משתמש:Amos1947/Tumble finishing

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ליטוש בתוף אבנים , [1] הוא טכנולוגיה לליטוש אבני חן או פריטים מכניים.תהליך זה מבוצע בתוך מיכל עם אבנים אברזיביות והתנועה היחסית של האבנים על פני החלקים מלטשת את פני החלקים מורידה גרדים ומעגלת פינות.

שיטת הליטוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתהליך זה יש שתי שיטות עיקריות.

תוף רוטט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתהליך זה יש מיכל המכיל אבנים אברזיביות. לתוך המיכל מוכנסים החלקים לליטוש, המיכל מקבל רעידות ממערכת היוצרת את התנודות והחלקים נעים במיכל יחד עם האבנים.

תוף מסתובב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיטה זו יש מיכל בצורת חבית אשר מסתובב סביב צירו, התנועה היחסית של האבנים מול החלקים גורמת לליטוש, [2]

תהליך זה דומה מאוד לתהליכים טבעיים הקורים בחוף הים כאשר אבנים קטנות נעות עם גלי הים ונשחקות בחול שבחוף הים. אבנים אלה מקבלות מראה מלוטש של אבן חן.

מראה של אבני חן אשר עברו ליטוש עם חול.

הציוד בתהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך הליטוש עם אבנים כולל את המרכיבים הבאים:

מיכל או חבית מפלסטיק או גומי.

אבנים שוחקות ,הגודל הצורה ויכולת השחיקה של האבן יהיו לפי אופיין הליטוש הנידרש לחלקים. האבנים יהיו דומות בצורה בגודל ובקושי, בדרך כלל האבנים הן חצץ סיליקון קרביד.

חומר הסיכה מבוסס על מים עם תוספים לפי הגדרת התהליך.

החבית מונעת ומורעדת עכל ידי מערכת הנעה חשמלית לגלגול החבית או לרעידת המיכל.

מהירות התוף תלויה בסוג ובגודל האבנים השוחקות ובצורת החלק המלוטש.

מראה של מיכל ליטוש טיפוסי

ליטוש אבני חן[עריכת קוד מקור | עריכה]

משך תהליך ליטוש אבני חן מסלע גס נמשך כ-3-5 שבועות ונעשה בשלושה שלבים, בתחילה מוחלקים הסלעים עם גרעין גס 60-90mesh. הרעיון מאחורי הצעד הראשון הוא לקחת סלע או אבן מחוספסים וללטש אותם לצורה הקרובה לתוצר הסופי. [3] לאחר מכן שטיפה .

השלבים הבאים עם גרעין 220mesh ובהמשך 600mesh השלב הסופי הוא שלב ליטוש באמצעות אבקת ליטוש כגון cerium oxide or tin oxide מים, וכדוריות פלסטיק קטנות המיועדות לריפוד האבנים.

משך זמן התהליך של הליטוש מושפע על ידי גורמים רבים כמו קשיות האבן ומידת ההחלקה הרצויה יש אנשים שיעדיפו אבנים עם אברזיב גס מאד במשך שבועיים, שלושה או אפילו ארבעה שבועות כדי לקבל את הצורות הרצויות מהאבנים.

ישנם שני סוגים עיקריים של ליטוש:

תוף רוטט

בתהליך זה יש מיכל המכיל אבנים אברזיביות. לתוך המיכל מוכנסים החלקים לליטוש, המיכל מקבל רעידות ממערכת היוצרת את התנודות והחלקים נעים במיכל יחד עם האבנים.

תוף מסתובב

בשיטה זו יש מיכל בצורת חבית אשר מסתובב סביב צירו, התנועה היחסית של האבנים מול החלקים גורמת לליטוש, [2]

משך הליטוש בתוף רוטט קצר יותר כ-50% מהליטוש בתוף מסתובב [4]

בשלב הליטוש הסופי מחליפים את הגרגרים באבני ליטוש בסוף תהליך זה יקבלו האבנים מראה מבריק כשהם יבשים.


במהלך שנות השבעים, תוף רוטט קטן היה פריט נפוץ לחובבים.אשר היו מייצרים תכשיטים מעוטרים באבנים חצי יקרות אשר היו באופנה. כמו כן, היו מייצרים כלים וכלי זכוכית דקורטיביים מלאים באבני חן. שימשו לעתים קרובות גם כקישוטים ביתיים.

ליטוש חלקי מתכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה לליטוש אבני חן, הרי שהתהליך התעשייתי הנפוץ ביותר הוא ליטוש חלקי מתכת בתוך תהליך העיבוד השבבי.

מערך הציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיכל הרוטט או התוף המסתובב מצופים בסוג של גומי או פלסטיק המסייעים לגרירת תכולת התוף בזמן התהליך.

למיכל מוכנסים אבנים בצורות שונות כמו קונוס , מנסרה או קוביה , האבנים מיוצרות מסוג של חומר שוחק. לתוך המיכל מוכנסים חלקי המתכת יחד עם האבנים.

