משתמש:Janniski/Roman Giertych

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Janniski.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Janniski.

רומן יאצק גיירטיך (נולד ב-27 בפברואר 1971) הוא פוליטיקאי, משפטן ועורך דין פולני. בשנים 2001–2007 היה חבר בפרלמנט הפולני בקדנציה ה-IV וה-V של הסיים, בשנים 2006–2007 סגן ראש הממשלה ושר החינוך בממשלות של קז'ימייז' מרצ'ינקייביץ ויארוסלב קאצ'ינסקי. יו"ר לשעבר של "הנוער הכלל-פולני" (Młodzież Wszechpolska) ושל ליגת המשפחות הפולניות (Liga Polskich Rodzin).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכלה ופעילות עד שנת 2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלידתו הוא התגורר בקורניק, שם סיים את לימודיו בבית ספר יסודי ובתיכון. בוגר הפקולטה להיסטוריה (1989–1994) והפקולטה למשפטים (1990–1995) באוניברסיטת אדם מיצקייביץ' בפוזנן. בשנת 1996 החל את התמחותו כעו"ד בוורשה, אותה הוא סיים בשנת 2000.

הוא פרסם ספרים כמו מהפכת הנגד של הצעירים ((Kontrrewolucja młodych, מעוף הנשר (Lot orła) וגם אנחנו יכולים לזכות בפולין (Możemy wygrać Polskię). מבחר פיליטונים מרדיו מריה 1997–1999. מחבר מאמרים שפורסמו, בין היתר ב"באסטיון" (Bastion)," סדר" (Ład), "הזמן הראוי ביותר!" (Najwyższy CZAS!),"האביר של מרים הטהורה" ((Rycerz Niepokalanej, חובב "הנוער הכלל-פולני" (Wszechpolak). לפני שנבחר לסיים בשנת 2001 הוא ניהל משרד עורכי דין משלו בוורשה.

בשנת 1989 הוא יצר את "הנוער הכלל-פולני" אשר הכריז על ערכים לאומיים וייחס את שמו לאיגוד האקדמי של "הנוער הכלל-פולני" שלפני המלחמה. בשנים הראשונות הוא היה יושב הראש של הארגון ובשנת 1994 הפך ליו"ר כבוד. הוא היה חבר במפלגה הלאומית הדמוקרטית ובמפלגה הלאומית. פעיליה הקימו את ליגת המשפחות הפולניות בשנת 2001.

בבחירות לפרלמנט ב-1993 הוא התמודד לסיים מרשימת איחוד הפוליטיקה הריאלית וכעבור ארבע שנים הוא הקים את הגוש הלאומי-נוצרי-דמוקרטי למען פולין.

בבחירות לפרלמנט בשנת 2001 הוא נבחר מרשימת ליגת המשפחות הפולניות לחבר בפרלמנט בקדנציה ה- IV של הסיים במחוז הכולל ערים ועיירות ליד ורשה (okręg podwarszawski) (הוא קיבל 13261 קולות). מיולי 2004 הוא היה סגן יו"ר ועדת החקירה של הסיים אשר חקרה את מה שמכונה פרשת אורלן. הוא זכה שוב במושב בפרלמנט בבחירות בשנת 2005, כאשר הוא ייצג שנית את אותו מחוז וקיבל 35512 קולות. בסיים הוא מילא את תפקיד יו"ר הוועדה לסוכנויות ריגול.

הוא היה יו"ר הקונגרס של ליגת המשפחות הפולניות ובמרץ 2006 נבחר ליו"ר המפלגה במקום מארק קוטלינובסקי.

שר החינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מ-5 במאי 2006 עד 13 באוגוסט 2007 הוא היה סגן ראש הממשלה ושר החינוך בממשלות של קז'ימייז' מרצ'ינקייביץ ויארוסלב קאצ'ינסקי.

מינויו לתפקיד השר הוביל להפגנות סטודנטים במאי 2006 שנערכו בין היתר בגדנסק, קרקוב, לודז', ז'שוב, שצ'צ'ין וורשה וב-13 ביוני בהשראת יוזמת הסטודנטים, התקיימה מחאה של קבוצת תלמידי תיכון וחטיבות ביניים, אשר חסמה את המטה של משרד החינוך. כמו כן, נאספו חתימות למכתב פתוח בנוגע לפיטוריו. נאספו כ-137 אלף חתימות והמכתב הועבר ללשכת ראש הממשלה[1]. נוצרה גם יוזמה בשם "גיירטיך חייב ללכת" שמטרתה הייתה להביא לפיטוריו. במהלך החודשים הראשונים אורגנו בשמה הפגנות וצעדות מחאה ברחבי פולין, בין היתר תחת הסיסמה "תחילת השנה - הסוף של גיירטיך".

