משתמש:שרון גואטה/חיים ליכטשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חיים ליכטשטיין (1914-1996) מוסמך לרבנות, פעיל ציוני, מזכיר המועצה הדתית בבאר שבע ויקיר באר שבע לשנת 1991.



נולד בגרייבו שבפולין בשנת 1914, פנה ללמוד בישיבת לומז'ה מפי הרבנים ר` יחיאל מרדכי גורדון ור` משה רוזנשטיין למד בישיבת ראדין, והוסמך לרבנות מאת הרב מנחם מנדל זקס, מחותנו של החפץ חיים. לפני מלחמת העולם השנייה שירת בצבא הפולני כרב צבאי.

בעת המלחמה נמלט לרוסיה ושהה באסיה התיכונה. לאחר המלחמה שב בפולין, השתקע בלודז', שם נישא למרים שהייתה כבר אם לשני ילדים, אחד מהם דוד ליכטשטיין מומחה לרפואה. בהיותו בפולין עסק ליכטשטיין בפעילות ציונית ואף נעצר מספר פעמים על ידי השלטונות הקומוניסטים. בשנת 1957 עלה ארצה והתיישב בבאר שבע, שם עבד כמזכיר המועצה הדתית. כמו כן העביר שיעורי תורה בבתי הכנסת ישראל הצעיר וקדושי אושוויץ. קיים מצוות ביקור חולים: ביקר חולים בבית החולים מידי פעם. עם העלייה הגדולה מברית המועצות רתם את ידיעותיו בשפה הרוסית ולימד תורה בבית כנסת שהוקם באתר קראוונים נחל בקע.וכך נכתב עליו באתר בית כנסת קדושי אושוויץ:

{{את דמותו של הלמדן של פעם היה ניתן לראות ביהודי המבוגר,חסר הזקן הצנום ובעל השיער הג`ינגי` שהיה רגיל לשבת בפינה הימנית של שולחן הח` בבית הכנסת ה"הונגרי".נחבא אל הכלים מעט.

היה זה ר` חיים כפי שנקרא בפי כל , או פשוט חיים. בר אוריין אמיתי תוצר הישיבות הגדולות של ליטא. בשנות השמונים היה מתפלל בבית הכנסת בעיקר במניין ראשון של שבת. תקופה מסויימת גם דרש לפני הקריאה בתורה, בעיקר ביידיש, בשל העובדה שמרבית המתפללים במנין הראשון דיברו שפה זו. כולם כיבדו את ר` חיים בשל ידיעותיו, ענוותנותו ומידותיו}}[1]

לקריאה נוספת:

  • טאיטו, נסים, 50 שנות יקירי באר שבע מעברים, 1998.
  1. ^ הלמדן מליטא, באתר תפוז, ‏27.12.2006