משתמש:KyloRen123/סיקאריו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ תסריטאי, צלם, עורך, מפיק, במאי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

סיקאריו
Sicario
שחקנים ראשיים אמילי בלאנט
בניסיו דל טורו
ג'וש ברולין
ויקטור גארבר
מוזיקה יוהאן ג'והנסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Black Label הפקות
סרטי Thunder-Road
חברה מפיצה סרטי Lionsgate
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 18 בספטמבר 2015
19 במאי 2015 (בכורה עולמית בפסטיבל סרטי קאן)
משך הקרנה 121 דקות
שפת הסרט אנגלית
ספרדית
תקציב 30 מיליון דולר
הכנסות 84 מיליון דולר
פרסים הועמד לחמישה פרסי אוסקר

סיקאריואנגלית: Sicario; מספרדית: מתנקש או רוצח) הוא סרט פעולה-פשע-דרמה-מתח אמריקאי משנת 2015 בבימויו של דניס וילנב, ובכיכובם של בניסיו דל טורו, ג'וש ברולין, אמילי בלאנט וויקטור גרבר. הסרט נכתב בידי טיילור שרידן, ובהפקתם של באסיל אינווק, טד וטרנט לוקינביל, אדוארד מקדונל ומולי סמית'.

הסרט מספר על סוכנת FBI צעירה בשם קייט מייסר שמגויסת בידי כוח משימה ממשלתי להפיל מנהיג של קרטל סמים מקסיקני ברוטלי ורב עוצמה. הסרט נבחר להשלים את הפאלם דאור של פסטיבל סרטי קאן 2015 והופץ ברחבי העולם בידי סרטי Lionsgate והתחיל בשחרור מוגבל בארצות הברית ב-18 בספטמבר 2015 לפני שחרורו הבינלאומי ב-2 באוקטובר 2015. הסרט לא היה הצלחה קופתית עם הכנסה טוטאלית של כ-48 מיליון דולר לעומת תקציב הפקה של כ-30 מיליון דולר, אך קיבל ביקורות משובחות מצד מבקרי קולנוע, ואף קיבל חמש מועמדיות לטקס פרסי האוסקר ה-88 בקטגוריות הפסקול הטוב ביותר, פרס האוסקר לצילום הטוב ביותר, ופרס האוסקר לעריכת הסאונד הטובה ביותר. הסרט קיבל תגובה ביקורתית שלילית במקסיקו, בעקבות התיאור השלילי של העיר סיודד חוארס, שם חלק מהעלילה מתרחשת.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך פשיטת SWAT של ה-FBI, על מחבוא שנכבש בידי חוטפי קרטל סמים מקסיקני חשודים בצ'נדלר שבאריזונה, הסוכנת קייט מייסר (אמילי בלאנט), ושותפה רג'י ויין (דניאל קאלויה), והצוות שלהם מגלים עשרות גופות. בעוד הצוות חוקר את המקום, המקום מתגלה כממולכד ומתפוצץ, בעת הפיצוץ נהרגו שני קצינים. בעקבות תקרית זו, הבוס של קייט, דייב ג'נינגס (ויקטור גארבר), ממליץ לה על כוח משימה שנאסף על ידי משרד ההגנה האמריקני, ובידי סוכן ה-CIA מאט גרייר (ג'וש ברולין) כדי לסבך את האחראים לתקרית הזו, כולל את סגן הקרטל מנואל דיאס (ברנרדו פ' סרקינו). במטוס לאל פאסו, בטקסס, קייט פוגשת את השותף האניגמטי של מאט, אלחנדרו גיליק (בניסיו דל טורו). אליהם מצטרפים צוות של מרשלי ארצות הברית ופעילי כוח דלתא, הם יוצאים למבצע בסיודד חוארס, צ'יוואווה, במקסיקו, כדי להסגיר את אחד מאנשיו הבכירים של דיאס: אחיו, גיירמו (אדגר ארלו). בעת חצייתם בחזרה אל ארצות הברית על גשר האמריקות, חברי הקרטל מגיעים ומבצעים ניסיון הצלה של גיירמו, רק כדי להיהרג במהירות על ידי צוות הליווי. הם חוזרים לאל פאסו, שם מאט ואלחנדרו מענים את גיירמו ולומדים ממנו על קיומה של מנהרה שמופעלת בידי דיאס כדי להסיע סמים לתוך ארצות הברית.

בתחנת מג"ב באריזונה, אלחנדרו שואל על קבוצת מידע מקסיקנית בעוד רג'י וקייט מתעמתים עם אלחנדרו ומאט לגבי פרטים נוספים על שליחותם; הם מגלים כי המטרה שלהם היא לשבש את עסקי הסמים של דיאס כדי שהוא ייקרא לחזור למקסיקו ולהוביל את הקבוצה לבוס שלו: ראש הקרטל, פאוסטו אלארצ'ון (חוליו סדילו). הצוות מוצא את מיקום המנהרה בבנק מלביני ההון של דיאס. בבר מקומי, ​​רג'י מציג את קייט בפני טד, ידיד של רג'י ושוטר אריזונה מקומי. בעת הכנה לקיים יחסי מין בדירתה, קייט מגלה צמיד גומי ברשותו של טד - מאותו הסוג המשמש כצמיד של מלביני ההון של דיאס.