ב-6 ביוני 2006 הוא החליט לפטר את מנהל המרכז הראשי להכשרת מורים, מירוסלב שיילאטיצקי. ההחלטה התבססה על פרסום ספר הלימוד למורים, חינוך על זכויות האדם בעבודה עם נוער על ידי אותו מרכז (Kompas – edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą). המטרה של פרסום זה, אשר נוצר בשנת 2002 ביוזמת מועצת אירופה ותורגם ל-19 שפות הייתה קידום זכויות האדם. על פי רומן גיירטיך ספר הלימוד נועד "לקדם הומוסקסואליות" בבתי ספר, דבר אשר היווה בסיס להחלטה לפטר את מירוסלב שיילאטיצקי. על החלטת השר מחו, בין היתר, עובדי המרכז הראשי להכשרת מורים, לשכת הספרים הפולנית, אמנסטי אינטרנשיונל והמזכ"ל של מועצת אירופה, טרי דייוויס[2].

הוא החזיר לבתי הספר את החובה לגשת לבחינת בגרות במתמטיקה[3]. ב-15 ביולי 2006 הוא הודיע על "חנינה בנוגע לבגרות" חלקית עבור בוגרים שלא עברו את בחינת הבגרות בשנת 2006. ב-2 באוקטובר 2006 ערער נציב קבילות הציבור על פקודה זו בפני בית הדין החוקתי, אשר ב-16 בינואר 2007 הכריז שה"חנינה בנוגע לבגרות" מתנגשת עם החוקה הפולנית.

ב-3 בנובמבר 2006 הציג שר החינוך, רומן גיירטיך, במסיבת עיתונאים בחטיבת הביניים מספר 2 בגדנסק את פרטי התוכנית הממשלתית שמטרתה להפסיק את האלימות והתוקפנות בבתי הספר הפולניים[4]. הודות ליישום תוכנית אפס סובלנות לאלימות בבתי ספר על ידי רומן גיירטיך, הפשיעה בבתי ספר הופחתה ב-27% על פי הנתונים הסטטיסטיים של המשטרה[5].

בסתיו 2006 הוא הודיע כי במסגרת התוכנית "אפס סובלנות לאלימות בבתי ספר" מנהלי בתי הספר יחליטו האם יש ללבוש מדי בתי ספר. בפקודה מ-9 בפברואר 2007 בעניין תקנוני המסגרת של גני ילדים ובתי ספר ציבוריים הוזכר רק "מראה מסודר" ו"לבוש מתאים", אך ועדת הסיים שעבדה על החוק בעניין מערכת החינוך הציעה לבישת מדים בבתי ספר כחובה. הסיים דחה את התיקון של הוועדה; דבר זה התקבל לבסוף על ידי הסנאט. על פי החוק המתוקן בעניין מערכת החינוך מ-11 באפריל 2007[6], "לבוש אחיד" היה אמור להיות חובה בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. בבתי ספר על יסודיים החליט המנהל האם יש ללבוש מדי בית ספר.

ב-1 במרץ 2007 במהלך פגישה לא פורמלית של שרי החינוך של מדינות האיחוד האירופי, הציע רומן גיירטיך להקים אמנה אירופית גדולה לזכויות האומות, שאמורה לכלול, בין היתר, בכל אירופה איסור הפלה ו"תעמולה הומוסקסואלית" [7]. מילים אלו עוררו אישומי הומופוביה נגד השר. במקביל במהלך נאום זה, רומן גיירטיך רמז שעמדתו היא השקפתה של הממשלה הפולנית כולה, דבר אשר הוכחש ב-2 במרץ על ידי דובר הממשלה, יאן דז'יידז'יצ'אק.

