משתמש:Meni yuzevich/ארגון נוער חב"ד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה ציבורית על Meni yuzevich. אתם מוזמנים להשתתף בעריכתה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה ציבורית על Meni yuzevich. אתם מוזמנים להשתתף בעריכתה.


דף זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הדף פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הדף.
דף זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הדף פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הדף. עריכה - שיחה

ארגון נוער חב"ד - *בת מלך, הפנסאים-צבאות ה' ומועדון המעשים הטובים*

שנת הקמה: ארגון בת מלך הוקם בשנת תשמ"א 1981, ארגון מועדוני נוער חב"ד הוקם בשנת תשמ"ח 1988, וארגון הפנסאים הוקם בשנת תש"ע 2009. שנת איחוד הארגונים: תשע"ה, 2014 קהל יעד: בנים ובנות בגילאי 6–18, כיתות א'-י"ב כתובת: ת.ד. 13 כפר חב"ד מספר חברים: כ-8,000 מספר סניפים: כ-110 מחוזות פעילים: דרום, מרכז, יהודה ושומרון, תל אביב, ירושלים, חיפה, צפון.

היסטורית הארגון, עד לחודש חשוון תשע"ה- נובמבר 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון 'נשי ובנות חב"ד' הוקם בארץ הקודש בהוראתו של הרבי מליובאוויטש לפני למעלה מ-50 שנה. פעילות הארגון כוללת מספר תחומים ובהם: שיעורי תורה לנשים, כינוסי נשים, חינוך הילדים, הפצת היהדות וחיזוק מוסדות חינוך חב"ד בארה"ק. במשך השנים התקיימה פעילות לבנות חב"ד בצורה בלתי מאורגנת וממוסדת. לפני למעלה מ-30 שנה נתקבלה בארגון החלטה כי יש למסד את פעילות הבנות בצורה מאורגנת ובט"ז סיון תשמ"א 1981 נערך כנס הייסוד של ארגון "בת מלך"- בנות חב"ד. עם ייסודה מנתה התנועה מספר סניפים פעילים, ובכנס הראשון השתתפו כ-200 בנות חב"ד מהסניפים. בהמשך, התמסדה הפעילות והוקמה עמותה בשנת 1999. במשך השנים התרחבה וגדלה הפעילות ואיגדה סביבה אלפי חניכות מכל רחבי הארץ, בסניפים הפזורים מדרום ועד צפון. ארגון 'בת מלך' הוכר רשמית במנהל חברה ונוער במשרד החינוך החל משנת הכספים 2013.

היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת תשע"ה וכבר קודם, נעשתה חשיבה להרחיב את פעילות הארגון ולאגד סביבו קהלי יעד נוספים ופעילות עניפה באופי דומה ואידאלים זהים, פעילות שהתקיימה לפני כן על ידי ארגונים אחרים. עמותת 'באוהלי חנה באה"ק- בת מלך', שלחה בקשה לשינוי שם שיכיל ויבטא את ההרחבה והשינוי, וארגון הנוער בת מלך פתח את שעריו תחת השם 'ארגון נוער חב"ד'. ואכן, בי"ט בכסלו תשע"ה- שבהשגחה פרטית הוא יום גדול בחב"ד ומכונה "חג החגים" ו"ראש השנה לחסידות", התקבלה בקשת העמותה לשנות את שמה ל"ארגון נוער חב"ד: בת מלך, צבאות ה'-הפנסאים, מועדון המעשים הטובים". התועלת הנפלאה של איגוד המשאבים, שיתוף ידע ומידע, וחשיבה משותפת לטובת החניכים והחניכות, הוכיחה שהתהליך היה ועדיין יעיל ומיוחד במינו. קהל היעד, שהיה בעבר מיועד אך ורק לבנות המזדהות עם חב"ד או לומדות במוסדות חב"ד, גדל והתרחב! כיום הארגון פונה גם לבנים הקרובים לעולם הערכים של חסידות חב"ד, וכן לילדים מהמגזר הממלכתי והדתי שמעוניינים בפעילות ערכית על פי רוחו והשקפתו של הרבי מליובאוויטש. מטרת הארגון הוא לחנך את חניכיו על ערכיה של תנועת חב"ד: אהבה ונתינה לכל אחד, שליחות, שמחה והתקשרות לרבי. החזון של הארגון הוא להצמיח חברה איכותית של נוער חב"ד, בוגרים ובוגרות המזוהים ופועלים על פי ערכי חסידות חב"ד, חדורים בתכנים ובידע חסידי, ובתחושת שליחות ואחריות לסביבתם. בוגרים המגשימים את הערכים ותורמים לקהילה, כאשר ערך הנתינה טבוע באישיותם. הארגון מהווה מסגרת מעצימה ובונה להתפתחות אישית וחברתית, בבחינת "טופח על מנת להטפיח"- ההשקעה בכל חניך וחניכה עתידה להניב פירות נוספים, כאשר החניך נעשה שגריר של נתינה ועשייה למען הזולת.

