ויקיפדיה העברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקיפדיה העברית
סוג אנציקלופדיית אינטרנט חופשית
הקמה 8 ביולי 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות קרן ויקימדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הרשמה לא חובה
ערכים 351,348
https://he.wikipedia.org/ עריכת הנתון בוויקינתונים
הסטטיסטיקה של ויקיפדיה העברית
סטטיסטיקת צפיות של ויקיפדיה העברית ב-30 הימים האחרונים

לא ניתן להציג את הגרף באופן זמני –
ההרחבה Graph להצגת תרשימים מושבתת כרגע.

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרק מתוך הערך "ישראל". הפרק דן בחי והצומח של ישראל, ומכיל שילוב קישורים, תמונות והערות שוליים.

ויקיפדיה העברית היא הגרסה העברית של אנציקלופדיית האינטרנט החופשית "ויקיפדיה", המנוהלת ומתופעלת בידי קרן ויקימדיה. החומר שמתפרסם בוויקיפדיה כפוף לרישיון תוכן חופשי של Creative Commons מסוג CC-BY-SA, ולפיכך היקף זכויות היוצרים עליו מצומצם למדי. המיזם בעברית הושק ב-8 ביולי 2003[1].

נכון ל-18 במרץ 2024 ישנם בוויקיפדיה העברית 351,348 ערכים ו-3,576 עורכים פעילים[2].

בדצמבר 2023 הייתה ויקיפדיה העברית במקום ה־37 בעולם במספר הערכים (כ-345 אלף) ובמקום ה־18 בעולם במספר העריכות (כ-37.55 מיליון)[3]. במספר עריכות ממוצע לכל ערך הייתה ויקיפדיה העברית במקום ה־2 בעולם אחרי המיזם בשפה האנגלית[4].

בדומה לוויקיפדיה בשפות אחרות, גם בוויקיפדיה העברית הגולשים יכולים להשתתף בכתיבה ובעריכה. ויקיפדיה העברית מתאפיינת במספר עריכות רב בערכים השונים, במספר משתתפים גבוה יחסית למספר דוברי השפה[5] ובהשתתפות ערה בדיונים הנערכים בדפי השיחה של הערכים. מנוע החיפוש גוגל נותן לוויקיפדיה העברית, בדרך כלל, מקום גבוה ברשימת תוצאות החיפוש של מילים בעברית, וממנו מגיעים אליה רוב המבקרים.

המבנה של ויקיפדיה העברית

הערך "גרופואיד" הוא דוגמה לערך בתחום המתמטיקה. ויקיפדיה תומכת בממשק נוסחאות מבוסס LaTeX המאפשר כתיבת ערכים עם משוואות ונוסחאות במתמטיקה ומדעי הטבע.

ויקיפדיה העברית היא אנציקלופדיה כללית, העוסקת ברוב תחומי הדעת. בניגוד לאנציקלופדיות מודפסות שבהן קיימים שיקולי הוצאה לאור, בוויקיפדיה העברית אין הגבלה רשמית על אורך הערכים ועל מספרם. המגבלה היחידה המוצבת על נושאי הערכים היא היותם נושאים אנציקלופדיים. הגדרת נושא כאנציקלופדי מתירנית יותר בוויקיפדיה העברית יחסית לאנציקלופדיות אחרות בעברית, דוגמת האנציקלופדיה העברית. ערך יכול להיפתח על ידי כל משתמש, רשום (מזוהה על ידי כינוי) או לא רשום (מזוהה על ידי כתובת IP), והמשך עריכתו יכול להתבצע בכל עת על ידי כל העורכים (עם מגבלה מסוימת בדפים מוגנים). ערך שלא עומד בתקנים הנהוגים בוויקיפדיה העברית עלול להימחק במחיקה מהירה או בהצבעת מחיקה שבה רשאים לקחת חלק משתמשים בעלי זכות הצבעה בלבד[6].