פעילות פוליטית מאז 2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 הוא העניק מענק חד פעמי לרגל הולדת ילד, הידוע בכינוי "בצ'יקובה"[8]. ב-13 באוגוסט 2007 לאחר קריסת הקואליציה הממשלתית הוא פוטר מתפקידו כשר. ב-24 באוקטובר 2007 לאחר שהפסיד בבחירות המוקדמות לפרלמנט (הוא קיבל 6394 קולות במחוז לובלין וליגת המשפחות הפולניות לא זכתה בשום מנדט), התפטר מתפקידו כיו"ר ליגת המשפחות הפולניות והודיע שהוא עוזב את הפוליטיקה. לפני הבחירות לפרלמנט האירופי ב-2009 הוא שיתף פעולה עם קבוצת ליברטאס פולסקה (Libertas Polska) [9]. מאוחר יותר הוא ויתר על חברותו בליגת המשפחות הפולניות. לאחר מכן הוא הכריז מספר פעמים על כך שהוא הצביע בבחירות למפלגת המצע האזרחי (Platforma Obywatelska) [10]. בפברואר 2013 בין היתר יחד עם קז'ימייז' מרצ'ינקייביץ' ומיכל קאמינסקי, הוא ייסד את צוות החשיבה - המכון לחשיבה מדינית [11], שבו הוא היה יושב הראש. בבחירות לפרלמנט בשנת 2015 הוא לא נבחר כמועמד עצמאי (נתמך בין היתר על ידי כמה פוליטיקאים ממפלגת המצע האזרחי). הוא התמודד לסנאט במחוז מספר 41 והפסיד לקונסטנטי רדז'יוויל[12]. בבחירות לנשיאות בשנת 2020 הוא תמך בשמעון הולובניה והתארח בערב הבחירות שלו[13].

פעילות מקצועית נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעזב את הפרלמנט חזר רומן גיירטיך לעסוק במשפטים. הוא ייצג את רישארד קראוזה, שהואשם בשיתוף פעולה עם כנופיה במשפט שבו בערכאה ראשונה תביעתו התקבלה ובית המשפט הורה על הטלוויזיה של פולין (TVP) ואניטה גרגאס להתנצל בפני היזם[14]. הוא היה גם בא כוחו של רדוסלב שיקורסקי בנוגע להערות פוגעניות בפורום האינטרנט של אתר השבועון "Wprost" [15]. הוא סיכם את ההסדר הראשון בעניין אסון סמולנסק, במסגרתו אשתו של עובד של המשרד להגנת הממשלה שנספה קיבלה פיצויים בסך 250 אלף זלוטי מאוצר המדינה[16]. הוא היה בא כוחה של משפחתה של השחקנית אנה פשיבילסקה במשפט שבו הוא ניצח נגד מוציא לאור של פורטל האינטרנט Pudelek.pl בגין בפגיעה בזכויות האישיות[17].

כעורך דין הוא ייצג גם את משפחת טוסק. הוא היה, בין היתר, עורך דינו של מיכל טוסק במשפט שזכה נגד "Fakt" וגם במקרה הקשור להשלכת אבן על חלון דירתו. הוא היה גם בא כוחה של קטז'ינה טוסק במשפט, שכתוצאתו בית המשפט לערעורים בוורשה הורה לאתר "Fakt" להתנצל בפניה. הוא ייצג את דונלד טוסק בתיקים בפני תובעים, ועדת החקירה בעניין אמבר גולד, ועדת החקירה בעניין מע"מ וכמו כן בעניין פגיעה בזכויות האישיות על ידי פטריק יאקי.

הוא ייצג גם את ג'רלד בירגפלנר בעניין הקשור לחברת סרברנה וסכסוכו עם יארוסלב קאצ'ינסקי, כמו גם את לשק צ'רנצקי בנוגע לפרשת KNF.

הליכים משפטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2005 בראיון ליומון Rzeczpospolita הוא כינה את אדם מיכניק "חבר לשעבר בארגון המפלגה הקומוניסטית" וכתוצאה מכך הועמד למשפט בגין פגיעה בזכויות האישיות. בספטמבר 2007 הורה בית המשפט לערעורים בוורשה באופן חלוט על רומן גיירטיך להתנצל בפני אדם מיכניק ולשלם 10 אלף זלוטי עבור מרכז הבית ספר-חינוך לילדים עיוורים בלסקי.

