משתמש:Gederade/דיון ויקיפדיה כמחויבות אישית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום כולם, אני מניח שכולכם מכירים את פרויקט מחויבות אישית של משרד החינוך. אני מציע הצעה ראשונית, נראה מה לעשות איתה אח"כ, שנקדם את הכרתה של כתיבה בויקיפדיה כמחויבות אישית. יש כמה סיבות שניתן להחשיב כתיבה בויקיפדיה כמחויבות אישית:

  1. "הכנת שיעורים מקוונים כתחליף חינמי לשיעורים פרטיים, דרך פלטפורמות מקוונות כגון לרגו - למד בעצמך" - כבר קיימות פעילויות במחויבות אישית שקשורות לכתיבה באינטרנט של מידע והנגשתו לציבור.
  2. הנגשת מידע לציבור היא תרומה לקהילה שאין שנייה לה.
  3. קיים כבר פרויקט דומה בויקיפדיה - עבודות ויקידמיות. לכן, בעיית הפיקוח על התלמידים נפתרת, יש לקהילה כבר ניסיון בפרויקט הזה.

לסיכום, אני חושב שויקיפדיה עונה על הקריטריון:"על פעילות המחויבות האישית לענות על צורך ממשי בקהילה, להתבצע במסגרת מוסדות ולארגונים המבטיחים פיקוח יעיל על התלמידים, לאפשר התנסות בתפקידים הדורשים אחריות ועקביות, ולהעניק למשתתף 'חוויה של נתינה'".
אחר כך נראה מה לעשות עם ההצעה, אולי נעביר לויקימדיה וכו'. אנא חוו דעתכם והציעו הצעות לשיפור. תודה. Gederade - שיחה 19:31, 11 בינואר 2016 (IST)

נגד חזק - חזק מאוד! לבני נוער מוצעות מספיק אפשרויות להתנדבות בגיל המדובר. האפשרויות הינן במגוון תחומים והמשותף לכולן הוא שהן מחייבות עזיבה של הבית ולעשות משהו שמועיל לחברה (או במילים אחרות, וסילחו לי על שאיני יכול להמנע מזה, להזיז ת'תחת). אמנם תרומה לוויקיפדיה מועילה מאוד לחברה וזו התנדבות ראויה (אחרת, כנראה שלא הייתי עוסק בה), אולם אין בה כדי להתאים למסגרת הזו, שבה, מלבד התרומה לחברה, נוצר גם קשר של התלמיד עם סביבתו. בוויקיפדיה לא נוצר קשר עם הסביבה הקרובה, אלא, במקרה הטוב, עם קהילת הכותבים. כל תלמיד יוכל לכתוב בוויקיפדיה גם לאחר שעות המחוייבות האישית - איש אינו מונע זאת ממנו - אולם, זה לא צריך להיות תחליף לתרומה לחברה בדרך של עשיית פיזית ולא וירטואלית.
מעבר לכל הפן הערכי שיש לנושא, בעת התנדבות במסגרת של "מחויבות אישית", מקבל המתנדב משוב מהגורם האחראי להתנדבות. מתנדב שלא פועל כראוי, או לפחות לא לשביעות רצונות של הגורם האחראי, עלול להתבקש להחליף את תחום התנדבותו. בהתנדבות בוויקפידיה איננו נותנים ציונים לכותבים ולא נוכל, אפילו מהצד הפרקטי, להעמיד מישהו שיהיה בקשר עם הגורמים בבתי הספר השונים, להעברת משוב על פעילותו של כל כותב וכותב (וגם אם נמצא מישהו כזה בינינו, שיסכים לשמש מתווך בין המיזם לגורמים בבתי הספר, זו תהיה השקעת משאבים לא נכונה של ויקיפדיה העברית).
ההשוואה למיזם "עבודות ויקידמיות" היא בגדר חוצפה לטעמי (וסילחו לי אם אני נשמע כועס, כי אני באמת כועס). האם ניתן להשוות ערכים שנכתבים על-ידי סטודנטים, בפיקוח של מרצים מן האקדמיה, עם כל התנאים המתבקשים בעבודה המוגשת באקדמיה, לערכים הנכתבים על-ידי בני נוער? השוואה טובה יותר של הרעיון המוצע כאן תהיה לכתיבה בוויקיפדיה תמורת תשלום. בשני המקרים, ניתן תגמול ממשי תמורת כתיבה, בעוד אחרים עושים זאת ללא כל תמורה.
לסיכום, כל אחד מוזמן לכתוב בוויקפדיה, בכל גיל, אבל זה לא פרס או תחליף שניתן להעניק למישהו כדי לפתור אותו ממשימה חברתית-לאומית. Ldorfmanשיחה 23:34, 11 בינואר 2016 (IST)
אני מזכיר שקימת משימת הכנת השיעורים המקוונים - דבר שגם הוא לא מצריך יציאה מהבית (למען ההבהרה, אני נגד אי יציאה מהבית במחויבות אישית, אבל בשל הסטטוס קוו בנושא הזה ניתן להוסיף עוד מסגרות כאלו). לגבי פן הפיקוח - אני חושב שניתן שהפיקוח יעבור למשרד החינוך, הוא בטוח לא יהיה בידי ויקיפדיה. דרך נוספת היא לקבוע שמטרת ההתנדבות בויקיפדיה היא לכתוב מספר X של ערכים מומלצים. אפשר לשלב את שתי הדרכים הנ"ל.
צר לי אם הודעתי הראשונית עשתה רושם של השוואה בין עבודות ויקידמיות לבין המיזם המוצע כאן. אני אך ורק התכוונתי שזה המיזם שה"קונספט" שלו הכי קרוב למיזם המוצע הזה. בטח שאני לא משווה בין איכות הערכים - אין שום מקום להשוות. תודה Gederade - שיחה 07:31, 12 בינואר 2016 (IST)
אודה שאת נושא הכנת השיעורים המקוונים איני מכיר. גם לא ברור לי לאיזה סטטוס קוו אתה מתכוון. בכל מקרה, אם איננו צפויים לקבל תוכן איכותי, כל ההשקעה במיזם מיותרת לחלוטין. Ldorfmanשיחה 16:16, 12 בינואר 2016 (IST)