משתמש:Avishag Morgenstern/סכיפרקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avishag Morgenstern.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avishag Morgenstern.


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: כתוב בסגנון לא אנציקלופדי, דרושה ויקיזציה מקיפה + מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: כתוב בסגנון לא אנציקלופדי, דרושה ויקיזציה מקיפה + מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה. שכתוב

סכיפרקה הוא זן של כלב

המדען הבלגי צ'ארלס היו, שהיה סופר ידוע לגבי הגזעים הבלגיים והתפתחותם ב19 לספירה, כתב מאמר על כלב זאבי שחור שהיה נפוץ במחוזות פלמיים. הוא כתב שישנם טיפוסים בכל מיני גדלים הגדולים היו כלבי הרועים הידועים היו ככלבי גרוננדל הכלב הרועים הבלגי המקורי, והקטנים היו כלבי העכברושים שלכדו מזיקים ושמרו על רכוש שאלו היום הסקיפרכה. יש לציין שהמרחק בין לובן בבלגיה מכפר גרוננדל הינו 25 קילומטר בלבד.

לסקיפרכה ישנו מקור מוכח הקשור לרועה הבלגי של היום אבל עדיין מחזיק בהיסטוריה משלו שעוד מוזכרת ב14 לספירה על ידי הצרפתים שהחזיקו בקרוביהם ככלבי לוויה לאנשים מכובדים. למרות זו המעמד הנמוך של אותו הזמן נזקק לכלבים גם כן בשביל הגנה ושמירה על החוות והרכוש, שני כלבי רועים התפתחו באותו הזמן : הלוברנאר והסקיפרכה [ שאומר רועה קטן בפלמית, או קפטן קטן בתרגום מאוחר יותר] כשהסקיפרכה הוא הקטן מבין שניהם.

אחרי שהספרדים נכנסו לבלגיה אחרי שהזיזו את הצרפתים מהשלטון במאה ה-15, הסקיפרכה היה גזע מאוד פופולארי בעיקר בין המעמד העובד, ותמיד נראו כקצוצי זנב בין אם נולדו טיבעי או נקצצו על ידי אדם.

הגזע הוכר רק בשנת 1882 על ידי המועדון הכלבני בבלגיה "סנט הוברט" ותקן הגזע נרשם והוכר באותו הזמן. הם מוכרים כגזע באיגוד האירופאי, האנגלי ובארצות הברית. הם ידועים בזמנו ככלב הרועים הקטן ביותר בעולם שנרשם עד כה. בן דודו הלובנאר כבר אז היה גזע נכחד.

בשנים אחר כך הגזע הזה לא רק הוכר והוצג בתערוכות הכלבים, אלא גם נראה ככלב אצילים ובין משפחות מלוכה, כגון המלכה מארי הנרייט שנראו באחד מציוריה כלבים בהם עירובים יחד עם הסקיפרכה בצבעים מגוונים. לאחר מכן ישנם רישומים שמשפחת המלוכה הבריטית היו מעוניינים בגזע הספציפי הזה – העיקר שזה הגיע מבלגיה, היה קטן, שחור ועם זנב קצוץ!

ב-1888 נוסד המועדון המועדון הבלגי לסקיפרכה על מנת להגן ולהמשיך לקיים את הגזע בצורה מתועדת.

ישנם מספר תקריות על בסיס טעות, שהגזע מקורו בהולנד מכיוון שתועדו מספר המלטות מגזע הדומה לו בצבעים שונים לחלוטין בצבע דבש,חום ובלונד. הבלבול חל בינו לבין תיעודים של המקור של גזע הקייסהונד.

אז לכל אלו שטוענים שהמילה "סקיפר" [שכיפר] מגיע ממקור קפטן קטן, כלב המתלווה לספינות הקפטנים ההולנדים טענה זו שגויה והמקור הוא בלגי בעצם, המילה שכיפר הוא "רועה קטן", מסתבר....




