משתמש:Ido lazan/דלישס (אתר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כותב זה הוא סטודנט, הפועל בוויקיפדיה העברית במסגרת קורס אקדמי.


דלישס (Delicious) הוא אתר סימניות (bookmarks) חברתי, בו יכול כל גולש לאחסן, לשתף ולגלות סימניות בנושאים מגוונים הנמצאים ברשת. האתר הוקם ע"י יהושוע שכטר (Joshua Schachter) בשנת 2003 ונקנה ע"י יאהו ב- 2005. עד סוף 2008 האתר הכיל מעל ל- 180 מליון תגיות ייחודיות ומעל 5.3 מליון משתמשים רשומים. המשרדים הראשיים ממוקמים בסאניוויל, קליפורניה.

תיאור האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלישס משתמש במערכת סיווג ומיון שאינה היררכית, המאפשרת למשתמשים לתייג סימניות תחת תחומי עניין באופן חופשי (כלומר משתמש יכול ליצור תגית חדשה גם אם אינה קיימת באתר). עם זאת, ישנה חלוקה של הנושאים לקטגוריות ותתי קטגוריות, המקלות על החיפוש באתר. עבור כל תיוג של תחום עניין מסוים, ניתן לראות את הסימניות שהוסיפו המשתמשים. כך, עבור התיוג "אייפון", ניתן לראות את כל הסימניות האחרונות שתויגו כ"אייפון" על ידי כל המשתמשים באופן קולקטיבי. האופי השיתופי והקולקטיבי מביא למצב בו כל משתמש חשוף לתיוגים ולסימניות של כל המשתמשים האחרים.

דלישס הוא אחד מאתרי הסימניות החברתיים הפופולריים ביותר ברשת בזכות מאפיינים כמו ממשק משתמש פשוט וידידותי, סכימות קריאות של כתובות ה URL, שם דומיין אטרקטיבי, RSS FEEDS ועוד. כבר בכניסה לאתר, דף הבית מציג תכנים נבחרים ע"י חברי המערכת, ובנוסף קטגוריות חיפוש פופולריות כמו חינוך, בידור, אמנות, אופנה ועוד. כל אלה מסייעים להפוך את האתר לכזה שמשקף את הטרנדים האחרונים וה"ממים" הנוכחיים שרצים ברשת.

השימוש בשירותי האתר הוא חופשי, ובעוד קוד המקור אינו זמין למשתמשים, כל משתמש יכול להוריד את המידע שלו באמצעות API בפורמט של XML או JSON, או לייצא את המידע בפורמט סימניות נטסקייפ סטנדרטי. כל הסימניות המועלות לדלישס מוצגות לכלל המשתמשים כברירת מחדל, אך יש למשתמשים את האפשרות לתייג סימניות ספציפיות כפרטיות וסימניות חשובות מתויגות כפרטיות כברירת מחדל. המימד הציבורי מודגש והאתר אינו מיועד לשמש כמאגר סימניות פרטי, אם כי האופציה, כאמור, קיימת. ישנם מספר אתרי סימניות חברתיים מתחרים לדלישס, חלקם אף משתמשים בקוד פתוח.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה: אינטרנט