משתמש:קובץ על יד/היחס לוויקיפדים מתחילים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה.
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה. שיחה

כדי שוויקיפדיה תממש את ייעודה, היא צריכה להוות מקום נחמד לעריכה מקצועית בתוכה. המצב בה כיום הוא שוויקיפדים רבים, לאחר שצוברים ותק בזמן ובכמות עריכות, מרשים לעצמם לדרוס עורכים חדשים גם ישנים, כש"מעמדם הוויקיפדי" של האחרים נחות משלהם. שכיח למצוא התבטאויות מזלזלות וכן מחיקות תוכן באופן גורף, פרי עמל של שעות עבור הוויקיפדים החדשים. צורת התנהלות זו ממעיטה את הצטרפות עורכים חדשים, ומבריחה כותבים מוכשרים שאין להם "עור של פיל" לעבור את תקופת ההסתגלות הראשונה. היא גם גורמת לכך שוויקיפדיה הופכת לאתר של יחידים כוחניים ולא לאתר ידע שמכיל את דעת הכלל באופן מלא, מה שחוטא לרעיון חוכמת ההמונים. הדורסנות התוקפנית, המתבטאת באופן מילולי ומעשי, מצויה גם אצל ויקיפדים ותיקים, שחלק גדול מהם הוא בעל הרשאת מנטר. גם אצל מפעילים ניתן למצוא את תופעות פסולות אלו.

קו מחשבה טוב עבור כל ויקיפד: נסה לחשוב שאתה עובד בוויקיפדיה, ואתה מקבל שכר על כל משתמש חדש שהצטרף. זה עוזר מאוד.

קיים גם צד שני, והוא במקום שבו התנהגותם של הוויקיפדים נראית קשה, אך היא נובעת מברירת מחדל. לדוגמה, עורך חדש מגיע ועורך עריכה תמימה בתוך ערך, אך מכיוון והוא חדש ואינו מכיר את הכללים והסגנון, ייתכן שהזיק בעריכתו יותר מאשר תרם, בבחינת "כוונתך רצויה; מעשיך אינם רצויים". הוא לא חטא בכך. הוא רוצה לעזור ולקדם את ויקיפדיה, אלא שזה לוקח זמן עד שיודעים לעשות זאת. פעולת ביטול העריכה מצטיירת אצלו (וגם אצל ותיקים) כמשהו פוגע, וגרירת הדיון לדף השיחה כשידו על התחתונה מצטיירת אצלו לפעמים כבריונות של ממש. כאן הבעיה היא בעיה של ממש, שכן לכאורה זו הדרך הנכונה מבחינת ויקיפדיה לשמור על התוכן האיכותי בעיצוב המקובל בוויקיפדיה, אבל מאידך זה נותן תחושה מאוד לא נעימה. קיימים מקרים חמורים יותר, של השארת הודעות לקוניות עם תמרורי אזהרה צבעוניים וילדותיים בדף שיחת המשתמש. תחשבו, יכול להיות שמדובר בחוקר או איש אקדמיה שכבר 40 שנה לא קיבל הודעה ססגונית שמיועדת לנוער.

הצעות מעשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אם נתקלתם בתוקפנות ויחס בלתי הולם כלפי משתמשים חדשים, ואתם סבורים שקיימת תופעה זו בוויקיפדיה, אתם מוזמנים להוסיף בדף המשתמש שלכם את התבנית {{משתמש תוקפנות בוויקיפדיה}}, ובכך תעלו את המודעות לדבר בוויקיפדיה.
לוותיקים
  • אם אתם יכולים, נסו להימנע מביטול או שחזור עריכה כאשר אפשר לתקן אותה בקלות. חשבו על העורך החדש שהשקיע זמן רב בעריכתו זו. התחשבו בו.
  • נסו לחשב נזק מול תועלת: ביטול עריכה בהינף יד בא על חשבון התוכן החיובי שבעריכה, שייתכן והמשתמש החדש לא ישיב אותו, וייתכן שזה גם ירפה את ידיו מעריכות נוספות באתר.
  • אם בכל זאת החלטתם למחוק את התוכן, נסו לחשוב על אפשרות העברתו לדף השיחה, ופתחו אתם את הדיון. לפנים משורת הדין.
  • באופן כללי, השיח למשתמשים חדשים אמור להיות מסביר פנים. הרבו להשתמש בהודעות מעודדות, מסבירות פנים, ולפעמים אפילו אימוג'ים קלים כמו {{חיוך}}. זה אף פעם לא מזיק. אפשר את אותו המסר להעביר בהסברת פנים, תוך העמדה על הכללים.
  • המעיטו את השימוש בתבניות שיחה צבעוניות שאינן נחמדות בדף השיחה. במקום להציב תבנית {{חזרה על עריכה}}, אפשר פשוט לציין לו "ראה נא {{חזרה על עריכה}}".
  • כדאי להשתמש בתבניות שונות עבור משתמשים חדשים. תבניות אלו תהיינה נעימות ומסבירות יותר. דוגמה לתבנית כזו, ניתן לראות בדף משתמש:קובץ על יד/תבנית:חזרה על עריכה למשתמש רשום.
  • אל תסתפקו בתבנית לקונית. הוסיפו כמה מילים אישיות, חמות וידידותיות. תבנית לקונית נותנת תחושה של "לא שווה לבזבז עליך זמן".
  • חסימת משתמש חדש, שנראה שכוונתו לתרום, גם אם יצטרך להסתגל לכך משך זמן, היא פעולה שכמעט תמיד פסולה. אם מדובר במישהו ששב על עריכות באופן קבע, זה נושא קצת אחר. אבל לרוב מדובר במשתמש שאינו מודע לבעייתיות שבכך. שווה להקדיש עבורו את זמן זה של השבת הערך למצב הקודם, ולהסביר לו יפה מה הבעיה בעריכתו.
  • גם בעת הדיון בדף השיחה, נסו להסביר פנים ולהיות ידידותיים. גם אתם הייתם פעם משתמשים חדשים, וודאי זכורה לכם הרגשה זו.
לחדשים
  • שמרו על קור רוח, ונסו לקדם את הדיון באופן ענייני ונוח. קחו אוויר, זה חלק מתקופת ההסתגלות. אל תיקחו את זה קשה, כמעט כולנו עברנו את זה.
  • נסו להיעזר בוויקיפדים ותיקים מסבירי פנים. יש מאלו בחממה, או במרחבי ויקיפדיה. תנסו לאתר אותם או אפילו לשאול עליהם משתמשים אחרים. אל תתביישו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]