משתמש:Eladabudi/היסטוריית שפות גרמאניות צפוניות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השפות הגרמאניות לרוב מחולקות לשלוש קבוצות: שפות מערב, מזרח וצפון גרמאניות. קשה לזהות בדיוק את הקשר ביניהן במדיוק, מכיוון שהכתבים הרוניים שמשמים כמקורות להתפתחות השפות הללו נדירים. ידוע שבתקופת נדידת העמים הייתה יכולת הבנה הדדית עד רמה גבוהה יחסית, כך שלפעמים קשה ליצור הבחנה בין סגנונות שונים של השפות. דיאלקטים בעלי שזוהו עם הקבוצה הצפונית מרכיבים ביחד את השפה הפרוטו-גרמאנית בתקופה הטרום רומאית המאוחרת באירופה.

בסופו של דבר בשנת בסביבות תחילת המאה השלישית לספירה הדיאלקטים הצפוניים נבדלו משפות גרמאניות אחרות. ניתן לראות את תחילת ההתפתחות של השפות הללו בכתבים רוניים.

בקבוצת השפות הצפווניות התחוללו מספר שינויים שהתקיימו גם בקבוצת השפות המערבית. עובדה זו הובילה להצעה של קבוצת שפות חדשה - שפות גרמאניות צפון-מערביות. החוקרים המציעים קבוצה זו טוענים שקבוצה זו נוצרה לאחר שקבוצת השפות המזרחיות התפרדו משאר השפות הגרמאניות. לקבוצת השפות הצפון-מערביות נותרו ארבעה דיאלקטיים לפי טענה זו, גרמאנית צפונית, ועוד שלוש שפות שלרוב מכנים אותן גרמאנית מערבית:

1. שפת הים הצפוני, שממנה התפתחו השפות האנגלו-פריזיות וגרמנית תחתית.

2. שפת הוזר-ריין, או שפות פראנקיות תחתיות.

3. שפת האלבה, או שפות גרמניות עיליות.

למרות זאת, ישנם מאפיינים רבים של השפות הצפוניות שלא מצויות בש

חוסר היכולת של שיטות תיאור התפתחות שפות קובנציונליות (המדמות עץ משפחה) להסביר חלק מן המאפיינים של השפות המערב גרמאניות הביא לפיתוח תורת הגלים. לפי תורה זו, המאפיינים המשותפים של השפות המערב גרמאניות שאינם נמצאים בשפות הצפון גרמאניות לא התפתחו משפה פרוטו-גרמאנית. במקום זו, סברה זו מעלה שהמאפיינים הנפרדים התפשטו בשפות הגרמאניות המערביות בעקבות מגע שפתי ביניהן, מגע שפתי שלא הגיע לסקנדינביה, שם דוברו השפות הגרמאניות הצפוניות.