לדלג לתוכן

משתמש:Boten4/שוד חברת שינוע הכסף המזומן '' דאנבאר ''

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ב-12 בספטמבר 1997, שישה גברים שדדו מ-מתקן חברת '' דאנבאר '' לשינוע כסף מזומן ברחוב מטאו שבאזור העסקי ב-לוס אנג'לס, קליפורניה, סכום של 18.9 מיליון דולר[1] (שווה ערך ל 31.9 מיליון דולרים בשנת 2021 ). את השוד ניהל אלן פייס השלישי, מקומפטון, בעזרתם של חבריו מ-ילדות אריק דיימון בויד, מ-בואנה פארק ; יוג'ין למאר היל ג'וניור, מ-בלפרואר ; פרדי לין מק'רארי ג'וניור, מ-ארלטה ; טרי וויין בראון האב, מלוס אנג'לס; ותומאס לי ג'ונסון, מ-לאס וגאס, נבאדה .[1] זהו שוד המזומנים הגדול ביותר שהתרחש בארצות הברית.

צוות השודדים כמעט ולא הותיר אחריו עקבות במהלך השוד עצמו. עם זאת, כעבור שנתיים, היה זה היל אשר חשף בטעות את הצוות למערכת אכיפת החוק: במהלך עסקה עם מתווך נדל''ן, הוא שילם באמצעות חבילות של שטרות אשר היו מוחזקות באוגדני המטבע המקוריים שלהן; המתווך פנה למשטרה. היל הודה, תוך שהוא מפליל את חמשת שותפיו לשוד ושלושה גברים נוספים שסייעו בהלבנת הכסף.[2] פייס נידון ל-24 שנות מאסר ב-2001; בויד נידון ל-17 שנות מאסר, וארבעת השודדים האחרים קיבלו עונשים שנעים בין 8 ל-10 שנים. שניים מהגברים שסייעו בהלבנת הון נידונו ל-2.5 שנות מאסר.

השוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוד נהגה על ידי אלן פייס השלישי, [3] שעבד עבור דנבר כמפקח בטיחות אזורי. במהלך עבודתו בחברה, פייס הספיק לצלם ולבחון את מחסן המכוניות המשוריינים של החברה בלוס אנג'לס. הוא גייס חמישה מחברי ילדותו, ולהם סיפק את מפרטי המבנה של המחסן, מיקומי המצלמות, מסכות סקי, אקדחים, רובה ציד והתקני אוזניות- קשר.[2] ביום שלפני השוד, פייס פוטר מחברת דאנבאר בגין חבלה ברכבי החברה. ביום שישי, 12 בספטמבר בשעות הערב, 1997, הקבוצה של השישה התאספה במסיבה בבית פרטי - כדי ליצור אליבי - לפני שהמשיכו למתקן דאנבאר, שם פייס השתמש במפתחות שלו כדי לקבל גישה למתקן. פייס תזמן את מצלמות האבטחה והבין כיצד יוכלו להימנע מלהופיע בהן. לאחר שנכנסו, הם המתינו בקפיטריה של הצוות, ארבו לשומרים בזה אחר זה בזמן הפסקות הצהריים שלהם בסביבות השעה 12:30 .

פייס ידע שבימי שישי בלילה הכספת הייתה מושארת פתוחה, בשל כמויות הכסף הגדולות ששונעו. בהריצם את שני השומרים על הכספת, הצליחו השודדים לכבול את כל העובדים בנייר דבק לפני שיספיקו להפעיל את האזעקה, בלי שירו כדור אחד. תוך 30 דקות, השודדים העמיסו 18.9 מיליון דולר לתוך משאית U-Haul שהמתינה להם. פייס ידע בדיוק אילו תיקים הכילו את השטרות בעלי הערכים הגבוהים יותר ואת השטרות בעלי המספרים הסידוריים שאינם עוקבים. הוא גם ידע היכן היו ממוקמים מכשירי ההקלטה של מצלמות האבטחה ולקח אותם עמו. לאחר מכן חזרה הקבוצה למסיבה בבית הפרטי.

