לדלג לתוכן

משתמש:Metaxas1940/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Metaxas1940.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Metaxas1940.

ויליאם וקאנאראת שאדראך טאבמןאנגלית: Wiliam Vacanarat Schadrach Tubman ה29 בנובמבר 1895- ה23 ביולי 1971) היה פוליטיקאי ודיקטטור ליברי. הוא שירת כנשיא ה19 של ליבריה בין השנים 1944 ועד למותו ב1971.

רבים מתייחסים לטאבמן כ"אביה של ליבריה המודרנית". במהלך כהונתו ליבריה חוותה תקופה של שיגשוג בעקבות הנהגה של עידוד השקעות חיצוניות ומודרניזציה של הכלכלה. הוא פיתח וגיוון את הכלכלה, שהתבססה ברובה על יצוא הגומי, ע"י שתילת מטעי קפה ,שדות אורז וע"י פיתוח מכרות נוספים במדינה, לדוגמה, מכרות ברזל. שלטונו אופיין במידה רבה של בסמכותנות והוא הוביל קו של אחדות לאומית על מנת להפחית את פערים חברתיים ופוליטיים ולגרום ליציבות במדינה.


ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם טאבמן נולד ב29 לנובמבר 1885 בהרפר, ליבריה. אביו, אלכסנדר טאבמן עבד כסתת, כקצין בצבא ליבריה, כדובר לשעבר של בית הנבחרים הליברי וככומר מתודיסטי. טאבמן האב האמין הנהיג בביתו חינוך נוקשה, הוא דרש מילדיו להתייצב לתפילות המשפחתיות ולישון על הרצפה מאחר וחשב שמיטות הן רכות מידי ועשויות "לפגוע בעיצוב דמותו של הילד". אימו של טאבמן, אליזבת' רבקה (לבית ברנס) הגיע במקור מאטלנטה ג'ורג'יה. הוריו של אלכסנדר טאבמן, סילביה וויליאם שדראך טאבמן היו עבדים משוחררים שהיוו חלק מקבוצה של 69 עבדים משוחררים שהעברתם לליבריה שולמה ע"י אמילי הארווי תומאס טאבמן, פילגשו של פילנתרופ מאוגוסטה, ג'וגרג'יה.

מקור השם טאבמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמילי טאבמן סייע רבות לשחרור עבדים אפריקאים ובתשלום העברתם לליבריה במסגרת תנועת ה"חזרה לאפריקה". בתחילה היה לה קשה במיוחד לשחרר את העבדים באנטה-בלום, ג'ורג'יה ולמרות שפנתה לרשות המחוקקת במדינת ג'ורג'יה ותרמה לאוניברסיטת ג'ורג'יה, מאמציה עלו בתוהו. מאז מרד שאירגן העבד המשוחרר, נט טרנר, ב1831 הטיל בית המחוקקים מגבלות על שיחרור העבדים והעלה את הדרישות לשחרורם ברשום חוקי, תשלום אגרת חוב והבטחה מצד האדוניו של העבד שהלה יעזוב את תחומי המדינה תוך תקופה קצרה. טאבמן ביקשה את עזרתו של ידידה, הנרי קליי שגם היווה לה כמעין מנטור. קליי תושב קנטקי שימש כנשיא "אגודת הקולוניזציה האמריקאית", ארגון שהוקם ע"י בעלי עבדים ומתנגדי עבדות כאחד ומטרתו הייתה ליישב את אפריקה על מנת למצוא פתרון לעבדים המשוחררים שמצידם יוכלו לחיות באפריקה כשווים בין שווים. בפועל פעל האירגון על מנ שלא להשאיר עבדים משוחררים בארה"ב שנוכחתם גרמה לעיתים קרובות לתסיסה בקרב העבדים ולמירמור מצד השכבות החלשות הלבנות שראו בעבדים המשוחררים סכנה לפרנסתם. קליי הבטיח לה שהעברתם של העבדים לשעבר היא אופציה בטוחה ומכובדת. אחרי שקבוצה של עבדים משוחררים, באדיבותה של טאבמן, הגיעה לליבריה הם אימצו לעצמם את שם משפחתה ואף קראו לקהילתם "גבעת טאבמן" ("Tumban Hill") על שמה.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם טאבמן, הבן השני במשפחה, הלך לבית ספר ,לאחריו לסמינר "קייפ פאלמס" המתודיסטי ולבסוף לבית הספר התיכון של מחוז הרפר. ב1910 כשהוא בן 15 הוא החל להשתתף במספר מבצעים צבאיים פנים מדינתיים ועד מהרה קודם לדרגת קצונה. תוכניתו המקורית של טאבמן הייתה להפוך בסופו של דבר למטיף ובגיל 19 הוא הופך לכומר זוטר. אחרי שלמד אצל מספר מורים פריים הוא ניגש למבחני הלשכה לעריכת דין, צולח אותם וב1917 הוא הופך לעו"ד מן השורה. טאבמן שימש במספר משרות לפני שהחל את הקריירה הפוליטית שלו. טאבמן מונה לרשם בבית משפט, למורה, לגובה מס ולקולונל במילציה. טאבמן היה חבר בבונים החופשיים.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא החל את הקריירה הפוליטית שלו כשהצטרף למפלגת הויג האמיתית ששימשה כמפלגה החוקית היחידה בליבריה החל משנת 1878 והיוותה את המודל למדינות חד-מפלגתיות מעתה והלאה מאחר והייתה למדינה הראשונה ששימשה ככזאת. ב1923 כשהוא רק בן 28 הוא נבחר לסנאט של ליבריה במחוז מרילנד וכשהוא מחזיק בתואר הסנטור הצעיר ביותר בתולדה ליבריה. הוא נבחר שוב לתפקיד סנטור ב929 והפך ליועץ משפטי של סגן הנשיא, אלן ינקי. הוא התפטר מהסנאט ב1930 כדי להגן על ליבריה מטענות חבר הלאומים שליבריה משתמשת בעבודי כפייה. ב9134 הוא נבחר לבית המחוקקים הלאומי וב1937 הוא מתפטר לאחר שמונה לשמש כחבר בית המשפט העליון ע"י הנשיא, אדווין ברקלי, הוא שימש בתפקידו עד שנת 1943. הטענה היא שברקלי מינה את טאבמן לשמש בתפקיד על מנת שלא ירוץ למרוץ לנשיאות ויתחרה בברקלי.

כנשיא ליבריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1942 היה על ליבריה לבחור ממשיך לנשיא אדווין ברקלי. שישה מתמודדים רצו למשרה; שני המתמודדים המועדפים היו שר החוץ קלרנס ל. סימפסון וטאבמן. טאבמן נבחר לנשאות ב4 במאי 1943 והושבע לנשיאות ב3 בינואר 1944.