בשנת 2009 זכה רומן גיירטיך בעצמו בתביעה שהוגשה נגד מוציא לאור של היומון "Fakt" בעניין הגנה על זכויות האישיות. בשנת 2017 הוא בסופו של דבר זכה בפני בית המשפט העליון במשפט שהוא יזם הקשור לאחריותם של מוציאים לאור בנוגע לתוכן התגובות במאמרים באתרי אינטרנט.

סגן התובע הכללי, בוגדן שבייצ'קובסקי, הגיש בקשה נגד רומן גיירטיך לבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בעניין ענישתו בגין הביקורת שהביע כלפי זביגנייב ז'יוברו והפרקליטות בסוף 2016. התיק בוטל בשנת 2017 על ידי בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בוורשה, אך התובע הכללי ערער על החלטת גוף עורכי הדין בערעור יוצא מן הכלל לבית הדין המשמעתי של בית המשפט העליון שפועל ממרץ 2019. הבקשה שנבדקה במאי 2019 הייתה המקרה הראשון מסוג זה שנבדק על ידי בית דין זה. רומן גיירטיך שהתייחס להליכים אלה העריך אותם כניסיון "להפחיד עורכי דין על ידי הגורמים הבכירים ביותר בפרקליטות." הוא גם ציין שלדעתו הדבר קשור לפעילותו כבא הכוח של דונלד טוסק וג'ראלד בירגפלנר. הרכב של שלושה שופטים של בית הדין המשמעתי של בית המשפט העליון שבדק את המקרה הפנה אותו להרכב של שבעה שופטים. בפברואר 2020 ערעור זה נדחה באופן סופי.

ב-15 באוקטובר 2020 הוא נעצר עם רישארד קראוזה על ידי המשרד הראשי ללוחמה בשחיתות. במהלך חיפוש בשעות הערב בביתו הוא איבד את הכרתו ובעקבות זאת הוא נלקח לבית חולים. מוקדם יותר נערך חיפוש במשרדו. ב-16 באוקטובר 2020 - על פי כמה דיווחים - הוא הואשם בהעברת סכום של כמעט 92 מיליון זלוטי מחברת יזמות בנייה הרשומה בבורסה, בעוד שלטענת אחרים, האישום לא הוצג בצורה הולמת מכיוון שגיירטיך ישן בזמן זה בבית החולים ולא היה עימו קשר. יום לאחר מכן בית המשפט האזורי בפוזנן הוציא החלטה לפיה הפרקליטות לא הציגה כל נסיבה שמציגה סבירות לכך שהחשוד ביצע פשע. בעקבות החלטה זו ב-17 בנובמבר 2020 פרסם אותו בית משפט החלטה לבטל את האכיפה של כל האמצעים המניעתיים שבהם השתמשה הפרקליטות. ב-3 בדצמבר 2020 קבע בית המשפט כי גיירטיך אינו חשוד בתיק, משום שהאישומים לא הוצגו כראוי, מכיוון שעל פי הרישום בדו"ח התובע, גיירטיך ישן בזמן שהאישומים הוצגו. לטענת בית המשפט, הפרקליטות במקרה זה הפרה את החוק באופן בוטה ופעלה ללא אתיקה ומעצרו היה בלתי חוקי. כמו כן, בית המשפט קבע כי אין הוכחה לכך שגיירטיך ביצע את הפשע שיוחס לו. ב-18 בדצמבר 2020 בית המשפט קבע כי החיפוש בביתו של גיירטיך היה לא חוקי מכיוון שהוא לא נכח בעת החיפוש, הוא לא זומן למסור מסמכים וחפצים מרצון, ובשל העובדה שהתובע שנכח בחיפוש התעלם מהעובדה שעל החומרים בביתו של גיירטיך חל חיסיון עורך דין לקוח. לטענת בית המשפט, הדרישה של ראשת הלשכה בעניין נתינת סיסמאות למחשב וקודי גישה לדוא"ל הייתה לא מקובלת.

הנציבות האירופית בדו"ח שלה בעניין שלטון החוק באיחוד האירופי בשנת 2021 מתאריך 20 ביולי 2021 ציינה שעל פי מועצת עורכי הדין העליונה, סנגורים העוסקים במקרים גישים מבחינה פוליטית הופכים למטרת הפעולות של הפרקליטות. הנציבות ציינה את המקרה של רומן גיירטיך מיום 15 באוקטובר 2020 כדוגמה .