ערך קצר שיש בו חוסר משמעותי של מידע מוגדר כ"קצרמר". ערכים שיש בהם בעיות עריכה, כאלו הדורשים שכתוב מלא או חלקי, וערכים שיש צורך להשלים מסומנים באופן בולט על ידי תבניות המיועדות לכך.

רוב הערכים בוויקיפדיה העברית מתאימים לקוראים מחטיבת הביניים ואילך. חלקם דורשים ידע קודם, המסופק בדרך כלל על ידי קישורים פנימיים לערכים בסיסיים יותר. קישורים פנימיים משמשים גם להפניה לערכים משיקים שהנושא שלהם מוזכר בערך. בנוסף, הערכים כוללים הפניות לאתרי אינטרנט חיצוניים שאמורים להרחיב על נושא הערך ("קישורים חיצוניים") ולמקורות לא מקוונים ("לקריאה נוספת"). אם קיימים ערכים זהים בגרסאות של ויקיפדיה בשפות אחרות, הם מסומנים בעזרת קישור מיוחד הקרוי "בינוויקי"[7].

בוויקיפדיה ערכים במגוון רב של תחומים: החל במדעים (מדעי הטבע ומדעי הרוח), הנדסה והיסטוריה, וכלה בספורט, תרבות פופולרית ואקטואליה. ויקיפדיה תומכת בממשק נוסחאות מבוסס LaTeX המאפשר כתיבת ערכים בנושאי מתמטיקה ומדעי הטבע. ערכים אלה נמצאו שימושיים ביותר לתלמידים וסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה.[דרוש מקור] במספר מוסדות אקדמיים מתבקשים הסטודנטים לכתוב ערך בוויקיפדיה בנושא הקורס שלמדו כמטלת גמר של הקורס[8]. ויקיפדיה מאפשרת גם שילוב תמונות בגוף הערכים. ככלל, על התמונות להיות חופשיות, אם כי מותר גם שימוש הוגן במגבלות מסוימות.

הקהילה בוויקיפדיה העברית בוחרת ערכים מומלצים: אלה הם הערכים הבולטים והטובים בוויקיפדיה הזוכים להערכת הקהילה[9], וראויים לציון על היותם מקיפים, אמינים, רהוטים, נהירים ומסקרים היטב את נושאי הערך.

אחד המדדים לבחינת הוויקיפדיות בשפות השונות הוא "מדד העומק". המדד מציג הערכה כמותית לאיכות הערכים בוויקיפדיה בשפות השונות. החישוב לוקח בחשבון את גודל הערכים, את כמות הכותבים בכל ערך ואת קצב השינויים הנעשים בערכים השונים באופן ממוצע[10]. מדד העומק של ויקיפדיה העברית הוא 267.86, מה שהופך אותה לוויקיפדיה השישית בעומקה, והיא השנייה מבחינת מספר עריכות המבוצעות בכל ערך.

אופן התנהלות

העיקרון היסודי שעליו מושתתת ויקיפדיה העברית קובע כי לכל המשתמשים, בין אם הם רשומים ובין אם הם אלמונים, יש זכות לערוך ערכים. עריכתם נבחנת בידי אחרים, ואלה רשאים לשנותה. עריכה של משתמש לא מוכר, בין אם חדש ובין אם בחר לא להירשם, נבחנת באופן ביקורתי יותר מחשש לשגיאות ולהשחתות. כך או כך, ניתן לשחזר כל שינוי על בסיס הגרסאות הקודמות של הערך, כך שההשחתות מזיקות באופן זמני בלבד. הגרסאות הקודמות של הערך נגישות לכול וניתן לשחזר אליהן במהירות.

בראש ויקיפדיה, ובכלל זה ויקיפדיה העברית, עומדת קרן ויקימדיה, שבראשה מכהן חבר נאמנים נבחר. מעורבותם של ראשי קרן ויקימדיה בהתנהלות ויקיפדיה העברית מצומצמת מאוד. עם זאת, להחלטות של הקרן יש השפעה על ויקיפדיה העברית. למשל, ההחלטה לאפשר שימוש בתמונות במסגרת שימוש הוגן התקבלה בוויקיפדיה העברית בעקבות נוהג דומה במהדורות המיזם בשפות אחרות.

