משתמש:Avma55/Chitarra battente

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'יטרה בטנטה
צ'יטרה בטנטה
צ'יטרה בטנטה
סיווג כלי מיתר

תבנית:Music of Italy הצ'יטרה בטנטה (באיטלקית "גיטרה חוטפת", אולם "בטנטה" פירושה מילולי "מכות" שקשור לעובדה שגיטרה זו מכה על קצב המוסיקה) הוא כלי נגינה, כורדופון ממשפחת הגיטרה. דומה לגיטרת הבארוק בת 5 מנות, אך גדול יותר ובדרך כלל מתוח בחמישה מיתרים כפולים, עשוי באופן מסורתי מפליז, אך כיום - פלדה. כיום הוא משמש בדרך כלל על ידי מוזיקאים עממיים, בעיקר באזורי דרום איטליה של קלבריה, אפוליה, בזיליקטה וקמפניה, כמו גם באזורים אחרים בדרום איטליה; במאות האחרונות הכלי נמצא ברוב מרכז ודרום איטליה.

הִיסטוֹרִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נחשב לכלי עממי, אם כי מקורו במוזיקת החצר האיטלקית בתקופת הבארוק המוקדמת. מוסיקולוגים מתייחסים ל"היסטורי "כמו גם הצ'יטרה בטנטה " העממית ". ישנם כלים היסטוריים רבים מהמאה ה -17 במוזיאונים. אף על פי שכעת הוא קשור לדרום איטליה, נבנה ה- chitarra battente ושוחק עד צפונה לפונטה Caffaro בלומברדיה עד תחילת המאה ה -20[1].

הצ'יטרה בטנטה מגיע בשלושה גדלים. הכלים הבינוניים והגדולים הם הנפוצים ביותר. המכשיר עשוי לכלול חמש או ארבע מיתרי מיתרים. קורסים אלה הם בדרך כלל כפולים או משולשים, כאשר "קורס" הוא קבוצה של 2 או 3 מיתרים שנקטפו כיחידה אחת. לפיכך chitarra battente הוא בדרך כלל כלי חמש או ארבע מנות.

יש שונות רבה בגודל ההתקפים (קימורי "שעון החול" המעוגל של גוף הכלי), סוגי עץ, צורת הגב, קישוטים, מספר סריג וכו '. המיתרים מכוונים במה שמכונה מערכת "נכנס מחדש"; כלומר, בניגוד לגיטרה קלאסית מודרנית, המיתרים התחתונים עשויים להיות מכוונים למגרשים גבוהים יותר.

בכלי מנגנים ללא מלקח, והאצבעות משיגות מגוון רחב של אפקטים באמצעות מריטה, חיטוט, הכאת המיתרים או לוח הקול וכו '. בטיטרה צ'יטרה משמש בדרך כלל לליווי שירה או ריקוד וניתן לנגן בהרכב או ככלי סולו. מרכז הייצור החשוב ביותר הוא בבסיניאנו שבמחוז קוזנצה . באופן מסורתי הכלי נעשה באופן מקומי באזור שממנו נובעים מאפייניו, והוא נבנה לעתים קרובות על ידי אומנים לא מקצועיים או נגרים פשוטים.

כִּונוּן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוונון הצ'יטרה בטנטה

ממסלול המיתרים הראשון עד החמישי , הכוונון הוא בדרך כלל: E (Mi), B (Si), G (Sol), D (Re), A (La), כמו אחד משלושת הכוונות של גיטרת הבארוק[2].

נגנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הווירטואוזים הבולטים על צ'יטרה בטנטה הוא מרצ'לו ויטאלה .

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

 

  1. ^ Falconi, B., Grasso, G., and Venier, G. How to play Italian Fiddle, English ed., Associazione Violinistica Italiana, Milan, 2003, pp. 9-11
  2. ^ Alfonso Toscano. "Il sito della chitarra battente - l'accordatura".

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוצ'י, רוברטה ואנטונלו ריצ'י. (1985). "צ'יטרה באטנטה בקלבריה". כתב העת של חברת גלפין (כרך 38, אפריל 1985): 78-105.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:גיטרה]] [[קטגוריה:כלים אותנטיים]]