משתמש:רון ביל/BedZED

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


BedZED או בשמו המלא (Beddington Zero Energy Development)בתרגום לעברית: פיתוח עם אפס אנרגיה בבדינגטון הוא פרוייקט לפיתוח בינוי ידידותי לסביבה ליד בדינגטון, במבואות לונדון.

מבט ממעוף הציפור על הפרויקט

מנהלי ויוזמי הפרוייקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בד-זד הוא פרוייקט של עמותת "BioRegional" במסגרת יוזמת "One Planet Living", במסגרתה מקדמת העמותה פרויקטי בינוי במקומות שונים בעולם המדגימים כיצד ניתן לחיות בטביעת רגל אקולוגית של כדור ארץ אחד. בד זד תוכנן על ידי הארכיטקט Bill Dunster שחיפש דרך יותר מקיימת לבניית בתים באזורים עירוניים. הפרוייקט הוקם כשותפות בין קבוצת הפיתוח BioRegional, קרן פיבודי (, Peabody Trust) ומספר גורמים נוספים. BioRegional שמה לה למטרה להראות שבנייה סביבתית ואורח חיים השומר על הסביבה יכול להיות קל, זמין לכולם ובמחיר שווה לכל נפש ולספק איכות חיים טובה. בפרוייקט יש 82 בתים, 17 דירות ו-1405 מטר רבועים של שטחי עבודה שנבנו בשנים 2000-2002.


עקרונות הפיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפיתוח השכונה התבססו על עשר עקרונות של פיתוח בר קיימא:

  1. אפס אנרגיה. הפרייקט תוכנן כך שישתמש רק ממקורות אנרגיה מתחדשים שממוקמים באתר. למשל- כמקור עיקרי של חשמל וחום הביאו אל המתחם את המתקן (combined heat and power) מתקן זה משמש לשריפת פסולת גזם (היות ופסולת זו נגזמה מסיבות שונות, גזי חממה שלה יפלטו בכל מקרה, כך שלשרוף אותה מהוה שימוש ב'אפס פליטות', אם כי אפשר היה לנצל את הגזם גם לקומפוסט). המתקן לא בשימוש כרגע עקב בעיות רישוי (זהו מתקן תעשייתי שאינו מאושר לשימוש בשכונת מגורים), אם כי הטכנולוגיה משמשת באופן מוצלח במקומות אחרים. בנוסף לכך, פאנלים סולאריים בשטח של 777 מטר רבוע, המוטמעים בחלונות הבתים, משמשים להטענת רכבים חשמליים בחניית המתחם. בתחום שימור האנרגיה הדירות מבודדות מאד כדי למנוע בריחת חום, ישנו שימוש במרפסות שמש לחימום הדירות, והדירות מגיעות מצוידות במכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה.
    הארובות
    הרחוב בBedZED
  2. אפס פסולת. בכל הדירות מותקנות מערכות להפרדת פסולת. במתחם אזורי איסוף לפסולת המופרדת.
  3. תחבורה בת – קיימא: המתחם נמצא במרחק הליכה מתחנת הרכבת. היות ואין אפשרות להיכנס ברכב למתחם יש עידוד של הליכה ברגל ורכיבה באופניים. במתחם מתקנים לאיכסון אופניים, וכן עמדות להטענת רכב חשמלי בחנייה. כמו כן לדיירי המתחם מועדון רכב המאפשר שכירת רכב לזמן קצר.
  4. חומרים מקומיים ובני קיימא. הבנייה נעשתה בעץ ובמתכת ממוחזרים או בשימוש חוזר,
  5. מזון מקומי ומקיים. מזון מקומי יותר חוסך אנרגיה ומחזק את הכלכלה המקומית.
  6. שימוש מקיים במים. במתחם מתקנים לאיסוף מי גשמים להשקייה, וכן מכונה חיה (living machine) לטיהור מים אפורים ושחורים.
  7. שימור בתי גידול וטבע.
  8. תרבות ומסורת. במתחם מרכז תרבות לתושבי האזור.
  9. שיוויון וסחר הוגן. 60% מהדירות במתחם הן לדיור ציבורי.
  10. בריאות ואושר.