בוויקיפדיה העברית השתרש נוהג לנסות להגיע להכרעות בענייני עריכה באמצעות דיון בדף השיחה של הערך הישים. אם לא מושגת הסכמה כללית בדיון, ניתן לפנות לאחד המשתמשים לשמש כמפשר או בורר, אולם החלטתו של הבורר אינה מחייבת. אפשרות נוספת היא לפנות להצבעת מחלוקת שבה רשאים להשתתף משתמשים בעלי ותק מסוים ורמת פעילות מינימלית. דיונים בסוגיות מדיניות רחבות יותר מתנהלים בדף המכונה "מזנון". כאשר נדרשת הכרעה ברורה בסוגיה מדינית השנויה במחלוקת, מגובשת "הצעת חוק" סדורה המובאת להצבעה בדף המכונה "פרלמנט".

לאכיפת ההחלטות, לשחזור ההשחתות ולטיפול במשחיתים סדרתיים אחראים כלל המשתמשים, אך ישנה שכבה של עורכים הפעילים במיוחד בנושא, ולהם כלים המקלים עליהם בהגנה על ערכים. בראש מדרג ההרשאות של ויקיפדיה העברית עומדים הבירוקרטים. מתחתיהם מפעילי המערכת, שאותם ממנים הבירוקרטים על פי המלצת הקהילה. בוויקיפדיה העברית ישנם 28 מפעילי מערכת. למפעילים אין זכויות יתר רשמיות בהכרעה בענייני עריכה והחלטות מדיניות. יש להם יכולת לחסום משתמשים וכתובות IP מעריכה בוויקיפדיה, להגן על דפים מפני עריכה, לשחזר השחתות במהירות, למחוק דפים ולשנות את ממשק האתר. הרשאות המפעיל מאפשרות לעיין גם בגרסאות קודמות של ערכים שנמחקו. פעולות מפעילי המערכת והבירוקרטים מתבצעות ככל פעולה אחרת באופן שקוף, והן נתונות לביקורת קהילת עורכי ויקיפדיה ואף קוראים מבחוץ.

בנוסף למפעילי המערכת ישנן הרשאות נוספות: מנטרים, שביכולתם לסמן עריכות אנונימיות כבדוקות וגם כלים נוספים; עורכי ממשק; בודקים; דיילים; ישנן גם הרשאות שנועדו לצורכי מיון עריכות בלבד, כגון בדוקי עריכות אוטומטית ומשתמשים ותיקים.

היסטוריה

ציוני דרך במספר הערכים
מספר ערך תאריך יצירה שם הערך
1,000 25 באוקטובר 2003 פרס איג נובל
10,000 10 בספטמבר 2004 פיטר בוגדנוביץ'
20,000 29 במאי 2005 שלמה מימון
30,000 4 בינואר 2006 מרוץ סוסים, יבגני וכטנגוב,
אמי"ת גוש דן, מאיר זורע[11]
40,000 3 ביולי 2006 ספר טלפונים
50,000 24 בדצמבר 2006 דולפינריום
100,000 10 בינואר 2010 אחוזת סיטון דלאוואל
150,000 29 באוגוסט 2013 ישראל חיים בילצקי
200,000 28 בדצמבר 2016 פודו דרומי
300,000 3 באוגוסט 2021 המארב בטונגו-טונגו
עיצוב העמוד הראשי 2010–2022

עמוד השער של ויקיפדיה העברית נוצר לראשונה ב-8 ביולי 2003[12]. זמן קצר לאחר מכן תורגמו דפי הממשק מאנגלית והתאפשרה תחילת העבודה השוטפת. ב-9 ביולי נוצר הערך הראשון, וויקיפדיה עם שני וי"ו. "וויקיפדיה" הפך להפניה לערך "ויקיפדיה" חמישה ימים לאחר יצירתו, כך שמתמטיקה הוא למעשה הערך הראשון בעל תוכן בוויקיפדיה העברית[13].

