משתמש:Eyalgolan/כף יד רשעה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כף יד רשעה הוא שיר שנכתב על ידי המשוררת דליה רביקוביץ. השיר מספר על אירוע אמיתי שאכן קרה לדוברת.


השיר:[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קווים של עשן נטו במלוכסן

ואבא שלי הכה אותי

כל העומדים צחקו למראה

מה שסיפרתי אמת ויציב


קווים של עשן נטו במלוכסן

אבא הכה על כף ידי

הוא אמר שהיא כף יד רשעה

מה שסיפרתי אמת ויציב


קווים של עשן נטו במלוכסן

אבא חדל מהכות אותי

היד הרשעה צמחה אצבעות

וכל מעשה שריר וקיים"


תוכנו של השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא השיר הוא הפנמת רגשי אשמה ופחד מעונש. מה שהיה בהתחלה עונש חיצוני, מכה שאביה של הילדה היכה על כף ידה ש"חטאה" הפך בבגרותה של הילדה לפחד מופנם. פחד זה נובע מתחושה של בושה, אשמה וכשלון. השיר מבליט קשר מסויים- בין אירוע חד פעמי שאירע בילדותה של הילדה לבין השלכותיו של האירוע על חייה של הדוברת.

החזרות הרבות בשיר מאפיינות את הדוברת, כאשר היא משחזרת את חווית הילדות הקשה וכאשר היא משתמשת בדיבור האופייני לילדה, למרות שהיא כבר מבוגרת. לדוגמא: אבא שלי.


מבנה השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיר ארבעה בתים.כל אחד מהם פותח בשורה :"קווים של עשן נטו במלוכסן". חזרה שכזאת מושכת את תשומת ליבו של הקורא וכנראה שהיא מתייחסת לאווירת המקרה. הדברים זכורים כמו מבעד למסך עשן או ערפל. מרכז האירוע נשאר בזכרונה של הדוברת, והוא זה שהביא אותה לתחושת האשמה והפחד. בבית ב' ובבית ג' חוזר על עצמו המשפט- "מה שסיפרתי אמת ויציב". בבית ג' ובבית ד' חוזר על עצמו המשפט-"כל מעשה שריר וקיים". שני המשפטים הללו גם דומים וגם שונים. הם מנסים להדגיש את כי הדברים אמת, והם מדגישים את העובדה שהאירוע התקיים בעבר והם מתייחסים לתוצאותיו של האירוע שללא כל ספק היה אמיתי.

בתחילתו של השיר בכתב:" אבא הכה על כף ידי"- שפת דיבור של ילדה הופך למרוחק יותר, במקום להתייחס באופן כללי ההיתייחסות היא אל היד. האבא מתייחס ליד כמי שמייצגת את הילדה.


הבית הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית הראשון מבליט את הניגוד בין היתייחסיות שונות- הבט רצינית של המתבוננים באירוע ולבין מידת חשיבותו של האירוע בעיניה של הדוברת. הדוברת משחזרת את החוויה הקשה כאשר זכורונות החוויה מעורפלים

הבית השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית השלישי עוסק בתהליך ההתבגרות של הילדה(=הדוברת) האשמה בה מרגישה הדוברת והאשמה שבה מטיח האב(בכף היד) ולהפסקת ההכאות של האב ולתחילת צמיחת היד והרשע בילדה.

הבית הרביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית הרביעי עוסק בסיום התהליך למרות שהאב לא עושה בבית זה דבר, הפחד כבר מושש עמוק בליבה של הילדה והוא עוטף את ידה של הילדה ולוחך אותה (עוטף אותה כמו שריפה) וזה רומז לאש השורפת וזה גם מתקשר ל-" קווים של עשן נטו במלוכסן".

סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר אינו מזכיר את נסיבות המעשה, הוא לא מזכיר את חטאה של הילדה וזה גם לא חשוב כלל וכלל בשיר, במסר שלו ובהבנתו הכללית. מה שחשוב בשיר הוא הרגשתה של הילדה- בושה, מבוכה, פחד שגם משפיעים על ה"ילדה" בחייה המבוגרים ומשפיעים גם על איך שהיא רואה את עצמה בפני עצמה ובפני אנשים אחרים. בסיומו של השיר ניתן לשייך את הכותרת- "כף יד רשעה" גם לידה של הילדה(הדוברת) וגם לידו המכה של האב. הסמיליות של השיר מראה איך אדם בעל כוח מנצל את כוחוכלפי אדם חלש ממנו שאינו כול להגן על עצמו מפני האדם החזק מבחינה רוחנית ופיזית ואת ההשפעה העצומה והנפשית לטווח הארוך על אותו אדם, האדם החלש הוא כמובן הילדה והאדם החזק הוא האב.