משתמש:Maya.works99/לך-עצור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Maya.works99.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Maya.works99.
לך-עצור
שמות חלופיים גודורי, מטגו (כשרק שני שחקנים משחקים)
סוּג התאמה זוגית, עם ניקוד נקודות
שחקנים 2-4, בדרך כלל 4
מיומנויות נדרשות ניתוח הסתברותי, מחשבה אסטרטגית, בלוף במידה פחותה
קלפים 48 קלפים, אם כי לפעמים עשויים להתווסף קלפים מיוחדים סִיפּוּן קלפי "הוואטו". לְשַׂחֵק נגד כיוון השעון
זמן משחק ~10 עד 15 דקות לכל סיבוב
סיכוי אקראי בינוני

לך-עצור (בקוריאנית: 고스톱 RR: Goseuto), הנקרא גם גודורי (בקוריאנית: 고도리, לאחר המהלך המנצח במשחק) הוא משחק קלפי דיג קוריאני המשוחק עם חפיסת האנאפודה (בקוריאנית, חוואטו, 화투). המשחק יכול להיקרא מטגו (בקוריאנית:맞고 שפירושו מכה) כאשר רק שני שחקנים משחקים.

המשחק נגזר ממשחקי דיג יפניים דומים כמו Hana-awase ו- Hachihachi, אם כי משחק הנפודה היפני Koi-koi נגזר בחלקו מ-Go-Stop. [1]

חפיסות חוואטו מודרניות בייצור קוריאני כוללות בדרך כלל כרטיסי בונוס המיועדים במיוחד למשחק עם לך-עצור, בניגוד לחפיסות האנפודה היפניות. בדרך כלל יש שניים או שלושה שחקנים, אם כי יש וריאציה שבה ארבעה שחקנים יכולים לשחק. מטרת המשחק הזה היא לצבור מספר מינימלי קבוע מראש של נקודות, בדרך כלל שלוש או שבע, ואז לקרוא "סע" או "עצירה", היכן ששם המשחק נגזר. כאשר נקרא "לך", המשחק ממשיך, ומספר הנקודות או כמות הכסף מוגדלים תחילה, ולאחר מכן מוכפלים, משולשים, מכפילים פי ארבעה וכן הלאה. שחקן שקורא "לך" מסתכן ששחקן אחר יבקיע את המינימום ויזכה בכל הנקודות בעצמו. אם נקרא "עצור", המשחק מסתיים והמתקשר אוסף את זכייתו.

אופן ההכנה

קלפי חוואטו וחליפות
חליפה סוּג
בָּהִיר



</br> 광
בעל חיים



</br> 끗
סֶרֶט



</br> 띠
פְּסוֹלֶת



</br> 피
לְהַכפִּיל



</br> פְּסוֹלֶת



</br> 쌍피
יָנוּאָר



</br> 송학
</img> </img> </img> </img>
פברואר



</br> 매화
</img> </img> </img> </img>
מרץ



</br> 벚꽃
</img> </img> </img> </img>
אַפּרִיל



</br> 등꽃
</img> </img> </img> </img>
מאי



</br> 난초
</img> </img> </img> </img>
יוני



</br> 모란
</img> </img> </img> </img>
יולי



</br> 흑싸리
</img> </img> </img> </img>
אוגוסט



</br> 공산
</img> </img> </img> </img>
סֶפּטֶמבֶּר



</br> 국화
</img> </img> </img> </img>
אוֹקְטוֹבֶּר



</br> 단풍
</img> </img> </img> </img>
נוֹבֶמבֶּר



</br> 오동
</img> </img> </img> </img>
דֵצֶמבֶּר



</br> 비
</img> </img> </img> </img>
הערות:



</br>

† כרטיסי 'חיה' למאי וספטמבר עשויים להיחשב ככרטיסי "זבל כפול".</br> ‡ כרטיס 'סרט' לדצמבר אינו נחשב ככרטיס סרט