ב-25 באוקטובר 2003, שלושה חודשים וחצי לאחר ייסודה, נכתב הערך ה-1,000 של ויקיפדיה העברית, ובתחילת 2004 כבר היו בה למעלה מ-2,600 ערכים[14].

במרץ 2004 התמנה דוד שי לבירוקרט, דבר שאפשר לו למנות מפעילי מערכת נוספים ולהקטין את התלות באנשי קרן ויקימדיה. מפגש ראשון של הקהילה נערך בתל אביב ב-22 ביולי.

לאורך השנים ניסו משתמשים שונים לנצל לרעה את ויקיפדיה כבמה להכפשות. אחד מהניסיונות הראשונים הללו נעשה באוגוסט 2004, אז הוכפש הסופר אמנון ז'קונט, שטען כי היה זה חלק מפרשת הסוס הטרויאני, שהתפרסמה בתקשורת כשנה לאחר מכן[15].

בספטמבר 2004 נכתב הערך ה-10,000 בוויקיפדיה העברית. באותה שנה החלו להיכתב ערכים במסגרת מיזמים של משתמשים שיצרו רשימת ערכים העוסקים בנושא מסוים. כך למשל נכתבה סדרת ערכים שעוסקת ברצח קנדי וסדרה אחרת שבמרכזה אי הפסחא. בתחום המתמטיקה ניתנה אז אפשרות להשתמש בממשק נוסחאות דמוי LaTeX[16]. הדבר שיפר את עיצוב ערכי המתמטיקה ושאר הערכים המדעיים.

בינואר 2005 ביקר בישראל ג'ימי ויילס, מייסד פרויקט ויקימדיה, נפגש עם ויקיפדים וערך מספר הרצאות שסוקרו בתקשורת הישראלית והגבירו את המודעות לוויקיפדיה. כתוצאה משיפורים שחלו בתשתית השרתים של ויקיפדיה, הפכה הגלישה בוויקיפדיה למהירה יותר במהלך השנה.

בשנת 2006 החלו שתי יוזמות לעידוד כתיבת ערכים:

ב-24 בדצמבר 2006 נוצר הערך ה-50,000, ולכבודו עוצב סמל חגיגי שהוצג במשך כשבועיים[17]. באותה שנה הוענק לוויקיפדיה העברית תג ההתנדבות של איגוד האינטרנט הישראלי, ואות זה הוענק לה שנית ב-2009.

בשנת 2008 חצתה ויקיפדיה העברית את רף 5 מיליון העריכות.

ב-10 בינואר 2010 נכתב הערך ה-100,000 בוויקיפדיה העברית. בכך הצטרפה ויקיפדיה העברית לקבוצה של 30 השפות שבהן נכתבו עד לתאריך זה מאה אלף ערכים ויותר. לרגל המאורע שיגר מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס, איגרת ברכה מיוחדת[18] לקהילת הוויקיפדים העברית, ונערכה ישיבה בנושא בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת[19].

ב-29 באוגוסט 2013 נכתב הערך ה-150,000 בוויקיפדיה העברית, ישראל חיים בילצקי.

ב-28 בדצמבר 2016 נכתב הערך ה-200,000 בוויקיפדיה העברית, פודו דרומי.

ב-30 בנובמבר 2018 נכתב הערך ה-250,000 בוויקיפדיה העברית, מחוזות משנה של בלארוס[20].

ב-3 באוגוסט 2021 נכתב הערך ה-300,000 בוויקיפדיה העברית, המארב בטונגו-טונגו.

קצב הגידול של מספר הערכים בוויקיפדיה העברית

מספר הערכים כפונקציה של הזמן:

גרף המתאר את הגידול במספר הערכים בוויקיפדיה העברית (כל עמודה מייצגת 1,000 ערכים שהתווספו)

נכון לרגע זה, בוויקיפדיה העברית 351,348 ערכים

ויקיפדיה בחברה הישראלית

אם אני צריך מידע, אני לא רץ מיד לרב גוגל. אני קודם כל בודק באנציקלופדיה ולפעמים אני מבקש שימצאו לי את הערך בוויקיפדיה.

