לדלג לתוכן

משתמש:Ilyayer/אריה שליקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אריה (שרוז) שליקר (נולד ב-13 באוגוסט 1977) הוא סופר ופובליציסט ישראלי ממוצא גרמני-פרסי, העובד כראש אגף במשרד ראש הממשלה. בצעירותו, שאותה העביר בברלין, היה אמן גרפיטי והיפ-הופ. בגיל 23 עלה לישראל, סיים פה את לימודיו האקדמיים, ושירת כקצין בדובר צה"ל – שם הוא ממשיך לשרת במילואים גם היום, כדובר רשמי לתקשורת הבין-לאומית. שליקר הוא מחברם של שישה ספרים, שאחד מהם – "כלב רטוב טוב מיהודי יבש" (2021), הפך לסרט בהפקת האחים וורנר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שליקר הוא בנם של יהודים איראנים, שהיגרו לגרמניה בשנות השבעים כדי לברוח מהאנטישמיות שחוו על בשרם בארץ מולדתם. כשהיה ילד, כלל לא היה מודע לרקע היהודי של משפחתו, שהשתקעה בברלין. לאחר שהמשפחה עברה לשכונת ודינג, שבה מתגוררת אוכלוסייה מוסלמית גדולה, סבל מגילויי אנטישמיות רבים מבני גילו. באותה תקופה חבר לכנופיה, שכל חבריה מלבדו היו מוסלמים, והסתבך לא פעם באירועים שונים, בעיקר מול כנופיות יריבות[1]. באותה תקופה החל שליקר, שכינויו היה BossARO, לעסוק בריסוס גרפיטי ובמוזיקה. הוא הופיע כראפר, בין היתר עם אמנים שלימים הפכו למוכרים בסצנת הראפ וההיפ-הופ הגרמנית.

לאחר שסיים את לימודי בית הספר שלו בשנת 1997, התגייס שליקר לשירות חובה בצבא גרמניה, שם שירת כחובש. לאחר מכן החל ללמוד מדע המדינה, יהדות ואסלאם באוניברסיטה החופשית של ברלין, הגדולה ביותר בעיר. בשנת 2001 החליט לעלות לישראל, שם המשיך את לימודיו האקדמיים באוניברסיטה העברית בירושלים, העיר שבה בחר להתגורר. בשנת 2006 סיים תואר ראשון ביחסים בין-לאומיים ומזרח תיכון, ובשנת 2009 תואר שני (בהצטיינות) בלימודי אירופה. במהלך לימודיו עבד שליקר בסוכנות היהודית ובתאגיד התקשורת הגרמני ARD.

באוקטובר 2009 החל שליקר את שירותו ביחידת דובר צה"ל, שם שימש דובר רשמי במגוון של שפות בהן גרמנית, פרסית, אנגלית, צרפתית וספרדית[2]. במהלך שירותו, סייע במאמצי ההסברה של מדינת ישראל במהלך אירועים מרכזיים כמו המבצעים עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן, וכן במשט המרמרה שיצא מטורקיה לרצועת עזה. שליקר השתחרר ב-2017 בדרגת רב-סרן, ולאחר מכן החל את עבודתו במשרד ראש הממשלה, שם הוא עוסק בקשר חוץ מדיניים.

במקביל לעיסוקיו לאורך השנים, פרסם שליקר שישה ספרים פרי עטו[3]. ספרו האוטוביוגרפי "כלב רטוב טוב מיהודי יבש" שראה אור ב-2010, המתאר את חייו כנער יהודי בין מוסלמים בברלין, הפך לסרט בהפקת האחים וורנר, שיצא לאקרנים ב-2021 במקביל לגרסה מעודכנת של הספר. הסרט הוקרן בבתי קולנוע ופסטיבלים בארצות הברית ובאירופה, וגם בפסטיבל הקולנוע היהודי בסינמטק בירושלים[4]. כעת הסרט זמין לצפייה ב-Amazon Prime. כמו כן, שליקר כותב לעיתים טורים ופרשנויות, בעיקר בנושאי המזרח התיכון ואנטישמיות, בעיתונים כגון Die Welt, Nordwest-Zeitung, Berliner Zeitung ו-Judische Allgemeine.

שליקר נשוי משנת 2010 ואב לבן ובת. מתגורר עם משפחתו באזור המרכז.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]