משתמש:MakingItSimple

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היי, אני מומחה לזכויות אדם בסביבת האו״ם, בפרט בנושאי זכויות נשים ולהט״ב. כותב תוכן במקצועי, כולל בלוג ומחקרים. דובר אנגלית ברמת שפת אם, ספרדית וצרפתית ברמה בינונית ובעל ידע בסיסי בגרמנית ואיטלקית.

משתמש זה נמצא בוויקיפדיה במשך
8 חודשים ו־10 ימים.

תובנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידנו כעורכים.ות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני שואב השראה מחוקרת השפות הידועה מקניה, ניוטה אוהורה:

זה תפקידי לשבש את הכאוס, למצוא מטרה לכולנו.

כולנו מתרוצצים, אנחנו מבולבלים. בואו נתמקד מחדש עכשיו.

החיבור שלנו יחד הכרחי. בואו נגבש את הקולקטיב שלנו יחד, כשאנו נאבקים על חיינו.

ניוטה אוהורה, צוערת, החללית אנטרפרייז

״שום דבר עלינו - בלעדינו״[עריכת קוד מקור | עריכה]

העריכה בויקיפדיה מאתגרת מוסכמה רווחת בחוגי החברה האזרחית: ״שום דבר עלינו - בלעדינו״. יש קושי בכך שרבים מערכי ויקיפדיה נכתבים על ידינו העורכים, שלרוב איננו משתייכים לאוכלוסיות שעליהן אנו כותבים או שאותם ערכים נוגעים ישירות אליהן (כגון להט״ב, תושבי מקום מסוים, אנשים עם מוגבלויות וכיו״ב). אני מקווה שאני ועמיתיי נזכור ללמוד צניעות ולשקול תמיד איזה שימוש או השפעה יכולים להיות לדפים שכתבנו או ערכנו. יתרה מכך, בהזדמנויות שבהן אנו זוכים לקבל משוב מנציגי ונציגות אותן אוכלוסיות הרלבנטיות לאותו דף, יש להודות על תרומתם ולהיעזר בהשתתפותם הפעילה, מלאה ומשמעותית.

לא הכל צריך ״לאזן״[עריכת קוד מקור | עריכה]

על רקע הנטייה הטבעית של ויקיפדיה כמקור להפצת מידע לעודד חופש ביטוי מירבי ולצמצם צנזורה, אציין מקרים בהם לדעתי אנו העורכים נדרשים ליתר שיקול דעת וביקורת עצמית. לכל מטבע יש שני צדדים, אך לאו דווקא לכל נושא ולא תמיד ראוי לתת משקל שווה לשני הצדדים.

  • דיסאינפורמציה: רצוי שלא להפיץ מידע שגוי ואף שקרי במכוון. זה אינו הצד השני לדיון. אין כזה דבר ״עובדות חלופיות״.
  • השוואה מגמתית: לעתים מטרת ה״איזון״ היא קידום אג׳נדה. הוא יוצר מצג שווא של שוויון או דמיון. לדוגמא, הודעה של האו״ם מברכת על שחרור הילדים שנחטפו ונעצרו, ללא פירוט והבחנה בין תינוקות חפים מפשע שנחטפו לבין נערים שהורשעו במעשי טרור אלימים.
  • גרימת נזק: עיקרון יסוד של פעילי.ות זכויות אדם, כמו ברפואה, הוא ״אל תעשו נזק״. לדוגמא, עלינו לשקול בזהירות אם המידע שנפיץ עלול לפגוע בהתמודדות עם מגפה (כמו במקרה של הפצת תיאוריות הקונספירציה נגד חיסוני הקורונה) או אם יש בו כדי להטעות אוכלוסיית להט״ב, בפרט נוער להט״ב, והורים ולהביא לקבלת החלטות מוטעית ואף לאובדנות.
  • חריגה ממסגרת הדיון: לעתים נושא הדיון עצמו אינו ראוי. לדוגמא, איננו צריכים להשתתף בויכוח ״דמוקרטיה - בעד ונגד״, אלא לשמור על מסגרת הדיון בתוך כללי המשטר הדמוקרטי, בה ניתן להתווכח על מה תורם יותר או פחות לדמוקרטיה.