נשיא המדינה לשעבר, ראובן ריבלין
ביום האינטרנט הבטוח, 10 בפברואר 2015,
באתר לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית (הקישור אינו פעיל, 11.04.2018)

במהלך השנים הלך וגבר משקלה של ויקיפדיה העברית כמאגר ידע לשירותם של דוברי עברית, והדבר בא לידי ביטוי הן במספר גדל והולך של ציטוטים והסתמכות על ויקיפדיה העברית, לרבות ציטוטים בפסקי דין והכרעות בבתי משפט שמצאו בוויקיפדיה מקור מהימן לקביעת עובדות, והן בעניין שמגלים אמצעי התקשורת באירועים הקשורים בוויקיפדיה העברית ובוויקיפדיה העולמית.

התפלגות אורכי הערכים בוויקיפדיה העברית בסוף אוקטובר 2009 (בסולם לוגריתמי, לפי בסיס 2)

במחקר איכותני שנערך בשנת 2012 בקרב 51 מורים ישראלים בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים במרכז הארץ הצהירו רוב המורים כי אינם עושים שימוש בוויקיפדיה לצורכי הוראה, ואילו 22 מורים (43%) ציינו שימוש כזה, מתוך אלה 7 מורים (14%) סייגו את תשובתם[21]. עם זאת, אף מורה לא הזכיר את ויקיפדיה כמקור מידע ישיר להכנת שיעורים, וחלקם הסתפקו באמירות כגון שימוש ב"גוגל ולאן שהוא מוביל".

שיתופי פעולה

בוויקיפדיה העברית מתקיימים שיתופי פעולה רבים עם מוסדות להשכלה גבוהה ובתי ספר לכתיבת ערכים בוויקיפדיה העברית. שיתופי הפעולה החלו כבר ב-2006 ובמסגרתם נכתבו ערכים רבים[22]. חלק מהערכים נכתבים במסגרת קורסים אוניברסיטאיים כמו היוזמה של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית שבמסגרתה כתבו סטודנטים בפקולטה עשרות ערכים בדיני נזיקין בוויקיפדיה העברית במהלך שנת 2006[23]. החל משנת 2011 מחייבת אוניברסיטת חיפה את הסטודנטים בפקולטה למדעי הרוח לחבר ערכים בוויקיפדיה בנושאים הקשורים לחומר הלימוד בו הם בקיאים[24]. מיזמים דומים נפתחים מדי פעם וזוכים בדרך כלל לתמיכה ולעזרה של קהילת הכותבים הקבועים. שיתופי פעולה דומים נערכו עם פקולטות נוספות. כמו כן, נערכו שיתופי פעולה עם אגודות שונות.

ב-2009 נערכה תחרות פיזיוויקי לכתיבת ערכים בפיזיקה, בדגש על אופטיקה ופיזיקה אטומית. התחרות אורגנה על ידי עמותת ויקימדיה ישראל, המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן למדע, בשיתוף עם מכון דוידסון לחינוך מדעי ועם OSA, מתוך הכרה שוויקיפדיה העברית היא מקור מידע מרכזי עבור התלמידים בישראל. באפריל 2014 הסתיימה תחרות שנייה של פיזיוויקי, תוצר שיתוף פעולה של עמותת ויקימדיה ואוניברסיטת בר-אילן.

בשנת 2011 נוצר שיתוף פעולה עם מוזיאון ישראל שמטרתו להרחיב את הערכים הקשורים לתרבות הישראלית בוויקיפדיה.

ד"ר שרון גבע, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים, הובילה את פרויקט "מעלות ערך"[25] שבמסגרתו סטודנטיות במכללה העלו לוויקיפדיה העברית עשרות ערכים העוסקים בנשים, שלטענתן הושכחו מההיסטוריה. בעקבות דיוני מחיקה על אחדים מהערכים שהועלו, בשנת 2016 החליטה ד"ר גבע להפסיק את המיזם במסגרת ויקיפדיה[26]. מיזמים דומים מתקיימים במסגרת מיזם ויקינשים בסיוע עמותת ויקימדיה ישראל.

