לדלג לתוכן

משתמש:Drall/בנייה באבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Drall.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Drall.
מגדל בנוי מאבן בצרפת

בנייה באבן היא הקמת מבנים או חלקי מבנים כאשר חומר הגלם העיקרי הוא אבן טבעית מעובדת או לא מעובדת. בנייה באבן הייתה אחת משיטות הבנייה הנפוצות ביותר במהלך ההיסטוריה, אך כיום כמעט ואינה בשימוש בגלל שאת מקום האבן תפסו חומרי בנייה מודרניים כגון בטון ופלדה.

אופנים של בניה באבן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנייה מבנים באבן התקיימה כמעט בכל העולם במשך אלפי שנים, לכן אין זה מפתיע שהתפתחו מספר אופנים שונים של בנייה באבן.

בנייה יבשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זו כנראה טכנולוגיית הבנייה העתיקה ביותר ומצויה גם בפרהיסטוריה. בשיטה זו בונים את קירות האבן ללא טיט או אמצעי הדבקה חיצוני, כאשר מקפידים למלא חללים בין אבנים גדולות באבנים קטנות.

דוגמאות לבניה יבשה ניתן למצוא בכל רחבי העולם בגרסאות שונות. ניתן לבנות בבנייה יבשה גם באבני לקט וגם באבנים מסותתות או משוקפות.

בניית אבן וטיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות לבנייה מאבן בתחילת המאה ה-20. מימין קיר פנימי עשוי מאבני לקט מכוסה בחלקו בטיח ומשמאל צידו הפנימי של קיר אבן חיצוני מאבנים מסותתות

בניית אבן מודבקת באמצעות טיט מסוגים שונים, הייתה מקובלת מאז תחילת ההיסטוריה, כאשר הרכב הטיט השתנה על פי הזמינות של חומרי הגלם באותו האזור. ניתן לחלק את הבניה בטיט לשני מקרים. הסוג הפשוט יותר הוא הנחה של אבנים אחת על גבי השניה כאשר הטיט מהווה את השכבה המקשרת ביניהן ולמעשה משמש בעיקר אמצעי לבידוד פנים המבנה מהחוץ. טכניקה זו אינה יעילה כי האבנים נושאות את כל העומסים האנכיים של המבנה ואילו את העומסים האופקיים (רוחות, רעידות אדמה, שקיעת יסודות) נושאים רק הטיט וכוחות החיכוך בין האבנים.

שיטה זו יוצרת קירות חלשים יחסים ויש צורך להשתמש באבנים רחבות וארוכות כדי להוסיף להם יציבות. שיטת בנייה מאבן מתוחכמת יותר היא כאשר מונחות האבנים גם אחת מעל השניה וגם אחת לצד השניה במגוון של סידורי הנחה. באופן זה נבנו רבים ממבני האבן בימי הביניים.

קטגוריה:חומרי בנייןקטגוריה:אדריכלותקטגוריה:אבן