על מנת לבחור סוחר ( 선 ), כל שחקן בוחר קלפים אקראיים מהחפיסה והאדם שבוחר את קלף החודש המוקדם ביותר או האחרון הופך לדילר, תלוי אם זה לילה או יום, כאשר הלילה מעדיפה את קלף החודש המוקדם ביותר, כלומר ינואר, וכרטיס החודש האחרון המועדף בשעות היום, כלומר דֵצֶמבֶּר. (밤일낮장) לפני חלוקת הקלפים, הדילר מערבב את הקלפים על ידי החזקת החפיסה ביד שמאל עם הקלפים כלפי מטה ומשיכת ערימות קלפים אקראיות עם יד ימין כדי לערימה אותם למעלה. על הדילר לחזור על תהליך זה מספר פעמים על מנת לערבב את הקלפים בצורה מספקת. לאחר ערבוב, הדילר מחזיק את החפיסה אל השחקן שמשמאלו על מנת שיחתוך את החפיסה. אם יש רק שני שחקנים, היריב חותך את החפיסה.

עִסקָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שני שחקנים: הדילר מניח ארבעה קלפים עם הפנים כלפי מעלה על השולחן ואז מחלק חמישה קלפים ליד יריבו וחמישה קלפים לידם. לאחר מכן, הדילר מניח עוד ארבעה קלפים עם הפנים כלפי מעלה על השולחן ומחלק עוד חמישה קלפים ליד כל שחקן, החל עם היריב.
  • שלושה שחקנים: הדילר מניח שלושה קלפים עם הפנים כלפי מעלה על השולחן ואז מחלק ארבעה קלפים לידיו של כל שחקן, החל מהשחקן מימין וממשיך נגד כיוון השעון. לאחר מכן, הדילר מניח עוד שלושה קלפים עם הפנים כלפי מעלה על השולחן ומחלק עוד שלושה קלפים ליד כל שחקן, שוב מתחיל עם השחקן בצד ימין. [2]

את שאר הקלפים מניחים עם הפנים כלפי מטה על החלק החתוך של החפיסה במרכז השולחן כדי ליצור ערימת משיכה. לפני תחילת המשחק, השחקנים בודקים קבוצות של שניים, שלושה או ארבעה קלפים מאותו חודש על השולחן. אם יש סט, הם עורמים אותו אחד על השני, בדרך כלל משאירים מקום בכל אחד מהחלק העליון של הקלפים.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. המשחק מתחיל עם הדילר וממשיך נגד כיוון השעון.
  2. תור מתחיל כששחקן מנסה להתאים לאחד הקלפים המונחים עם הפנים כלפי מעלה על השולחן קלף של אותו חודש בידו. אם יש שני קלפים מאותו חודש כבר על השולחן, השחקן רשאי לבחור אחד מהם. אם לשחקן אין קלפים התואמים את הקלפים שעל השולחן, השחקן משליך קלף לשולחן.
  3. התור ממשיך כשהשחקן הופך את הקלף העליון מערימת ההגרלה ומחפש קלף של אותו חודש על השולחן. אם השחקן מאתר קלף תואם על השולחן, השחקן אוסף את שני הקלפים יחד עם הקלפים שהותאמו בשלב 2. אחרת, הקלף הנשלף מתווסף לטבלה.
  4. אם הקלף שנשלף מהחלק העליון של ערימת המשיכה בשלב 3 מתאים לשני הקלפים שהותאמו בשלב 2, שלושת הקלפים נשארים על השולחן. זה ידוע בשם ppeok ( 뻑 ; ppeog). שלושת הקלפים נשארים עד ששחקן אוסף אותם באמצעות הקלף הרביעי של אותו החודש.
  5. אם שחקן שולף קלף התואם את הקלף שנזרק בשלב 2, השחקן אוסף את שני הקלפים וכן קלף זבל אחד ( pi ) מערימת המניות של כל יריב. זה ידוע בשם chok .
  6. אם שחקן משחק קלף בשלב 2 שעבורו שני קלפים תואמים כבר על השולחן, ולאחר מכן שולף את הקלף התואם הרביעי מערימת המשיכה בשלב 3, השחקן אוסף את כל ארבעת הקלפים וכן קלף זבל אחד ( pi ) מערימת המניות של כל יריב. זה ידוע בשם ttadak . [3]
  7. מטרת המשחק היא ליצור שילובי ניקוד כדי לצבור נקודות עד לציון של שלוש (לשלושה שחקנים) או שבע (לשני שחקנים), ובשלב זה יש לקרוא "לך" או "עצור".
  8. משחק שמסתיים לא שיחה "Go" ולא "עצור" נקרא משחק ניגרים 나가리; נגאלי ). הדילר וסדר המשחק של המשחק הבא נשארים זהים למשחק Nagari, וכאשר המשחק מסתיים, המפסיד חייב כסף כפול למנצח.

