משתמש:Danny-w/ארגז חול:יחסי דוד ויהונתן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Danny-w.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Danny-w.
אהבת דוד ויהונתן. ציור מאת Julius Schnorr von Karolsfeld, ‏ 1860 בקירוב

דוד ויהונתן הם שתי דמויות בעלות חשיבות, שהופיעו בתנ"ך. דוד היה מלך ישראל ההרואי, יורשו הצעיר והמבטיח של המלך שאול, ואילו יהונתן היה בנו של שאול. מערכת היחסים המיוחדת והאינטימית שבין שניהם, כפי שהיא מוזכרת בתנ"ך, היוותה במהלך השנים מקור לחילוקי דיעות ולהתדיינויות רבות. כאשר יש הטוענים כי מקורה של מערכת יחסים זו באהבה רומנטית; בעוד אחרים, הבאים בדרך כלל מתחומי הדת ביהדות ובנצרות, טוענים כי מדובר במערכת יחסים אפלטונית.

תיאור מערכת היחסים בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב: אהבה.
אהבה היא ...

אהבת יהונתן לדוד כאהבה הומוסקסואלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם לפי הגישה הקווירית בתרבות ובספרות המודרנית, לא היה דוד המלך בהכרח הומוסקסואל. אין ספק כי היה נשוי, וכי חשק גופנית בנשים. ייתכן שהיה ביסקסואל, וייתכן אף שהיה גבר הטרוסקסואל שלמרות האיסורים החברתיים איפשר לעצמו קרבה ואהבה כלפי גבר אחר.

מצד שני, לפי גישה זו, היה הקשר בין דוד ויהונתן קשר של אהבה, שייתכן שהיתה רומנטית, ולכן ייתכן שהיה בה גם פן מיני.

למרות זאת, מדגישה הגישה הקווירית מדגישה את הקשר הרגשי, ולאו דווקא המיני, בין דוד ויהונתן, כמודל לנורמטיביות של אהבה בין גברים. בין אם מדובר בדמויות הסטוריות ובמערכת יחסים ריאלית, ובין אם לאו, הרי שמערכת היחסים בין דוד ויהונתן משמשת כמודל ללגיטימיות של יחסי אהבה רומנטיים בין גברים. במודל זה נעשה שימוש רב במסגרת המאבק החברתי להכרה בלגיטימיות המוסרית, החברתית, ובשנים האחרונות גם החוקית, שבזכותם של בני זוג מאותו מין לאהוב מבלי להידחות על ידי החברה, ולהכרה בהם כשווים.

קהילת הלהט"ב מדגישה את הקשר הרגשי, ולאו דווקא המיני, בין דוד ויהונתן, כמודל לנורמטיביות של אהבה בין גברים; ומשתמשת בטקסט במסגרת המאבק להכרה חברתית וחוקית בקשר בין בני זוג מאותו מין, ולראיית בני זוג מאותו המין כשווים.

אהבת יהונתן לדוד מנקודת מבט דתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הטקסטים שנכתבו בעניין אהבת יהונתן ודוד נכתבו מנקודת מבט נוצרית ויהודית. סוגיית הקשר המיוחד בין דוד ויהונת, באופן שבו הוא מצויין בתנ"ך, העמיד קושי בפני אנשים המאמינים בדתות אלה. מצד אחד, מתייחסת הדת לעתים קרובות להומוסקסואליות בשלילה קיצונית, ורואה בה חטא חמור. ומצד שני, עדיין יש צורך להידרש לטקסט התנ"כי, שבו מוזכרת במפורש מערכת יחסים קרובה ביותר, אינטימית והדוקה, בין דוד ליהונתן.

אחד ההסברים שנותנת הדת היהודית לקשר בין דוד ויהונתן הוא הגדרתו כאהבה "שאינה תלויה בדבר".


אחרת, אהבה בין גברים שאינה גופנית,

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות גאים ודתיים - להמשך עיון[עריכת קוד מקור | עריכה]