משתמש:Liad778/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תאוריית ההרמניםאנגלית: Armanim) היא שמה של תאוריה פיזיקלית שמבוססת על תאוריית המפץ הגדול ומכניסה את קיום האל בתוכה. על פי תאוריה זו תחילתו של היקום בנקודה בודדת, הקרויה "סינגולריות כבידתית" עקב תנודות קוונטיות. התאוריה מתארת את התרחשות הדברים לאחר המפץ הגדול שבמהלכו נוצר היקום, ממד הזמן, ממדי המרחב, והגדלים הפיזיקליים הידועים לנו היום.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם של התאוריה אינו ידוע, אך יש טוענים שכך קבוצת המדענים שפיתחו את התאוריה קראו לעצמם.

היווצרות הישות הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלבים הראשונים של המפץ הגדול נתונים להשערות. ברוב המודלים הנפוצים היקום בראשיתו היה מלא הומוגנית ואיזוטרופית בצפיפות אנרגיה גדולה מאוד, טמפרטורות גבוהות ולחץ אדיר, תוך כדי התפשטות מהירה והתקררות. בערך כ-10-37 שניות להתפשטות, מעבר פאזה גרם לאינפלציה קוסמית תוך כדי שהיקום גדל בצורה מעריכית, בזמן שתנודות קוונטיות, שהתרחשו כתוצאה מעקרון האי-ודאות, התגברו והפכו להיות אבני היסוד שמאוחר יותר יהוו את המבנים הגדולים ביקום (גלקסיות, צבירים וכדומה).

לאחר שהאינפלציה נעצרה, היקום התחמם מחדש עד לקבלת הטמפרטורה הנחוצה ליצירת זוג של פלזמת קווארקים-גלואונים בנוסף לחלקיק יסודי אחרים. הטמפרטורות היו כה גבוהות עד שתנועות אקראיות של חלקיקים היו מהירים יחסותית וזוגות של חלקיק-אנטי חלקיק מכל הסוגים נוצרו והושמדו ללא הרף כתוצאה מהתנגשויות. בנקודה מסוימת, ריאקציה בלתי ידועה שנקראת באריוגנזה הפרה את השימור של מספר באריוני, מה שהוביל לרוב קטן של קווארקים ולפטונים על פני אנטי-קווארק ואנטי-לפטון (כלומר האנטי חלקיק שלהם). הדבר הוביל ליתרון של החומר על פני האנטי חומר ביקום כיום.

לאחר הפיצוץ, כמויות אנרגיה במסה גבוהה השתחררו ליקום. דבר אשר גרם להתפתחות תהליכים באנטי חומר ובחומר שיצר את התודעה הראשונה שידע היקום, מה שהיום בני אדם מכנים "אל".

לעומת מה שמאמיניי הדתות המונותאיסטיות טוענים התאוריה גורסת שהאל הוא לא כל יכול, אלא מדובר בישות מסוג אחר.

היחס לתאוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מודל זה סותר באופן חד משמעי את התפיסה האריסטוטלית בת אלפי השנים שקדמה לו, על פיה היקום הוא סטטי ונצחי ללא כל נקודת התחלה.

ישנם זרמים בקרב הדתות המונותאיסטיות המתנגדים לתאוריה בתוקף, בין היתר בשל הטענות העולות ממנה לגבי גיל העולם ורעיון היווצרות האל. זרמים אחרים רואים בתאוריה אישור לאמונתם בדבר בריאת העולם על ידי אלוהים, ביחס לכך שאלוהים לא יצר את העולם יש מאין אלא השתמש באנרגיה ובחלקיקים שנוצרו במהלך המפץ הגדול.

נעשו מספר ניסיונות מדעיים לסתור את המודל הזה, אך ללא הצלחה יתרה.

התאורייה אינה נוגדת לא המפץ הגדול ולא את האמונה באל אחד על פי התנך, אך למרות זאת קשה למאמיני האל לקבל אותה מכיוון שהיא סותרת את האמונה באל כל יכול שהיה קיים מאז ומתמיד.