מטרות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקניית ערכים חסידיים לנוער חב"ד

יראת שמים, צניעות, מידות טובות והנהגה חסידית תוך מתן דגש על נתינת ביטוי נרחב לכישורי החניכים והחניכות. כל התוכניות נבנות תוך הקפדה על מסרים חינוכיים וחסידיים ברוח תנועת חב"ד. החניכים ממלאים את נפשם בתכנים החסידיים ברוח תנועת חב"ד: לימוד חסידות, אהבת העם והארץ וקירוב הגאולה. החניכים משמשות כמגדלור להפצת אור החסידות ולחיזוק ערכי התורה והיהדות בקרב עם ישראל והקהילה.

  • תרומה לסביבה

אחת מאבני הדרך במשנתו של הרבי מליובאוויטש, המתווה את הדרך לארגון, הינה ההשפעה על הזולת והתרומה לסביבה. הרבי מליובאוויטש אמר, כי מי שיודע את האות א'- צריך ללמד את השני א', ומי שיודע ב' – עליו ללמד את מי שעדיין אינו יודע זאת. כל אחד לפי רמתו צריך להשפיע ולתת משלו לסביבה. "ארגון נוער חב"ד" אמון על הנתינה והתרומה לסביבה, על פי משנת חב"ד, המדגישה את האחריות והערבות ההדדית, הן בסיוע רוחני בהגברת התודעה היהודית וחיזוק המסורת, והן בסיוע לפרט ולכלל למען הקהילה.

  • ניתוב מרץ הנעורים לאפיק חיובי ובעל תועלת

גיל הנעורים מתאפיין במרץ רב, אמונה באידאליים ורצון להשפיע ולשנות את העולם. בני נוער בארץ ובעולם נתפסים לפעמים לגחמות ושגעונות מתוך רצון 'לחפש את עצמם', למצוא משמעות אמיתית לחייהם. הרבי מליובאוויטש כותב כי בבני הנוער טמון פוטנציאל אדיר, שינויים ומהפכות בעולם נעשו דווקא על ידי נוער. יש לנצל את הכוח והמרץ לעניינים של קדושה, לנווטם למקום החיובי ולהפיק ממנו תועלת רבה. ב"ארגון נוער חב"ד" – פועלים החניכים במהלך כל השנה בפעילות עתירת אטרקציות וחוויות מחד ועשירת תכנים מאידך, פעילות המאפשרת להם לשחרר את מרץ הנעורים ולנתבו לאפיקים חיוביים. לתרום לסביבה, להשפיע ולפעול למען מטרות יהודיות- חסידיות.

  • שימוש בכלי החינוך הבלתי פורמלי כמנוף למרחב התפתחות אישי

בארגון הנוער ישנו מעלה על כלי החינוך הפורמלי. ישנם חניכים שעבורם בית הספר- מקום החינוך הפורמלי הינו מקום נפלא ומהווה עבורן הזדמנות לצבירת חוויות חיוביות, הצלחה לימודית, רוחנית וחברתית. אך, ישנם כאלה אשר מסיבות שונות, פעילות במסגרת בית הספר, נפלאה ככל שתהיה, מקוטלגת בתודעתם כמפעל הקשור בקשיים לימודיים או חברתיים שהם מנת חלקם בבית הספר. אחת המטרות העיקריות בהקמת הארגון היא לאפשר לחניכים מרחב התפתחות נוסף, נייטרלי, שיפעל בדרך החינוך הבלתי פורמלית. אין ציונים, מבחנים ותעודות. בנוסף העובדה שהמדריכים קרובים בגילם לגיל החניכים תורמת רבות ליחס ביניהם. המדריכים והמדריכות מהווים אוזן קשבת וידידי נפש קרובים לרבים מן החניכים והחניכות, ובכוחם להשפיע ולנתב את החניכים בדרך הראויה והנכונה אף יותר מהצוות החינוכי הפורמלי.

  • טיפוח גאוות יחידה

מטרה עיקרית נוספת בפעילות הארגון היא טיפוח תחושת שייכות, אחדות ואהבת רעים בין כל נוער חב"ד תוך הדגשת הגורם המאחד- היותם בני ובנות חסידות חב"ד, ילדים של הרבי, הנשמעים למסריו, תורתו והוראותיו. הארגון הינו חלק מתנועת חב"ד וסביב האידאלים שלה מתפתחת גאוות היחידה מתוך שמחה – "אשרינו שחסידים אנחנו".

