לדלג לתוכן

משתמש:Asaf M/השריר האלכסוני התחתון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

השריר האלכסוני התחתון או obliquus oculi inferiorאנגלית: Inferior oblique muscle) הוא שריר דק וצר הממוקם ליד השוליים הקדמיים של רצפת המסלול העין, אחד משבעת השרירים החוץ-עיניים. השריר מחובר לעצם הלסת (המקור) ולמשטח האחורי, התחתון, לרוחב של העין (החדרה). האלכסון התחתון מועצב על ידי הענף התחתון של העצב האוקולומוטורי.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלכסון התחתון נובע ממשטח המסלול של הלסת העליונה, לרוחב לחריץ הדמע . בניגוד לשאר השרירים החוץ-עיניים (רקטי ו-superior oblique), השריר האלכסוני התחתון אינו מקורו בטבעת הגיד הנפוצה ( טבעת של Zinn ).

עוברים לרוחב, אחורה ולמעלה, בין הרקטוס התחתון לרצפת המסלול, וממש מתחת לשריר הישר הצדדי, האלכסון התחתון מוחדר למשטח הסקלרלי בין הרקטוס התחתון ל- lateral rectus .

פוּנקצִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעולותיו הן סחיטה, הרמה וחטיפת העין.

הפעולה העיקרית היא סחיטה (סיבוב חיצוני); פעולה משנית היא הגבהה ; פעולה שלישונית היא חטיפה (כלומר היא סוחטת את העין ומניעה אותה כלפי מעלה והחוצה). השדה של הגבהה אלכסונית נחיתה מקסימלית נמצא במצב אדדוקט.

מונטאז' של חמש תמונות של העין הימנית של נבדק עם הטרוכרומיה חלקית, המדגימה תנועת עיניים פיתול

משמעות קלינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שבדרך כלל מושפעים משיתוקים של החלוקה התחתונה של העצב האוקולומוטורי, שיתוקים מבודדים של האלכסון התחתון (מבלי להשפיע על תפקודים אחרים של העצב האוקולומוטורי) הם נדירים למדי.

"פעולת יתר" של השריר האלכסוני התחתון היא מרכיב נפוץ של פזילה בילדות, במיוחד אזוטרופיה ואקזוטרופיה אינפנטילית. מכיוון שהיפרנרבציה אמיתית אינה קיימת בדרך כלל, תופעה זו מכונה בצורה טובה יותר "העלאה באדוקציה". [1]

פרוצדורות כירורגיות של האלכסון התחתון כוללות: התרופפות (הידועה גם בשם מיתון ראה ניתוח פזילה ), כריתת שריר, כריתת שריר שוליים, צניחה והכחדה. הוא גם נתקל ומזוהה בניתוחי בלפרופלסטיה של העפעף התחתון.

תמונות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית:Eye movement muscles

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kushner BJ (2006). "Multiple mechanisms of extraocular muscle 'overaction'". Arch Ophthalmol. 124 (5): 680–8. doi:10.1001/archopht.124.5.680. PMID 16682590.

[[קטגוריה:שרירי הראש]]