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא בא ממשפחה של פוליטיקאים לאומיים. בנו של מאצ'יי גיירטיך, נכדו של יינדז'יי גיירטיך ונינו של וולודז'ימייז' לוצ'קייביץ', וכמו כן אחיינו של וויצ'ך גיירטיך. בעלה של ברברה ואב לארבעה ילדים.

בשנת 2006 הוענקה לו מדליית הכסף "בגין תרומותיו להגנה על המדינה".

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מהפכת הנגד של הצעירים, הוצאה לאור Ad Astra, ורשה 1994, מסת"ב 83-901684-1-3.
  • מאחורי המסך התכלת: המודיעין הפולני בעקבות הבונים החופשיים, הוצאה לאור Folmen-Poland, ורשה 1996, מסת"ב 83-86445-08-4 (רומן גיירטיך מתכחש לפרסום שמיוחס לו על ידי מיכאל קרנובסקי; הספר הוצא לאור תחת הכינוי "רומן ברטובסקי").
  • מעוף הנשר, קרן "העתיד שלנו", שצ'צ'ינק 2000, מסת"ב 83-88531-04-2.
  • אנחנו יכולים לזכות בפולין. מבחר פיליטונים מרדיו מריה 1997–1999, הוצאה לאור Ostoja, קששוביצה 2001, מסת"ב 83-88020-52-8.
  • בין החוק לפוליטיקה, הוצאה לאור Debiuty, פוזנן 2013, מסת"ב 978-83-928036-8-3.
  • כרוניקה של שינוי טוב, הוצאה לאור Eco Redonum, ורשה 2017, מסת"ב 978-83-949561-0-3.
  • בהגנה על החוקה, הוצאה לאור Eco Redonum, ורשה 2018, מסת"ב 978-83-949561-1-0.
  • כרוניקה של שינוי רע, הוצאה לאור Eco Redonum, ורשה 2019, מסת"ב 978-83-949561-2-7.
  • הקריירה של התובע ז'ולצ', הוצאה לאור Eco Redonum, ורשה 2020, מסת"ב 978-83-949561-4-1.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wayback Machine, web.archive.org, ‏2012-02-18
  2. ^ Rada Europy przeciw decyzji Giertycha, gazetapl (בפולנית)
  3. ^ Wirtualna Polska Media S.A, Giertych: obowiązkowa matematyka od 2010 r., wiadomosci.wp.pl, ‏2007-02-21 (בפולנית)
  4. ^ MEN, web.archive.org, ‏2007-12-25
  5. ^ Redakcja, Roman Giertych: Polska szkoła to chaos i przemoc, Polska Times, ‏2012-09-29 (ב־)
  6. ^ Wirtualna Polska Media S.A, Sejm: mundurki obowiązkowe w podstawówce i gimnazjum, wiadomosci.wp.pl, ‏2007-04-11 (בפולנית)
  7. ^ Tekst wystąpienia Romana Giertycha w Heidelbergu, archive.is, ‏2012-07-16
  8. ^ Wirtualna Polska Media S.A, Giertych: "becikowe" od stycznia, wiadomosci.wp.pl, ‏2005-11-16 (בפולנית)
  9. ^ Giertych zna Ganleya i doradza Libertas - Wiadomości - WP.PL, archive.is, ‏2016-10-27
  10. ^ Giertych: od lat głosuję na PO, Wprost, ‏2013-05-27 (בפולנית)
  11. ^ Think tank Niesiołowskiego, Giertycha, Marcinkiewicza. Polacy zaczną …, archive.is, ‏2013-05-03
  12. ^ PKW | Wybory do Sejmu RP i Senatu RP, parlament2015.pkw.gov.pl
  13. ^ Giertych: Jeśli Duda wygra Konfederacja może przestać istnieć, www.rp.pl (בפולנית)
  14. ^ TVP i Anita Gargas muszą przeprosić Ryszarda Krauzego, www.wirtualnemedia.pl (בפולנית)
  15. ^ Wprost przeprosi Sikorskiego. Ugoda w procesie Wprost - Sikorski - Wiadomości - Newsweek.pl, web.archive.org, ‏2012-03-14
  16. ^ Pierwsza ugoda po katastrofie smoleńskiej, TVN24 (בפולנית)
  17. ^ Pudelek.pl po wyroku sądowym wypłaci 300 tys. zł zadośćuczynienia rodzinie Anny Przybylskiej, www.wirtualnemedia.pl (בפולנית)