משתמש:Lechter5/מרטין אברהארד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרטין אבראהרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין אברהארד (נולד ב1960) הוא ממציא אמריקאי, מהנדס ויזם אשר הקים את טסלה עם מארק טארפנינג ב2003[1]. הוא כיהן כיו"ר המקורי של טסלה והמנכ"ל של החברה עד סוף 2007. ב2015 צורף להיכל התהילה של אוניברסיטת אילינויס.

ביוגרפיה והשלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהארד גדל בקסינגטון קליפורניה. הוא קיבל B.S בהנדסת מחשבים ב-1982 וM.S. בהנדסת חשמל ב1984 מאוניברסיטת אילינויס.[2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהארד עבד כמהנדס חשמל בחברת Wyse בה תכנן טרמינל מחשבים WY-30. לאחר מכן הקים חברת תוכנה NCD ב1987 ותפקד כמהנדס הראשי.

ב1996 הקים עם מרק טארפנינג את נובומדיה, אשר יצרה את קורא הספרים הדיגיטלי הראשון עם חיבור אינטרנטי. הוא ניהל את החברה עד רכישתה בידי Gemstar.[3]

טסלה מנועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העניין של אברהארד במכוניות ספורט, דאגה עקב תלות בייבוא נפט, והתחממות גלובלית הובילה אותו למחשבה כי רכבים חשמליים יהוו חלק מהפתרון. במהלך הפיתוח של דור הספרים האלקטרוניים השני של חברה נובומדיה, הוא התנסה בייבוא טכנולוגיות בטריות יוני ליתיום, דבר שתרם כנראה לפיתוח הרעיוני של העסק העתידי. אברהארד ניסה לרכוש דגם נסיוני לרכב חשמלי AC Propulsion tzero וגם שיתף מהידע שלו כדי להמיר את הרכב לבטריות ליתיום. אברהארד ניסה לשכנע את יצרן הרכב לשווק את הרכב לציבור, אך עקב סירובו החליט להקים עם מרק טאפרפנינג את חברת טסלה מנועים ב2003.

העקרונות שהנחו את אברהארד היו: 1) מכונית חשמלית אינה פשרה. עם בחירות טכנולוגיות נכונות, ניתן לבנות מכוניות טובות יותר. 2) טכנולוגיית הבטריות הינה מרכזית לרכז חשמלי מוצלח. בטריות ליתיום לא רק מתאימות כפשרה, הן מהפכניות מבחינת טווח נסיעה. 3) בתכנון נכון, מכוניות חשמליות יהוו אפשרות טובה גם לאוהדי רכב רציניים, מכיוון שהדחף חשמלי מסוגל לעלות בביצועיו על מנועי בעירה פנימית.

תחת אברהארד הושלם הייצור לרכב החשמלי הראשון של החברה, Tesla Roadster אך טרם קיבל אישורים סופיים לשימוש בציבור.

ב30 לנובמבר, 2007 החברה הודיעה כי הוא יעבור לתפקיד יועץ בדירקטריון[4]

מגזין פורבס דיווח לאחר מכן בדצמבר, כי חבר הדירקטריון אילון מאסק ביקש ממנו לעזוב את החברה. מאסק טען כי הדרישה לא הייתה עקב שוני אידאולוגי, אלא שהוא לא ראה תפקיד שיתאים לאברהארד. בינואר פורסם בניו יורק טיימס כי לפי החברה, מקים החברה מרטין אברהארד עבר מתפקיד ניהולי להיות יועץ בחברה.[5]

אברהארד ציין כי חתם עם טסלה על הסכם מסווג ולכן אינו יכול להתבטא בחופשיות לפי רצונו, אך הוא אינו מרוצה מהמעבר. הוא גם הביע ביקורת על פיטורים בחברה.

ביוני 2009 תבע את אלון מאסק על הוצאת דיבה, לשון הרע ועבירה על חוזה, בטענה כי מאסק דחף אותו מחוץ להנהלת החברה, וסיכן את יציבות החברה.[6]

באוגוסט התביעה הוסרה ללא סיבה ידועה. דובר טסלה סירב להגיב על המאורע. בספטמבר החברה אישרה כי הגיעו להסכם אך לא סיפקה פרטים.

אברהארד אישר במהלך ראיון עם CNBC באוקטובר 2009 כי עדיין מחזיק מניות טסלה, והוא תומך בהצלחתה.

inEVit/Seres[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2016 הקים סטארט-אפ אשר מספק פתרונות הנעה חשמליים ואגירת אנרגיה.[7]

חברת SF Motors (כיום בשם Seres) רכשה את החברה שלו באוקטובר 2017, והוא תפקד כמוביל חדשנות בה עד יולי 2018.

Tiveni[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב2019 הקים את החברה במטרה ליצור "מערכות חכמות לבטריות רכבי חשמל"[8]

  1. ^ A brief history of Tesla, TechCrunch (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Martin Eberhard and Marc Tarpenning | Tesla Co-Founders & American Entrepreneurs | Britannica, www.britannica.com, ‏2023-09-18 (באנגלית)
  3. ^ Drake Baer, The Making Of Tesla: Invention, Betrayal, And The Birth Of The Roadster, Business Insider (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Tesla Motors - press room, web.archive.org, ‏2007-12-13
  5. ^ Unhappy Tesla Founder, or Impostor? - NYTimes.com, web.archive.org, ‏2011-07-14
  6. ^ Squatriglia, Chuck. "Eberhard Says 'Uncle' in Tesla Lawsuit". Wired (באנגלית אמריקאית). ISSN 1059-1028. נבדק ב-2023-09-26.
  7. ^ tesla-co-founder-martin-eberhard-started-ev-startup-inevit
  8. ^ tesla-founder-eberhard-new-electric-car-battery-startup