ויקיפדיה העברית כקהילה

המחשה ויזואלית לכמות האנשים שהייתה מעורבת בפיתוח תוכן בוויקיפדיה העברית במהלך דצמבר 2012
הלוגו של ביטאון ויקיפדיה העברית, "הטילדה הרביעית"
מפגש קהילת העורכים לציון יום הולדת 20 לוויקיפדיה העברית.

העורכים והעורכות בוויקיפדיה העברית מכירים זה את זה במהלך הכתיבה המשותפת ופעילות זו תרמה אף להתפתחות מונחים וצורות ביטוי ייחודיות לה[27]. במהלך שנות הפעילות של המיזם הכותבים התגבשו לקהילה חברתית. מפעם לפעם נפגשים עורכי ויקיפדיה ליום עיון או לפיקניק משותף[28], ובין ויקיפדים רבים מתקיימים קשרי ידידות. מעבר לכך, לעיתים ניתן למצוא בין הכותבים והעורכים בני משפחה אחת, כגון אחים, הורים וילדים וזוגות נשואים.

הקהילה מפעילה ביטאון בשם "הטילדה הרביעית", בו מתפרסמות חדשות, הצעות ומבעים הנוגעים לוויקיפדיה, מידע על הנעשה בוויקיפדיות ברחבי העולם, וטורים אישיים מאת העורכים.

בשנת 2007 הקימו מספר עורכים בוויקיפדיה העברית את עמותת ויקימדיה ישראל שמטרתה קידום הנגשת ידע חופשי.

ביקורת

ערך מורחב – הפער המגדרי בוויקיפדיה

יש הטוענים[29] כי דיוני העריכה בוויקיפדיה, הופכים לא פעם למאבקי אגו קשים והתחשבנויות, ושהשפה הנקוטה בהם היא כוחנית. זו אחת הסיבות, כפי שגם עולה מסקר שערכה עמותת ויקימדיה ישראל, שנשים רבות מדירות עצמן מכתיבה בוויקיפדיה ובכלל, ממעטות להשתתף בעריכתה. שיעור הנשים הפעילות בוויקיפדיה העברית עומד על 23%, לעומת 76% גברים. סקר משתמשים עולמי זיהה כי 20% מהעורכים הזדהו כנשים[30]. כמו כן, בשל אופי הדיונים, עזבו את העריכה בוויקיפדיה לא מעט עורכים.

נכון ליוני 2018, 18.5% מערכים שהם ביוגרפיות הם על נשים[31]. קרן ויקימדיה, בשל הפערים המגדריים בקרב עורכי ויקיפדיה, מעודדת הצטרפות כותבות באמצעות שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים[29].

אתרים נגזרים

מדיניות התוכן החופשי של ויקיפדיה, המאפשרת העתקת תוכן מוויקיפדיה בתנאי שיינתן קרדיט נאות, מביאה ליצירת אתרים נגזרים, המתבססים על ויקיפדיה העברית (אך אינם חלק ממיזמי קרן ויקימדיה). דוגמאות עיקריות:

  • בדצמבר 2005 החל המילון הממוחשב "בבילון" להציע גם את שירותי ויקיפדיה למשתמשיו. "בבילון" עצמו נמכר בתשלום, אך תוסף ויקיפדיה ניתן לרוכשי "בבילון" ללא תשלום נוסף. המילון מציג את פסקאות הפתיחה של כל ערך, והקורא המעוניין בהרחבה מקבל קישור לוויקיפדיה עצמה. בדרך זו הפכה ויקיפדיה לנגישה יותר למשתמשי "בבילון". מילון מורפיקס הממוחשב מציע שירות דומה בחינם החל מ-2008.
  • האתר "מילוג" מציג לקוראיו תקציר מתוך הפתיח של הערכים בוויקיפדיה, עם אפשרות להמשך קריאה על ידי מעבר לערך המלא בוויקיפדיה.
  • בגוגל מפות ישנה גישה לערכי ויקיפדיה העברית העוסקים באתרים המצוינים על גבי המפות.
  • במנוע חיפוש גוגל מובא בתוצאות נבחרות החלק הראשון של הפתיח מתוך כל ערך.
אתרי מראה
  • וואלה! פדיה (2006–2013): העתק סטטי של הערכים בוויקיפדיה העברית (בוואלפדיה, בניגוד לוויקיפדיה, הערכים לא ניתנו לעריכה), כשהם מתעדכנים אחת לכמה חודשים[32], כשלערכים נלוות פרסומות. הושק על ידי פורטל "וואלה!" בינואר 2006. בינואר 2013 שם המתחם הפסיק להציג תוכן אנציקלופדי והחל להפנות אל הדף הראשי של "וואלה!"[33].
  • המכלול[34] (2014–הווה): מרבית ערכיו נוצרים כהעתק מלא מוויקיפדיה העברית ולאחר מכן עוברים התאמת תוכן לקורא החרדי[35]. ההתאמה כוללת בין השאר סינון תמונות הנשים כמקובל בעיתונות החרדית, סינון תוכן, כגון תיארוכים ארכאולוגיים, הסותר את המסורת היהודית על בריאת העולם, ויחס מסויג לתאוריות כמו האבולוציה או דעות שנחשבות ככפירה. ערכי רבנים מכילים את התואר "רב" או "רבי" כחלק משם הערך.
  • אתר האנציקלופדיה היהודית[36] (2018–2023): באופן דומה להמכלול מרבית ערכיו נוצרו כהעתק מלא מוויקיפדיה העברית ולאחר מכן עברו התאמת תוכן לקורא החרדי. הוקם באייר תשע"ח ונסגר בתמוז תשפ"ג, 300 הערכים שנוצרו באתר יובאו לוויקיפדיה העברית[37].

בתרבות העברית

בחודש יולי 2007 יצא לאור בעברית, בהוצאת ענבר, הספר הראשון שגיבור עלילתו עוסק בעריכה בוויקיפדיה העברית בשעות הפנאי ("מתים לא חורצים לשון" מאת אריה ענבר, גם הוא כותב פעיל בוויקיפדיה העברית[38]).

ב-2017 הוציא חנן בן ארי את הסינגל "ויקיפדיה". על פי מילות השיר תפיסת דמותו של אדם לפי ערכים בוויקיפדיה מסמלת התייחסות סטריאוטיפית.

ב-2017 עלתה לשידור בערוץ היוטיוב של "כאן" סדרת הרשת "ערכים מוויקיפדיה מומחזים על ידי גרביים", המציגה ערכים בצורה הומוריסטית.

