לדלג לתוכן

משתמש:תן מעשי/גבריאל מענית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

גבריאל מענית, תאריך לידה - 24.9.1939, אוצר אמנות ישראלי. אוצר במוזיאון וילפריד ישראל, לאורך שלושים ותשע שנים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבריאל (גבי) מענית, נולד בקרית ביאליק לזוג הורים יוצאי גרמניה. את לימודי התיכון השלים במוסד החינוכי שומריה, ובבית ספר בשמת. עם פרוץ מלחמת סיני, גויס לצה"ל, כאשר הוא עדיין תלמיד תיכון, ושובץ לשירות בחיל הים. מספר חודשים לאחר תחילת שירותו הצבאי, צורף לשייטת 13 תחת פיקודו של יוחאי בן-נון. כאשר הוחלט על רכישת הצוללות הראשונות לצה"ל - צוללות דגם S, היה גבי חבר במשלחת שיצאה לאירופה ללמוד את מקצוע הצלילה, ולהביא את הצוללות לישראל. לאחר הגעת הצוללות ארצה, המשיך בשירותו הצבאי, ואף שימש כמפקד בית הספר לצוללות בחיפה.

עבודתו כאוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שחרורו משירות הקבע, בשנות השלושים לחייו, בחר גבי להקדיש את עצמו לתחום האומנות. הוא פנה ללימוד התחום, ובחר להצטרף לקיבוץ הזורע, על מנת להשתלב בעשייה במוזיאון וילפריד ישראל. גבי התלווה לאהוד טל, שהיה אוצר המוזיאון באותה תקופה, למד ממנו, ובתקופה מאוחרת יותר החליף אותו בתפקיד. לאורך כל תקופת עבודתו כאוצר, עבד במקביל במפעל הרהיטים של הקיבוץ, ומאוחר יותר בנגריית הקיבוץ. בחירותיו האומנויות התאפיינו בהערכה רבה לאמנות ולעבודת הכפיים, והתערוכות אותן אצר כללו לא רק חומרים מסורתיים אלא גם שימוש בחומרים מגוונים כגון קרמיקה, בדים, עור, זכוכית ועוד. במקביל, גילה בקיאות גדולה באקספרסיוניזם הגרמני של תחילת המאה ה20, ואצר תערוכות לאמנים כגון פרנץ ברנהיימר, יעקב שטיינהרט, יוסף הירש, ושמואל שלזינגר בראיון לרגל פרישתו, דיבר גבי על האתגרים בניהול מוזיאון בפריפריה. מתן מקום לאומנים ויוצרים שונים, ליוצרים תושבי האזור, ולאוסף אומנות המזרח הרחוק של המוזיאון.

עם סיום עבודתו במוזיאון וילפריד ישראל נערכה לכבודו תערוכה שסיכמה שלושים ותשע שנות עבודה ומאתים שבעים תערוכות אותן אצר[1].

במקביל, לעבודתו במוזיאון וילפריד ישראל, אצר גבי תערוכות גם במוזיאונים נוספים כגון המוזיאון הפתוח תפן והמוזיאון הפתוח עומר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 3, 4 ] חסרים
    מלח הארץ, באתר הארץ