כללים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כל שחקן שיש בידו קבוצה של שלושה קלפים מאותו חודש יכול להראות אותם לשחקנים האחרים במה שמכונה "טלטול" את הקלפים ( 흔들기; heundeulgi ). בכל פעם ששחקן רועד בתוך יד בודדת, הנקודות הסופיות מוכפלות במקרה שאותו שחקן יזכה ביד.
  • אם לשחקן יש ביד קבוצה של שלושה קלפים מאותו חודש והקלף הרביעי של אותו חודש נמצא על השולחן, השחקן רשאי לשחק את כל שלושת הקלפים בתור אחד ולאסוף את כל ארבעת הקלפים וכן קלף זבל אחד. ( pi ) מערימת המניות של כל שחקן. זה ידוע בתור פוקטן ( 폭탄 ). ניעור הקלפים לפני משחק פוקטן היא גם אפשרות. שחקן ששיחק פוקטן יכול לבחור לדלג על שלב 2 לעיל עד שני סיבובים (כלומר התור של השחקן מורכב רק משליפת קלף אחד מערימת המשיכה).
  • כל שחקן שיש לו סט של ארבעה קלפים מאותו חודש יכול להראות אותם לשחקנים האחרים ולזכות ביד מיד.
  • אם יש סט של שלושה קלפים מאותו חודש על השולחן, הם משולבים לערימה אחת. השחקן שיאסוף את הערימה באמצעות הקלף הרביעי של אותו חודש יאסוף גם קלף זבל אחד ( pi ) מערימת המניות של כל שחקן.
  • אם יש קבוצה של ארבעה קלפים מאותו חודש על השולחן, הקלפים יתערבבו מחדש וחולקו מחדש על ידי אותו דילר.
  • אם יש קלף בונוס על השולחן במהלך העסקה הראשונית, הדילר אוסף את קלף הבונוס והופך את הקלף העליון של ערימת המשיכה כלפי מעלה ומניח אותו על השולחן.
  • אם שחקן מקבל קלף בונוס, הוא רשאי להוסיף אותו לערימת המניות שלו בתחילת כל תור ולשלוף קלף מערימת המשיכה כדי להחליף אותו ביד.
  • אם שחקן שולף קלף בונוס מערימת ההגרלה במהלך התור הרגיל שלו, הוא יאסוף אותו אוטומטית יחד עם כל קלפים אחרים שהותאמו במהלך אותו תור, למעט במקרה של ppeok, שבו כל ארבעת הקלפים (כלומר שלושת הקלפים המעורבים ב- ppeok בתוספת כרטיס הבונוס) חייב להישאר על השולחן. [3]
  • שחקן יכול להופיע כאשר לשחקן יש את קלף הניצחון של האחרים. הקלף שכאשר שחקן אחר מקבל, אחרים מנצחים במשחק נקרא קלף ניצחון. השחקן הבא שאל "האם תקבל הופעה?" בכיוון של התקדמות. אם השחקן הבא אומר "לא", השחקן הניח את קלף הניצחון של שחקן אחר. אם כולם יגידו "כן", המשחק יהיה משחק Nagari.

מערכת נקודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר דרכים לאסוף נקודות ב-Go-Stop.