שירה של ריטה קוגן "ויטה רוצה"[39] מתחיל במילים ”וִיטָה רוֹצָה שֶׁיִּהְיֶה עָלֶיהָ עֵרֶךְ בְּוִיקִיפֵּדִיה”.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויקיפדיה העברית בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ העריכה הראשונה בוויקיפדיה העברית
  2. ^ All Wikipedias ordered by number of articles.
  3. ^ נתונים סטטיסטיים עדכניים על מיזמי ויקיפדיה בעולם ניתן למצוא כאן.
  4. ^ נתונים סטטיסטיים עדכניים על מספר עריכות לכל ערך בעולם ניתן למצוא כאן.
  5. ^ סטטיסטיקות ויקיפדיה - עמודה שביעית מימין.
  6. ^ ראו ויקיפדיה:הצבעה
  7. ^ ראו עזרה:בינוויקי
  8. ^ ראו ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות
  9. ^ בחירת ערך מומלץ נעשית אחרי ביקורת עמיתים ודיון בדף המיזם.
  10. ^ הסבר על מדד העומק (באנגלית)
  11. ^ נקבע בעקבות ספק לגבי הזהות המדויקת של הערך
  12. ^ כאן ניתן לראות את העריכה הראשונה לעמוד הראשי
  13. ^ ראו ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/23.
  14. ^ כך נראה אז העמוד הראשי של ויקיפדיה העברית
  15. ^ גל מור, אמנון ז'קונט: "הסיוט נגמר", באתר ynet, 29 במאי 2005
  16. ^ נוסחה לדוגמה: (זהות אוילר)
  17. ^ כאן ניתן לצפות בכל הגרסאות של סמל ויקיפדיה העברית
  18. ^ ג'ימי ויילס, ברכתו של ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, לערך המאה אלף בוויקיפדיה העברית, באתר ויקימדיה ישראל (ארכיון)
  19. ^ תרומתה של האנציקלופדיה החופשית "וויקיפדיה" לתחום הידע בישראל, לרגל כתיבת הערך המאה האלף בעברית - פרוטוקול דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, 2 בפברואר 2010, באתר כנסת פתוחה
  20. ^ ויקיפדיה: 250,000 ערכים בעברית, באתר כיפה.
  21. ^ גדי אלון, פתוחים לתוכן פתוח? בדיקת השקפותיהם של המורים בישראל לשימוש בוויקיפדיה לצרכים חינוכיים, עבודת גמר (מ.א.)-- אוניברסיטת בר-אילן, תשע"ב 2012
  22. ^ פירוט מיזמי שיתופי הפעולה נמצא בדף ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות.
  23. ^ ליאור הנר, פרויקט משותף לאונ' העברית ולוויקיפדיה, באתר הארץ, 11 בדצמבר 2006
  24. ^ יונתן הללי, אונ' חיפה: הסטודנטים יחויבו לכתוב ערכים לוויקיפדיה, באתר nrg‏, 26 באוקטובר 2011
  25. ^ טל ליברגל-קדר, איפה הן, הגיבורות ההן: ד"ר שרון גבע רוצה להחזיר לתודעה נשים שנשכחו, באתר Xnet‏, 14 ביולי 2015
  26. ^ אתר למנויים בלבד שרון גבע, ויקיפדיה, האנציקלופדיה הלא חופשית, באתר הארץ, 18 בדצמבר 2017
  27. ^ ראו ויקיפדיה:מקרא תקצירי עריכה
  28. ^ ראו מפגשי ויקיפדיה
  29. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד אנה בורד, מועדון הבנים הסגור של ויקיפדיה בעברית, באתר הארץ, 2 ביוני 2013
  30. ^ מחקר על הפער המגדרי בוויקיפדיה: מה אנחנו יודעים עד עכשיו, ויקימניה 2018
  31. ^ שליפה המשווה ערכי ביוגרפיות בויקיפדיות השונות
  32. ^ גליה ימיני, וואלה מקימה עם ויקיפדיה את וואלה פדיה, באתר הארץ, 28 בדצמבר 2005
  33. ^ לפי archive.org
  34. ^ אתר האינטרנט הרשמי של המכלול
  35. ^ אתר למנויים בלבד בלי נשים ובלי אבולוציה: החרדים משכתבים את ויקיפדיה, וזה לא כל כך נורא, באתר הארץ, 1 במרץ 2018;
    ריקי רט, ‏בלי תמונות נשים ודינוזאורים: התשובה החרדית לוויקיפדיה, בעיתון מקור ראשון, 9 במאי 2018
  36. ^ אתר האינטרנט הרשמי של האנציקלופדיה היהודית
  37. ^ ראו: וק:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית
  38. ^ משתמש:אריה ענבר
  39. ^ אתר למנויים בלבד ריטה קוגן, הוּא טָעָה. לֹא אֶת הַשִּׁירִים הַפְּשׁוּטִים הֵם רוֹצִים, באתר הארץ, 3 בספטמבר 2018 ("ויטה רוצה" הוא השיר האחרון במקבץ שירים זה)


גילוי נאות: ערך זה מזכיר את קרן ויקימדיה או את אחד המיזמים שלה. ויקיפדיה היא מיזם של קרן ויקימדיה.