אופני פעילות ייחודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דגש מיוחד על עזרה לזולת- כשליחות חיים

במסגרת הגשמת חזונו של הרבי לסייע לכל יהודי ויהודי באשר הוא, נרתם "ארגון נוער חב"ד" לסייע לקהילה בכל תחומי החיים סביב מעגל השנה, מגיל הילדות ועד לגיל השיבה. חניכי הארגון מכירים בסיוע לקהילה, לחלש ולנצרך כערך נעלה בחשיבותו ובלתי נפרד מהאידאולוגיה של הארגון ופועלים ככל יכולתם להביא את האור לכולם. בארגון מערך התנדבות שבועי קבוע, במגוון תחומים: ביקורים בבתי אבות ובתי רפואה, סיוע ליולדות ולמשפחות ברוכות ילדים, תגבור תלמידים, איסוף מצרכי מזון, חלוקת מצרכים לנזקקים וסלי מתיקה לחולים ולמשפחותיהם ועוד. לקראת החגים ומועדי ישראל יוצאים החניכים לפעילות מוגברת בכדי להביא את אור ושמחת החג לכלל ישראל. בנוסף, בסניפים קיימות קופות צדקה מיוחדות של הארגון וכל חניך בבואו לפעילות מוזמן לתרום. אחת לתקופה אוספים את כל הכסף מהקופות, חוגגים עם הילדים את הידיעה על סכום הכסף שנאסף, ומקיימים איתו פרויקטים מיוחדים לסיוע ועזרה לזולת. ההתנדבות והתרומה לקהילה מכונות במשנתו של הרבי "מבצעים".

  • התוועדויות

בתאריכים מיוחדים במהלך השנה מתקיימות התוועדויות (התכנסויות) ארציות, מחוזיות, ותוך סניפיות הן ברמת ההעשרה לצוותי הריכוז וההדרכה, והן ברמת החוויה לחניכים ולחניכות עצמם. ההתוועדות הינה התכנסות בעלת אופי ייחודי ואותנטי, הישיבה היא סביב שולחנות ערוכים, והאווירה היא ביתית ומלכדת- שירת ניגונים, סיפורים אישיים, שיח פתוח מלב אל לב ועוד. בהתוועדויות משולבות הרצאות מפי טובי המרצים/ות.

  • מפעלים ארציים

א. נושא שנתי מדי שנה נבחר נושא שנתי כללי, המהווה ציר מרכזי לפעילות השוטפת בכל הסניפים, במשך השנה. התכנים, מערכי הפעילות, כנסים ומבצעים כמו גם יוזמות ייחודיות- הכול סובב סביב הנושא הנבחר, המתחלק לתתי נושאים.

ב. כנסים ארציים הארגון מקיים כנסים וימי התאחדות ארציים, בהם החניכים והחניכות – בימים נפרדים, נפגשים עם בני גילם מכל רחבי הארץ. צוות ההדרכה הענק גם הוא נהנה להיפגש ולקבל העצמה באירועים אלה. תוכנית המפגשים השנתיים הינה עשירה ומקצועית, החניכים נהנים מהופעות ברמה גבוהה בשילוב אמצעי מולטימדיה ייחודיים. מדי שנה נבחרים מספר סניפים המעלים מופעים והצגות סביב הנושא השנתי. בכנס שכזה באה לידי ביטוי עוצמתה של התנועה ומתחזקת תחושת השייכות, גאוות היחידה והשליחות המוטלת על החניכים, להיטען בכוחות מחודשים ולהמשיך בפעילות החינוכית הערכית.

ג. מבצעים ארציים מדי שנה נערכים מבצעים ותחרויות ארציות בין כל חניכי הארגון בהתאם לנושא השנתי הנבחר. התחרות משלבת לימוד תכנים עשירים ומרתקים שנערכים במיוחד לקראת המבצע, יחד עם יצירת יצירות אומנות שונות, משימות ואתגרים. בדרך כלל סיכום המבצע נערך בטקס רב רושם עם חלוקת פרסים ותעודות הצטיינות. כמו כן מתקיימות משימות תחרותיות נוספות כגון: כתיבת סיפור קצר, יצירת אומנות על פי נושא מוגדר מראש ועוד. מטרת התחרות היא לימוד תכנים משותפים, הפנמתם והגשמתם, בנוסף, התחרות מעודדת יצירתיות ומאפשרת מתן ביטוי אישי ופיתוח הכישרונות.

מרכזי הדרכה פעילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארגון שלושה מרכזי הדרכה, על פי העקרון כי לכל קהל יעד של חניכי הארגון יש להגיש את אותם אידאלים אך בצורה שונה וייחודית. בכפר חב"ד קיימים מרכז ההדרכה של סניפי "הפנסאים", ומרכז ההדרכה של סניפי "בת מלך". בקרית מלאכי קיים מרכז ההדרכה של סניפי "מועדון המעשים הטובים". צוות ההדרכה של הארגון עמל ללא לאות על הכנת חומרי הלמידה, תוכניות פעילות, קורסי הכשרה ועוד. במרכזים קיימים מאגר תוכניות ותכנים לשימוש צוות ההדרכה. צוותי המרכזים עוסקים גם באיסוף מאמרים, סיפורים, קטעי הגות וחומר עיוני לתועלת המדריכים והמדריכות. במרכזי ההדרכה ניתן למצוא תוכניות, מערכי פעילות, חוברות הדרכה, סרטים וספרי הנחיה בנושאים חינוכיים, וכן עיתונים היוצאים לאור מדי שבוע, ודיסקים עם תוכניות מושקעות במיוחד לחניכי הארגון היוצאים לאור מדי חודש ומופצים בכל הסניפים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]