  • קלפים בהירים ( 광 ; גוואנג): אחת הדרכים לצבור נקודות ב-Go-Stop היא לאסוף שלושה או יותר מחמשת הקלפים הבהירים (gwang). ברוב חפיסות הוואטו הקוריאניות, אלו מזוהות עם התו הסיני光; .
    • כאשר נאספים שלושה גוואנג מלבד זה של חודש דצמבר (המכונה bi gwang, bi שפירושו "גשם"), זה ידוע בשם "Three Brights" ( sam gwang ) ושווה שלוש נקודות.
    • עם זאת, אם Three Brights כוללים bi gwang, זה נקרא "Wet Three Brights" ( bi sam gwang ), והוא שווה שתי נקודות.
    • כאשר נאספים ארבעה גוואנג, זה נקרא "ארבעה מוארים" ( sa gwang ) והוא שווה ארבע נקודות. זה לא משנה אם 'בי גוואנג' נכלל ב"ארבעה בהירים" או לא.
    • כאשר כל חמשת הגואנג נאספים, זה נקרא "חמש מוארים" ( o gwang ) והוא שווה חמש עשרה עד חמישים נקודות בהתאם לחוקי הבית.
  • קלפי סרט ( 띠 ): דרך נוספת לצבור נקודות היא באמצעות רכישת חמישה או יותר מתוך תשעת קלפי הסרט. קבוצה של כל חמישה קלפי סרט שווה נקודה אחת, וכל קלף סרט נוסף אחרי חמישה שווה נקודה אחת נוספת. לדוגמה, קבוצה של שישה קלפי סרט שווה שתי נקודות וקבוצה של שבעה קלפי סרט שווה שלוש נקודות.
    • למרות שיש עשרה כרטיסים עם סרטים, כרטיס הסרט לדצמבר אינו נכלל.
    • בנוסף לנקודות המשויכות לחמישה קלפי סרט או יותר, ניתן לצבור נקודות גם על ידי איסוף קבוצה של שלושה קלפי סרט תואמים. ישנם שלושה כרטיסי סרט כחול ( 청단 ; צ'ונג דן ), שלושה כרטיסי סרט אדום עם שירה ( 홍단 ; הונג דאן ), ושלושה קלפי סרט אדום ללא שירה ( 초단 ; צ'ו דאן ). שימו לב שכרטיס הסרט של דצמבר, שגם הוא אדום וללא שירה, אינו נכלל. כל אחד מהשילובים האלה שווה שלוש נקודות.
    • יתרה מכך, שתי שיטות צבירת הנקודות באמצעות קלפי סרט משולבות. אם שחקן אוסף שישה קלפי סרט, כולל כל שלושת סרטי השירה האדומים וכל שלושת הסרטים הכחולים, השחקן יכול לתבוע שלוש נקודות עבור הונג דאן, שלוש נקודות עבור צ'ונג דאן, ושתי נקודות נוספות עבור שישה קלפי סרט, בסך הכל. של שמונה נקודות.


  • כרטיסי חיות ( 끗 ): דרך שלישית לצבור נקודות היא איסוף חמישה או יותר מתשע קלפי החיות. שיטת הניקוד של קלפי חיות דומה למדי לזו של קלפי סרט. קבוצה של כל חמישה קלפי חיות שווה נקודה אחת, וכל קלף חיה נוסף אחרי חמישה שווה נקודה נוספת. לדוגמה, קבוצה של שישה קלפי חיות שווה שתי נקודות, וקבוצה של שבעה קלפי חיות שווה שלוש נקודות.
    • הקלפים הבהירים עם בעלי חיים (ינואר ונובמבר) אינם נכללים.
    • שניים מכרטיסי החיות אינם מציגים בעלי חיים: מאי (גשר) וספטמבר (כוס). שני קלפים אלה עשויים להיספר במקום כקלפי זבל כפולים.
    • בנוסף לכך, אם בין קלפי החיות נאסף סט מיוחד של שלושה קלפים עם ציפורים, המורכב מהאווזים (בחליפה של אוגוסט), הקוקיה (אפריל) והזמיר (פברואר), סט זה הוא נקרא גודרי ( 고도리 ) ושווה חמש נקודות. למרות שבכרטיס החיה של דצמבר יש ציפור, הוא לא נספר לגודורי .
    • שתי שיטות הניקוד משולבות, כמו עם קלפי הסרט. לפיכך, אם שחקן אוסף שישה קלפי חיות, כולל גודורי, השחקן יכול לתבוע חמש נקודות עבור גודורי, ושתי נקודות נוספות עבור שישה קלפי חיות, בסך הכל שבע נקודות.