חלקים אלה נראים בגמר תהליך הכירסום או החריטה עם פינות חדות, גרדים, ופני שטח עם סימני החיתוך של הכלי החותך. לאחר תהליך ליטוש של כמה שעות החלקים נקיים מגרדים ויש להם ברק בפני השטח. תהליך זה כולל שימוש בחומרי סיכה, מים או חומרי סיכה אחרים. כאשר מסובבים את התוף הגלילי כל תכולת המיכל ,אבני הליטוש והחלקים מתרוממים ומתגלגלים בתוך המיכל [2]

בתהליכים רטובים מוסיפים חומר סיכה או סבון כדי לסייע בתהליך הגימור, למנוע חלודה ולנקות את החלקים. מגוון רחב של אמצעי מדיה זמין להשגת המוצר המוגמר הרצוי. חומרי המדיה הנפוצים כוללים: שבבי גרניט, קרמיקה וחומרים סינטטיים חומרים אלה זמינים במגוון רחב של צורות ומימדים,כדי להבטיח שהאבנים יגיעו לכל המשטחים המיועדים לליטוש.

תהליך ליטוש וגימור זה נחשב לחסכוני ביותר מאחר והוא מבוצע ללא נוכחות עובד במשך התהליך. עלות הציוד נמוכה, ויצרנים רבים מפעילים מספר רב של תופים לטיפול במנות רבות של החלקים המיוצרים.

החסרונות של תהליך זה הם שהליטוש מבוצע על כל משטחי הפריט עובדה שיכולה לגרום לפגיעה במשטחים מאד מדוייקים.ושלא ניתן להגביל את פעולת השוחקים לאזורים מסוימים בלבד בחלק, זמני המחזור ארוכים והתהליך מרעיש ומחייב שהמכונות יפעלו בחדרים סגורים ומבודדים. [5]

סוגים ספציפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים בהם החלקים מדוייקים ויקרים מפעילים מכונה עם מיכלים המורכבים במעגל חיצוני ומבצעים תנועה פלניטרית ליטוש כזה יכול להתבצע על חלק בודד במיכל כדי למנוע פגיעה של חלק בחלק אחר.

בתהלים מיוחדים משתמשים בכדוריות פלדה קטנות ובנוכחות חומרי סיכה. [5] [6]


ליטוש חלקי זכוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם שברי זכוכית צבעונית המשמשים לזכוכית פסיפס עוברים ליטוש. לא משתמשים בחומרים שוחקים , כדי להימנע פגיעה בברק הזכוכית משתמשים רק במים כחומר סיכה. המטרה של ליטוש זה היא להחליק את הפינות החדות של שברי הזכוכית. זמן המחזור למיכל הליטוש הוא כ- 8 שעות.

אַחֵר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך ליטוש והחלקה מבוצע גם על קוביות משחק,ומשמש לליטוש אביזרי משחק שונים, אך מאידך יש לתהליך חיסרון מאחר שמשטחי הקוביה אינם אחידים ועלולים לגרום למשחק לא הוגן.

תהליכי ליטוש אלה יש משך זמן ארוך עד להשלמת הליטוש , אך המכונות עובדות ללא מעורבות העובד . מכונות אלה זולות יחסית ומאפשרות הפעלה של מכונות רבות בו זמנית.

מיכלים קטנים בקיבולת של קילו אחד זמינות וזולות לשימוש ביתי של חובבים. ולעומת זאת במפעלי תעשייה ניתן לראות מיכלים גדולים מאד אשר יכולים ללטש כמות גדולה של חלקים בפעולה אחת.

צורת החלק המתקבל בתהליך היא אקראית והאפיון העיקרי הוא אבנים לשימושי נוי בהם הדיוק של הצורה אינו חשובנשי מקצוע יכולים להשתמש בחביות גדולות מאוד כדי לבצע עבודה רבה בבת אחת. החיסרון העיקרי של נפילה הוא היקפו המוגבל - אבנים יהיו חלקות ובעלות צורות אקראיות למחצה (כמו חלוקי נחל מהחוף), ומתכות צריכות להיות צורות פשוטות יחסית, ללא עבודה נאה.

מאמר מקור

Content in this edit is translated from the existing Wikipedia article at en:tumble finishing; see its history for attribution.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ball mill, a process with some similarities to tumble polishing

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kopecki, E. S. (1973), Cleaning stainless steel, ASTM International, p. 126.
  2. ^ 1 2 3 Degarmo, p. 781.
  3. ^ "Introduction to Rock Tumbler and lapidary kits". rocktumblerreviews. נבדק ב-31 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-2015-04-02. נבדק ב-2015-03-31. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 Degarmo, p. 782.
  6. ^ Degarmo, pp. 782–783.

בִּיבּלִיוֹגְרָפִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Degarmo, E. Paul; Black, J T.; Kohser, Ronald A. (2003), Materials and Processes in Manufacturing (9th ed.), Wiley, ISBN 0-471-65653-4.

[[קטגוריה:עיבוד מתכת]] [[קטגוריה:תהליכי ייצור]] [[קטגוריה:מלאכת יד]]