מראה כללי-

הסקיפרכה- גזע בלגי קטן שנראה במקורו עוד מהמאה ה-16, ולגביו היו הרבה חילוקי דעות בין אם הוא כלב שפיץ או כלב רועים מיניאטורי. מוצאו הוא בלגי, שמו הפלמי מעיד על כך. הגזע שימש גם ככלב רועים אבל יותר נמצא ככלב שמירה במעמד הנמוך בין הכפרים באזור בלגיה, חלק טוענים שבהולנד נראו על סיפון הספינה ככלב שמירה ומשמיד מזיקים כמו עכברושים. התפקיד התאים להם ללא ספק , תדמיתם הינו כלב חסר פחד, סקרן ואנרגטי.

כלב קומפקטי בצבע שחור בוהק, זה הצבע העיקרי המקובל בגזע למרות שישנם רישומים שונים של הגזע בצבע חום שוקולד, קרם ,לבן ואפור. הם , 4 עד9 קילו וגובהם מקסימלי עד כ33 סנטימטרים . הסכיפרקה בעלי אוזניים מחודדות ממש במיקום יחסית גבוה על הראש ומורמות בצורה ערנית. הפרווה הינה מעט קשה במגעה וכפולה שזה אומר נשירה פעמיים בשנה לפחות. המראה המאפיין של הגזע היא פרווה יותר ארוכה משאר הגוף, ממוקם מסביב לצוואר, החל מתחילת השכמות ועד מאחוריי האוזניים אך לא על הראש עצמו. הם נולדים גם עם זנבות אך עד לא מזמן נהגו לקצוץ את זנבות הכלבים האלו. ישנם שני טיפוסי זנבות לסקיפרכה במידה ולא נחתכו, שניהם מקובלים ואף אחד מהם לא פוסל; זנב בצורת כלב שפיץ, מגולגל על קו הגב והשני הינו זנב נופל עם עיקול לצד העקב בדיוק כמו הרועה הבלגי הדומה לו. הוא אינו מסיבי מידי אלא בעל עצם יחסית דקה, אבל הראש אמור להיראות חזק בהשוואה לגוף, עם זרבובית חזקה. אינו אמור להיות כבד מידי אלא די קליל תנועה ומרחף, בעל עומק וחזה מפותח היטב, כפות אסופות יפה, ציפורניים ופיגמנטציה שחורה רצויים, יש לו גב המזכיר את המכרסם "שרקן".

אלוף 14 מדינות,אלוף עולם לשנת 2008-2009,ומחזיק באליפות ישראל גם כן, Ch.Wyndsong Halcyon Midnight Watch - "סאריה", הרביע בבית גידול "קרן שמש" בישראל


אופי הגזע,פלוסים ומינוסים-

לא כל אחד מתאים לגזע העירני והשובה הזה מהסיבה הפשוטה, בבסיסו ככלב שמירה הוא נובח ומרתיע כל דבר, הוא כלב שצד לכן מגיל קטן חייב להרגיל אותו למשמעת והרגלה לבעלי חיים אחרים, ומכיוון שהןא טריטוריאלי הוא כלב שנוטה לתכונות דומיננטיות כדאי מגיל קטן לחשוף אותו להרבה אנשים והרבה מצבים ובתים אחרים. סך הכל לתחזוקה הוא אינו מורגש, הנשירה שלו פעמיים בשנה וגם אז היא לא מורגשת כמו הכלבים הגדולים אך זקוקה להברשה הגונה, חייבים לקצוץ ציפורניים כי יש נטייה לגזע הזה להאריך ציפורניים בזמן מועט, הוא אינו דורש יותר מידי בתחום המזון והטיולים, אך נהנה משיתוף פעולה עם בעליו ואוהב תשומת לב ומשחקים, הוא גזע עליז ומשעשע בעל הרבה מחשבה בקודקוד. הוא מתאים למשפחה רחבה אך לעומת זו גם לזוג מבוגרים שמעדיפים נוכחות גדולה בחבילה קטנה.

זהו גזע בעל קליטה מהירה וניתן לעשות בו שימושים רבים מעבר לכלב בית רגיל, כגון אג'ילטי שזהו מסלול מכשולים, משמעת ברמה גבוהה, כלב תראפיה. זהו גזע שצריך להיות איתו דומיננטיים ומציבי גבולות, שמתאים לאנשים שמחפשים כלב פעיל, אוהב חברה, נאמן ושומר.