משתמש:Maiky.may.b/צ'רלס פפרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


צ'ארלס פפרמן [Charles fefferman] (נולד 18 באפריל 1949) הוא מתמטיקאי אמריקאי באוניברסיטת פרינסטון. מחקריו עוסקים בניתוח המתמטיקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פפרמן נכנס למכללה בגיל 11 וכתב את המאמר המדעי הראשון שלו בגרמנית כבר בגיל 15. לאחר קבלת התואר הראשון בפיסיקה ומתמטיקה בגיל 17 מאוניברסיטת מרילנד ותואר שלישי במתמטיקה בגיל 20 מאוניברסיטת פרינסטון, פפרמן נעשה פרופסור מין המניין באוניברסיטת שיקגו בגיל 22. דבר שהפך אותו לפרופסור הצעיר ביותר אי פעם שמונה בארצות הברית. בגיל 24, הוא חזר לפרינסטון בכדי לסיים את הפרופסורה מלאה שם - תפקיד בו עדיין מחזיק. הוא זכה בפרס ווטרמן אלן ט ב1976 (האדם הראשון שקיבל את הפרס) ומדליית פילדס בשנת 1978 עבור עבודתו באנליזה מתמטית. הוא נבחר לאקדמיה הלאומית למדעים בשנת 1979. הוא מונה הרברט ג'ונס הפרופסור באוניברסיטת פרינסטון בשנת 1984.

פפרמן תרם לעולם המחקר חידושים ששינו את המחקר של ניתוח מורכב רב ממדי על ידי מציאת הכללות נכונות של תוצאות נמוכות ממדים קלאסיים. עבודתו של פפרמן במשוואות דיפרנציאליות חלקיות, אנליזת פוריה, בהתכנסות מיוחדת, מכפילים, סטייה, אינטגרלים ייחודיים ומרחבי הרדי זיכתה אותו במדליית פילדס בבית הקונגרס הבינלאומי של מתמטיקאים בהלסינקי בשנת 1978.

העבודה המוקדמת שלו כללה לימוד של asymptotics של הקרנל ברגמן את הגבולות של תחומים pseudoconvex בmathbb \ C ^ n. המחקר שלו עד כה כולל מספר עצום של תוצאות מפתח בתחומים מגוונים: פיסיקה מתמטית, אנליזה הרמונית, דינמיקה של נוזלים, רשתות עצביות, גיאומטריה, מימון מתמטי וניתוח ספקטרלי, בין השאר.