לדלג לתוכן

משתמש:Gdg 1988/יעקוב רבונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יעקוב רבונה - מנהל בית הספר התיכון החקלאי פרדס חנה, מפקח ארצי של כפרי הנוער החקלאיים ומחנך דגול אשר טיפח בהתמדה את הקשר בין החינוך הפורמלי והחינוך החקלאי‮.‬

יעקוב נולד ב- 1935 בברצלונה אשר בספרד, ב-1949 עלה לארץ עם הוריו וארבעת אחיו. כנער עולה השתלב בכפר הנוער החקלאי מקווה ישראל ונשבה בקסמיו של השילוב בין השכלה, חקלאות, המשק החקלאי, עבודות האדמה, מדעי הטבע וחיי החברה שאפיינו את בית הספר. כבר אז התפתחה אצלנו אידאולוגיה חינוכית של “חנוך את הנער על פי דרכו”, אידאולוגיה שקבעה את המשך דרכו החינוכית כאדם, מדריך לגידול בעלי חיים, מורה מחנך, מנהל ומפקח ארצי של כפרי הנוער החקלאיים הפזורים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. התייחסותו לחינוך ולהקניית ידע גישרה על פערי הדת: דתיים, חילוניים, ערבים, יהודים ודרוזים. הוא טרח להעניק חשיבה מיוחדת לצרכיי הקהילה וקהל הלומדים באשר הם וניסה בכל דרך אפשרית לטפח את המקוריות והייחודיות בכל מגזר אוכלוסייה ויחד עם זה להוביל ולשלב את כולם בהשכלה המקובלת, הנורמטיבית הקיימת היום בישראל ובעולם המערבי. התייחסותו האנושית, הרגישה והיוצאת דופן לשונה ולחריג שבבני האדם הביאה אותו לטיפוח ענפים שונים ומתקדמים בתחומי הלמידה התיכון ובמשק החקלאי המשתנה. יעקב הוא מראשוני המשלבים את עבודות החקר בהיקף של 5 יחידות לימוד וזאת במטרה לאפשר ללומד להביא עצמו לידי ביטוי בכמה שיותר אופנים ועם כמה שיותר הצלחות. מורשתו כמדריך ומחנך החלה בעיר חדרה של 1955 בבית הספר "עירון" משק הפועלות של אותם הימים. כפר נוער חקלאי שקלט נערים ונערות מכל הארץ ובפרט מחדרה – אשר בחרו לבטא עצמם בחינוך החקלאי.

"רבונה" מורה ומחנך של השעות הפורמליות והבלתי פורמליות היה אוזן קשבת ,כתף תומכת ויועץ לרבים מבוגריו ועובדיו שבחרו בעצתו והמשיכו את דרכם בקהילה בתמיכה לזולת, בפעילות תרבותית, חינוכית ויזמות בעיר חדרה, בארץ ובחו"ל.


קטגוריה:חינוך ביישוב