משתמש:Carakozabra/פילוקלדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פילוקלד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילוקלד: ענף ירוק המתפקד כעלה.
הפיקלודים (בלועזית: Phylloclade, Cladode) הינם ענפים שטוחים דמויי עלה (בדומה לצמח הצבר או האספרג בהם ב"עלים" אלו).
הפילוקלדים (פילו-עלה, קלדוס-ענף) צומחים על גבעולי הצמח כך שבעצם הם הינם מתפקדים כ"עלים" בהתמחות של גבעול, הם דקים וקצרים, אורכם וחדותם משתנה בין צמח לצמח.

צמחים עם פיקלואידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אספרג מנוצה - ענפי האספרג נושאים נצרים דקים דמויי מחטים, אלו הם הפילוקלדים, אורכם מגיע עד לכ-7 מ"מ וקוטרם 0.1 מ"מ. הנצרים גלדים בצרורות, גבעול יכול להכיל 8-15 צרורות, אורך הגבעול יכול להגיע עד כ-1.5 מטר. [1]
אספרג החורש - על הגבעול צומחים עלים מנוונים דמויי קשקשים, ומחיקם יוצאים ענפים מקוצרים ירוקים וקשים דמויי מחט (פילוקלד), המתפקדים בהטמעה כעלים. אורכם 5–15 מ"מ, וקצוותיהם מסתיימים בקוץ חום. הם ערוכים לרוב בקבוצות של 3–6, לעיתים 2 בלבד, שונים מאוד זה מזה באורכיהם.[2]
עצבונית החורש - על גבי הענפים הראשיים, צומחים פילוקלדים - ענפים שטוחים דמויי עלה. בקצות הפילוקלדים קוצים חדים. העלים עצמם הם קשקשים קטנים ושקופים - הצומחים הן על הפילוקלדים והן על הענפים הראשיים בעודם צעירים. העלה צומח במרכז הפילוקלד, ומחיקו יוצאים הפרחים והפירות.
כיוון שהפילוקלד אינו עלה אלא ענף, הוא סימטרי משני עבריו ולכן יש לו יכולת הטמעה טובה גם בחלקו התחתון, תכונה זו היא יתרון בתנאי האור של חורש הצפוף. כיוון שה"עלה" הוא פילוקלד הוא אינו נושר ושורד זמן רב ולכן הפך לצמח נוי המשמש לקישוט זרי פרחים וכצמחי נוי פופולרי בגינות, בעציצים, 'עצבונית גדולת עלים'.

  1. ^ Weeds Australia - Weed Identification - Climbing Asparagus, web.archive.org, ‏2011-09-27
  2. ^ אספרג החורש, באתר משתלת הרדוף