנראות לנו שטותיות או חסרות משמעות. להסביר לו תמיד בשמחה.

ב. דפים - יש עורכים שלא רוצים חונך, או שלא ידעו שיש דבר כזה, והם רוצים לדעת איך לערוך. צריך ליצור דפים מיוחדים לערוכים חדשים עם הסברים יותר מפורטים וברורים ממה שיש כיום. היום הדפים קצרים, צריך להרחיבם ולהתאימם.

ג. כל הסעיפים שנכתבו באהבה ואחדות למעלה, חוץ מהחמרת כללי ההתנהגות, שלעורכים חדשים, לסלוח בהתחלה, הם לא יודעים, וכן כללי דיון. כלומר, כל מה שהוא עשה למעלה, ולא מה שהוא לא תעשה.

סדרי עדיפויות בכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי דעתי, שכתוב והרחבת ערכים קיימים, יותר חשובים מכתיבת ערכים חדשים, במצב כיום. כמובן, תלוי בחשיבות הערך ורמתו.

ויקיפדיה העברית כיום, כוללת כ-320,000 ערכים. כלומר, שכמעט כל הערכים הבסיסיים שצריכים להיות באנציקלופדיה, נמצאים כאן. לכן, מה שיותר חשוב מכתיבת ערכים חדשים, זה לשכתב ערכים קיימים. כמובן, אינני משווה בין כתיבת ערך על עיר בירה לשכתוב ערך על איזה משורר פרסי מהמאה ה-15 שאף אחד לא שמע עליו, אך רוב הערכים הם "ברמה" ובחשיבות דומה, ולכן חשוב יותר לשכתב. אבל, מי שיותר טוב בלכתוב ערכים, או יותר אוהב את זה, ראוי שיכתוב ערכים, כי כשעושים משהו שאוהבים, הוא יוצא יותר טוב, אך שישקיע לפעמים בשכתוב, כי לא עושים רק מה שבא לנו...

בנוסף, צריך לעודד לשכתב ערכים בקרב העורכים החדשים. המצב כיום הוא עידוד מטורף לכתיבת ערכים חדשים, ובקושי להרחבה או לשכתוב. ראוי שיהיה 3 ערכים חשובים מורחבים מאשר 30 ערכים לאר חשובים וקצרמרים. וישנם הרבה ערכים חשובים שהם קצרמרים וצריך להרחיבם. איך יודעים מה ערך חשוב? לשים בל לכמות העורכים בו, הדיונים בו ובעיקר, כמות הצפיות בערך למשך זמן. צריך לנתח את הסטטיסטיקה והחליט. אבל (!) עדיף שבהרחבה כל אחד יעסוק בתחום שהוא יותר מבין, אם יש לו התלבטות בין שני ערכים.

גם ניטור יותר חשוב מכתיבת ערכים חדשים, וכל מה שכתבתי נכון גם כאן. צריך לשפר את אמינות ויקיפדיה ואת התדמית שלה. ואחד הדברים שפוגעים בתדמית זה חוסר בניטור. צריך לעודד ניטור בקרב עורכים, בעיקר חדשים, וכן לתת ליותר עורכים מפעילים ומנטרים.

כדי לשפר עוד את אמינות ויקיפדיה, צריך לעסוק במקורות. עיסוק במקורות כולל 3 תפקידים עיקריים, ששלושתם חשובים: א. הוספת מקורות, שמספקים אמינות לערך, וכן יכולים למנוע טעויות שכתובות ולעזור בדיונים. ב. הורדת מקורות וסינונם: לפעמים צריך להוריד מקורות שלא נצרכים, ואף שלא עובדים, וזהו תפקיד מאוד חשוב שמראה שוויקיפדיה היא לא רק העתק הדבק מאתרים אחרים, וזה גם מתקשר לעדכון שאכתוב למטה. ג. תבניות מקורות: יכול להיות שלא מצאו מקור, או שלא חיפשו, ומוסיפים תבנית מקורות, שזה תפקיד גם מאוד חשוב. ואני אסביר: הרבה אנשים מתלוננים שהם מצאו טעות בוויקיפדיה, ובהרבה מקרים הם מראים לי ואני מראה להם שיש על הערך או על הפסקה בה יש טעות, תבנית מקורות, האומרת שלקחת את המידע בעירבון מוגבל. זה מחזק את אמינות ויקיפדיה, עד כמה שזה נראה אבסורד, כי זה מראה שמה שבלי תבנית, הוא נכון, ואנחנו צריכים לגרום לכך שזה באמת יהיה המצב. אם לא, אז אנחנו סוג של שקרנים...

עוד משהו שהרבה העירו לי שחשוב מאוד לוויקיפדיה, זה עדכון. עדכון הערכים זה משהו שלא מדגישים לא הרבה, ורציך להדגיש. אני התחלתי לעדכן צפיות בשירים, כי שירים הם ערכים שנצפים הרבה, וקל לעדכן אותם, ובעיקר העירו לי על שירים. אבל, צריך לעדכן כל דבר. גם נתונים סטטיסטיים כמו צפיות, תושבים או צפיפות וכן מתחם חדש באוניברסיטה וכדו'.

כתיבת ערכים, עד כמה שהיא חשובה, אינה מהחמישייה הראשונה.

עוד דבר קריטי לוויקיפדיה, זוהי אמינותה -

ממעט באכילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני תומך בשיטת "ממעט באכילה" (שאני פיתחתי), שהיא כמו "לא אוכל ולא שותה", רק פחות קיצוני. השיטה אומרת, שלרוב הערכים שיש עליהם הצבעות מחיקה ודיוני מחיקה, בעלי חשיבות, חוץ ממקרים קיצוניים מסויימים מאוד. גישת לא אוכל ולא שותה, לפחות בצורה שפגשתי אצל מספר עורכים, אומרת שאני יכול לכתוב ערך על כמעט כל דבר, כולל רחוב עם 50 איש, ועל 50 האנשים עצמם, שעובדים במשהו שתורם איכשהו לעולם, אז הם חשובים, וכו'. לכן, פותחה השיטה. השיטה אינה קבועה וכל אחד ייקח אותה לכיוון שירצה, אך היא לפי דעתי, דרך המלך. לא מחקנית, לא שמרנית.