המשטרה הבינה מיד שמדובר בעבודה מבפנים, ובחנה מקרוב את פייס - עקב פיטוריו לאחרונה- אך לא מצאה דבר. החוקרים במחסן מצאו רק כיסוי פלסטיק לאורות אחוריים, שתאם למשאית U-Haul . הכנופיה עבדה קשה כדי להסתיר את עושרה החדש, וחיכתה שישה חודשים לפני שניסתה להלבין את 18.9 מיליוני הדולר. הם נעזרו בדייוויד מאטסומוטו, עורך דין לענייני הגירה בלוס אנג'לס, ושילמו לו ולמנהל משרדו חואקין בין 1 מיליון דולר כל אחד עבור הסיוע שלהם. מאטסומוטו בנה את העסקאות באמצעות רכישת נכסים ומכוניות, השקעה בחברות וכתיבת המחאות וטפסי מס W-2 לשודדים כדי ליצור רושם שהם בעלי משכורת.[4] פייס גם יצר חברות קש משלו כדי להלבין עוד כסף וגייס את עזרתו של אדם נוסף כדי לקנות נכסים, כדי שהן לא יופיעו תחת השם של פייס. בויד, באמצעות החברה של אביו, הלבין 177,000 דולר.[1] רוב השודדים או כולם הלבינו מזומנים באמצעות עסקאות נדל"ן.[2]

שנתיים לאחר השוד, עשה היל שגיאה קריטית כאשר שילם לאחד מחבריו - מתווך נדל"ן - באמצעות חבילות שטרות כרוכים יחד עם רצועות המטבע המסומנות המקוריות; הדבר עורר את חשדו של המתווך, אשר פנה בעקבות כך למשטרה. הבלשים הבחינו שהיל שכר רכב יו-הול U-Haul ביום השוד. זמן קצר לאחר שנעצר, הודה היל במעורבותו בשוד ומסר את שמות כל המעורבים האחרים .

לאחר המעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן פייס, שתחילה טען לחפותו, נעצר ונידון ל-24 שנות מאסר ב-23 באפריל 2001, ונכלא במוסד הכליאה הפדרלי ב-סאפורד, עד לשחרורו ב-1 באוקטובר 2020. שותף נוסף לביצוע השוד, בויד, נידון ל-17 שנות מאסר, עקב שימוש באקדח והיותו בעל עברות קודמות. [5] על ארבעת האחרים, שהודו באשמה, הוטלו עונשי מאסר של בין 8 ל-10 שנים. גם מאטסומוטו הואשם, והתפטר מלשכת עורכי הדין. הוא ו-בין הואשמו ב-71 אישומים הקשורים להלבנת הון ונידונו ל-2.5 שנות מאסר.[4] פחות משליש (5 מיליון דולר) מהכסף הושב, כאשר כ-13.9 מיליון דולר עדיין לא אותרו.

בספטמבר 2020, הכריז מפיק בחברת צ'ארם סיטי <i id="mwOg">קינגס Charm City Kings,</i> קאליב פינקט, הכריז על הפקת סרט המבוסס על השוד. [6]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רשימה של מעשי שוד בסכומים גבוהים בארצות הברית

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Rosenzweig, David (28 בפברואר 2001). "2 Convicted in $18.9-Million Cash Robbery" – via Los Angeles Times. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 "Lawyer, Ex-Paralegal Indicted in Laundering of Money From Holdup". Los Angeles Times (באנגלית אמריקאית). 2000-09-02. נבדק ב-2020-10-13.
  3. ^ Meyer, Josh (19 ביוני 2001). "Leader of Heist Is Given 24 Years" – via Los Angeles Times. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 "Money laundering conviction leads to lawyer's resignation". archive.calbar.ca.gov. נבדק ב-2020-10-13. שגיאת ציטוט: תג <ref> בלתי־תקין; השם ":2" הוגדר כמה פעמים עם תוכן שונה
  5. ^ "Man Gets 17 Years in $18.9-Million Holdup". Los Angeles Times (באנגלית אמריקאית). 2001-04-24. נבדק ב-2020-10-13.
  6. ^ McNary, Dave (2020-09-01). "Dunbar Robbery Movie in the Works From Caleeb Pinkett". Variety (באנגלית). נבדק ב-2020-10-13.