טד מנסה לחנוק אותה, אחרי שחש שהיא יודעת שהוא מושחת. היא ניצלת על ידי אלחנדרו, שפקח עין מקרוב עליה מאז התקרית בבנק, בידיעה שהקרטל ישלח מישהו לעקוב אחריה. אלחנדרו ומאט מאיימים על חייהם של טד ומשפחתו, ומכריחים אותו לחשוף את שמותיהם של שוטרים מקומיים מושחתים אחרים העובדים עבור דיאס.

למחרת בבוקר, מאט וצוותו מכינים מעקב אחר דיאס, שהצליח לבסוף להתקשר לאלארצ'ון. קייט מצהירה כי ל-FBI אין סמכות במקסיקו והיא ורג'י מפוטרים, לאחר שהם היו ביחידה אך ורק כדי לתת הרשאה חוקית ל-CIA לפעול בגבולות ארצות הברית. קייט מתעקשת להישאר. פשיטת הצוות על המנהרה מאפשרת לאלחנדרו להתגנב דרך הצד המקסיקני; בהגעתו לשם, הוא חטף את אחד הבלדרים של דיאס, שוטר מקסיקני מושחת בשם סילביו (מקסימיליאנו הרננדז). קייט עוקבת אחר אלחנדרו ומנסה לעצור אותו, אך הוא יורה באפוד המגן שלה ואומר לה לחזור ואז הוא מכריח את סילביו לרדוף אחר דיאס במכונית המשטרה שלו. קייט דורשת תשובות ממאט, אשר מסביר כי המטרה הסופית שלהם היא לחזק את אכיפת החוקים של ארצות הברית על הסחר בסמים ע"י אחזור הקרטל המדלאני כמעצמה יחידה; אלחנדרו נשכר לרצוח את אלארצ'ון וגם הוא רוצה נקמה על רצח אשתו ובתו.

לאחר מכן, אלחנדרו עם סילביו שנוהג במכונית ומסתייע מרחוק בידי ה-CIA, עוצר את מכונית המרצדס של דיאס, שלאחר מכן, אלחנדרו הורג את סילביו ולוכד את דיאס. אלחנדרו מוסע מהמקום על ידי דיאס לאחוזתו של אלארצ'ון, שם הוא הורג את דיאס ושומר ומתעמת עם אלארצ'ון. לאחר מכן, הוא הורג את משפחתו של אלארצ'ון לנגד עיניו כפי שהוא עשה לו עם אשתו ובתו, ואז הוא הורג אותו לבסוף ומצליח להשיג את נקמתו למרות הכול. למחרת בבוקר, אלחנדרו מתגנב לתוך הדירה של קייט ומצווה עליה לחתום על ויתור וקובע כי המבצע כולו היה לגיטימי. קייט מסרבת אבל מתרככת לאחר שאלחנדרו מחזיק אותה באיומי אקדח. לאחר שהוא עוזב, קייט הולכת למרפסת שלה, מכוונת את האקדח שלה לעברו ומהססת, הוא מסתובב אבל אז ממשיך ללכת כשהיא לא יורה בו, ובזה הסרט מסתיים.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמילי בלאנט בתור קייט מייסר, סוכנת FBI צעירה שנשלחת למשימה ללכוד את סגן הקרטל והגיבורה הראשית בסרט.
  • בניסיו דל טורו בתור אלחנדרו גיליק, שותפו של מאט, שמעוניין לנקום באלארצ'ון על רצח משפחתו.
  • ג'וש ברולין בתור מאט גרייר, סוכן CIA, ששואף לחזק את אכיפת החוקים של ארצות הברית בסחר בסמים ע"י אחזור הקרטל המדלאני כמעצמה יחידה.
  • דניאל קאלויה בתור רג'י ויין, שותפה של קייט וסוכן FBI כמוה.
  • מקסימיליאנו הרננדז בתור סילביו, שוטר מקסיקני מושחת שעובד עבור דיאס.
  • ויקטור גארבר בתור דייב ג'נינגס, הבוס של קייט ב-FBI.
  • ג'ון ברנתל בתור טד, ידיד של רג'י ושוטר מקומי של משטרת אריזונה, אשר מתגלה כמושחת ועובד עבור דיאס.
  • ברנרדו פ' סארקינו בתור מנואל דיאס, סגן הקרטל של אלארצ'ון.
  • יוליו צ'דילו בתור פאוסטו אלארצ'ון, האנטגוניסט הראשי של הסרט. מנהיג קרטל סמים מקסיקני אכזרי ורב עוצמה, שאחראי להרג משפחתו של אלחנדרו ועל כך אלחנדרו רוצה לנקום בו אחרי שנשכר להורגו.

