משתמש:Adamcohl9999/עקומת אור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עקומת אור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקומת אור

באסטרונומיה, עקומת אור (או באנגלית- Light Curve) היא כלי המאפשר לאסטרונומים למדוד את עוצמת האור ובהירותו של אובייקט שמימי לאורך זמן מסוים, והצגת מדידות אלה בגרף על ידי חישוב התדר של האור.

עקומת אור באסטרונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסטרונומים משתמשים בתוצאות הניתנות להם על ידי טלסקופים כדי לתאר ולחקור תופעות שונות ודברים ספציפיים על כוכבים, סופרנובות ועוד...

עקומת האור היא כלי פשוט אך בעל ערך רב למדענים מפני שהוא מאוד פשוט ונוח לשימוש.

עקומת אור עוזרת למדענים להבין את ענף מדעי הטבע ולחקור באמצעות תצפיות את של גרמי השמים והיקום.


דוגמאות לשימושים של עקומת אור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה לשימוש של עקומת אור היא כאשר מדענים מגלים אובייקט שמימי ורוצים לדעת מהו סוג האובייקט. ברוב המקרים המדענים ינסו לגלות את עקומת האור של אותו אובייקט, ולהשוות את עקומת האור שלו לעקומות אור סטנדרטיות כדי לזהות את סוג האובייקט הנחקר.

עקומת האור של האסטרואיד (201 Penelope) שצולמה על ידי מצפה הכוכבים האסטרונומי של ניו זילנד.

עוד דוגמה לשימוש של עקומת אור היא המחקר הזה של אובייקטים שמשנים את בהירותם לאורך זמן. המחקר מראה מהו בהירותו של אותם אובייקטים אסטרונומים שנצפו באמצעות טלסקופ כל 6 ימים במשך כמה חודשים. בסוף הניסוי זה המדענים גילו מהי עקומת האור של הגופים שאותם הם מדדו וכך הם יכולים לחקור וללמוד מהו סוג האובייקטים שנצפו באמצעות הטלסקופ.

עוד דוגמה לעקומת אור הן עקומות איטיות כגון סופרנובות.

רוב סוגי הסופרנובות מוגדרות על בסיס הספקטרום שלהם (מצב הקשור ברציפות), לכל סופרנובה יש דברים המאפיינים אותה וכך ניתן להבחין ביניהם.

עקומת האור של הסופרנובה יכולה להעיד על סוג הסופרנובה ועל תכונות נוספות שיכולות לעזור למדענים לאתר ולחקור את אותן סופרנובות.


מיקרולנסינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקרולנסינג

בנוסף לעקומת אור, מיקרולנסינג (Microlensing) הוא תהליך המאפשר לאסטרונומיים ללמוד על אובייקטים אסטרונומיים אשר פולטים מעט אור או ואפילו כאלה אשר לא פולטים אור כלל. כאשר יש כוכב הקרוב מספיק לאובייקט שפולט כמות גדולה של אור, כיפוף האור כתוצאה משדה הכבידה שלו מעוות את העור וכתוצאה מכך ניתן לשאר מהי עקומת האור של אותו אובייקט לפי היחס שלו לכוכב שפולט כמות גדולה של אור.


עוד מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד מידע על עקומת אור

אתר נאס"א

עוד מידע על מיקרולנסינג