  • כרטיסי זבל ( 피 ) הדרך הרביעית והנפוצה ביותר לצבור נקודות היא באמצעות איסוף קלפי זבל. כל סט של עשרה קלפי זבל שווה נקודה אחת וכל קלף נוסף אחרי עשרה שווה נקודה נוספת.
    • קלפי הזבל הם אלה שאינם נספרים כקלפים בהירים, סרטים או בעלי חיים.
    • בנוסף, ישנם כרטיסי זבל מיוחדים הנקראים Double 쌍피 ; ssang pi ), שנספרים כשני קלפי זבל.
    • לעשרה מתוך שתים עשרה החליפות יש שני קלפי זבל כל אחד; נובמבר (שני כרטיסי זבל וכרטיס זבל כפול) ודצמבר (כרטיס זבל כפול אחד) הם יוצאי הדופן.
    • כמו כן, קלפי החיות ללא חיות שהוזכרו לעיל (עבור החליפות מאי וספטמבר) נספרים בדרך כלל כקלפי זבל כפולים.

מסיים את המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר שחקן צובר לפחות שלוש (עבור שלושה שחקנים) או שבע (עבור שני שחקנים) נקודות, השחקן חייב להחליט אם ימשיך את היד על ידי קריאת "לך" ( 고 ) או סיים את היד בקריאה "עצור" ( 스톱 ). אם שחקן אומר "לך" פעם אחת, השחקן חייב להגדיל את הניקוד שלו בנקודה אחת לפחות כדי לקבל הזדמנות נוספת לקרוא "לך" או "עצור". לשחקן שקורא "לך" פעם אחת מתווספת נקודה אחת לציון הסופי שלו. עם שני "Go", מתווספות שתי נקודות. עם ה"לך" השלישי, הציון מוכפל. לאחר ה-"Go" השלישי (בו הציון מוכפל בשניים), הציון מוכפל במספר אחד פחות ממספר הפעמים שהזוכה קרא "Go". עם זאת, לפני שקורא "לך", על המנצח לשקול אם שחקן אחר יכול להגדיל את הניקוד שלו לשלוש או שבע נקודות לפחות בתוך התור הבא.

כאשר "עצור" נקרא, כל שחקנים שאינם מנצחים אשר קראו "לכו" יוכפלו את העונש שלהם (מחושב מתוך סך הנקודות של השחקן המנצח). זה נקרא go bak . אם לשחקן שאינו מנצח אין קלפי ברייט כאשר המנצח צבר נקודות על ידי איסוף קלפי ברייט, העונש שלו יוכפל לשחקן ללא קלפי ברייט. זה ידוע בשם גוואנג באק . יתרה מכך, אם לשחקן שאינו מנצח יש פחות משישה קלפי זבל והמנצח צבר נקודות על ידי איסוף קלפי זבל, העונש שלו יוכפל לשחקן שאינו מנצח. זה ידוע בשם pi bak . כל אלו מצטברים.

כדוגמה, אם שחקן צובר שבע נקודות או יותר רק באמצעות קלפי סרט וקלפי חיות, השחקן יכול לקרוא "לך". עם זאת, אם לפני שניתנה לשחקן הראשון הזדמנות נוספת לקרוא "לך" או "עצור" שחקן אחר צובר לפחות שבע נקודות דרך קלפי Bright וקלפי זבל ובהמשך יקרא "עצור", השחקן הראשון יהיה כפוף ללכת באק, גוואנג באק ופי באק . לפיכך, העונש של השחקן יוכפל שלוש פעמים, במילים אחרות, מוכפל בשמונה. [3]

הימורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק משמש בדרך כלל כצורה קלה של הימורים. למרות שניתן לשחק במשחק מבלי שיהיה מעורב כסף, המשחק נחשב לבדר יותר עם היבט ההימורים כלול, כאשר משקי בית משחקים בדרך כלל ב ₩ לנקודה. עם זאת, ניתן להקצות כל סכום לנקודה.

המשחק משוחק בזהירות רבה מחוץ למשק הבית המשפחתי, אם אי פעם שיחק, שכן היבט ההימורים מביא לחוסר אמון באמצעות רמאות, כולל הסתרת קלפים והכנסת קלפים זרים לשיפור היד, כדוגמאות נפוצות.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Tajja , קומיקס דרום קוריאני מאת Huh Young-man שעובד לסרטים ולטלוויזיה

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  קטגוריה:ציטוט עם תסריט בשפה זרה (קוריאנית)

  1. ^ Ebashi, Takashi (2014). Hanafuda. Hōsei Daigaku Shuppankyoku. p. 274.
  2. ^ "Rules of Card Games: Go Stop". www.pagat.com.
  3. ^ 1 2 3 "Go-Stop rules". www.sloperama.com.