נושאים וניתוח הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הבמאי דניס וילנב, הסרט היה בהשראת שיא האלימות של חוארס בשנת 2010. על פי סבסטיאן רוטלה, הסרט בחן נושאים רבים של מלחמת הסמים של מקסיקו, ואמר: "מלחמת הסמים האמריקנית נגד מקסיקו וברוני סמים אחרים, גורמת לנו להפוך למפלצות מוחלטות שאנחנו מנסים להביס בחיי היום-יום.".

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2013, הוכרז כי דניס וילנב יביים מותחן פעולה דרמטי-פשע המתרחש בגבולות מקסיקו הנקרא "סיקאריו", (המילה המקסיקנית עבור "רוצח" או "מתנקש"), על פי כיתוב של תסריטאי הסרט, טיילור שרידן. באסיל איקנאו ביחד עם מולי סמית', טרנט וטד לוקינביל הפיקו את הסרט, וחברת ההפקות "בלאק לייבל" נתנה את תקציב הסרט עצמו ביחד עם חברת ההפקות "סרטי Thunder Road".

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמילי בלאנט לוהקה לתפקיד הראשי בסרט, באפריל 2014, ולאחר מכן אל צוות השחקנים הצטרף בניסיו דל טורו. ג'ון ברנתל וג'וש ברולין הצטרפו לסרט בחודש מאי של אותה השנה, ורוג'ר דיקינס נשכר לצלם את הסרט. דניאל קאלויה, מקסימיליאנו הרננדז וויקטור גארבר גם הם הצטרפו לסרט בחודש מאי של אותה השנה. לאחר מכן, המלחין האיסלנדי יוהאן יוהנסון נבחר להלחין ולכתוב את פסקול הסרט באוגוסט 2014.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים לסרט החלו ב-30 ביוני 2014 באלבקרקי שבניו מקסיקו, והושלמו ב-21 ביולי של אותה השנה בסיודד חוארס, שנמצאת במקסיקו ונחשבת לאחת הערים המסוכנות ביותר בעולם.

שחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2014, Lionsgate רכשו את זכויות הסרט בעוד האולפן הבינלאומי של Lionsgate יפיץ את הסרט ברחבי העולם. ב-23 בפברואר 2015 האולפנים הכינו את הסרט לשחרור מוגבל בארצות הברית ב-18 בספטמבר של אותה השנה ושחרור עולמי ב-2 באוקטובר 2015. הבכורה העולמית של הסרט נערכה בפסטיבל סרטי קאן 2015 ב-19 במאי 2015. לאחר מכן, הסרט נבחר להיות מוצג ברחבי קטעי פרזנטציות מיוחדות של פסטיבל סרטי טורונטו הבינלאומי של אותה השנה.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרוויח כ-49.8 מיליון דולר בצפון אמריקה, בעוד הסרט גרף אחריו 33.7 מיליון דולר במדינות אחרות עד שהגיע להכנסה טוטאלית נקייה של כ-84.6 מיליון דולר, לעומת תקציב הפקה של 30 מיליון דולר. בסופ"ש הפותח של הסרט, הסרט גרף כ-8 עד 10 מיליון דולר, ביומו הראשון להקרנתו, סיקאריו גרף אחריו 4.3 מיליון דולר, מאחורי "להציל את מארק וואטני" ו"מפלצת של מלון 2", וגרף 12.1 מיליון דולר.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר ביקורות הסרטים "עגבניות רקובות", הסרט קיבל ציון משוקלל של 93% בהתבסס על 222 ביקורות וציון מדורג של 8/10. הסקירה הביקורתית של האתר על הסרט הייתה: "בהובלת עבודה מדהימה מצד אמילי בלאנט ובניסיו דל טורו סיקאריו הוא מותחן קשוח והדוק ביותר הרבה יותר מאשר המחשבה שזה מקבל תשומת לב של חתיכות סט.". ב-Metacritic, הסרט קיבל ציון ממוצע של 81 מתוך 100 בהתבסס על 41 ביקורות, והצהיר כי הסרט "השתבח אוניברסאלית". פיטר ברדשו מטעם עיתון "הגרדיאן", שיבח את צורת המשחק של בלאנט, דל-טורו וברולין. הוא הצהיר כי דמותה של בלאנט, קייט מייסר, הייתה נעימה מעבר לכל דמיון. הוא גם הצהיר כי דמותו של דל-טורו, אלחנדרו גיליק, דומה מאוד לזו של קולונל קורץ מהסרט אפוקליפסה עכשיו (1979).

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר בחמש קטגוריות שונות: הפסקול הטוב ביותר, עריכת הסאונד הטובה ביותר, והצילום הטוב ביותר.

סרט המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הצלחת הסרט, Lionsgate הצהירו כי סרט ההמשך יתמקד בדמותו של דל-טורו, אלחנדרו גיליק, וכי הסרט ייקרא סולדאדו. הפרויקט נכתב שוב בידי טיילור שרידן, וכך גם ולינב מעורב בו. באפריל 2016, מולי סמית' וטרנט לוקינביל הצהירו כי בלאנט, דל-טורו וברולין ישובו לסרט. ביוני 2016, סטפאנו סולימא נשכר לביים את הסרט, אך בלאנט יצאה מהפרויקט בעקבות עימותים בלוח הזמנים שלה.