משתמש:Microbegeek/Tersicoccus phoenicis

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Tersicoccus phoenicis[עריכת קוד מקור | עריכה]

Tersicoccus phoenicis היינו חבר במשפחה הבקטריאלית Micrococcaceae. עד כה מין זה בודד רק מחדרים נקיים אשר במתקנים לבניה והרכבה של חלליות וכנראה היינו בעל חסינות לשיטות הננקטות כיום לניקוי חדרים מסוג זה. שמו של המין נובע מהמונח הלטיני tersi, אשר משמעותו נקי,coccus,דובדבן ביוונית וPhoenix ,שמו של רובוט הסיור אשר שימש את סוכנות החלל נאס"א לחקר פני השטח של הכוכב מאדים, אשר החיידק נמצא בחדר הנקי בו רכב החלל הורכב בעת סריקת רנדומלית לחיידקים.

ב23 למאי, 2014, המכון הבין-לאומי לחקר מינים(IISE) הכריז על המין כאחד מ"עשרת המינים החדשים של של 2014" בקרב המינים אשר נתגלו ב2013. הסיבה לבחירתו הייתה עקב הסביבה הייחודית בה הוא משגשג, סביבו אשר מוגדרות כמאוד נקיות, הכוללות חדרים נקיים להרכבת חלליות. הנחה זו מציעה כי מין זה יכול לזהם גרמי שמיים עקב ביקור חלליות מכדוה"א, אירוע אשר כנראה אירע בעבר כאשר כלי הרכב Curiosity rover סייר על כוכב מאדים.

גילויו[עריכת קוד מקור | עריכה]

T. phoenicis נתגלה בשני חדרים נקיים בשני מקומות שונים על כדוה"א המרוחקים 4000 ק"מ (2500 מיל) אחד מהשני. בפעם הראשונה נמצא החיידק ב2007 בעת סריקה אחר חיידקים בחדר הנקי בו הורכב רכב החלל  Phoenix lander מרכב החלל ע"ש קנדי, בפלורידה, ארה"ב, כאשר הפעם הנשיה בה התגלה החיידק הייתה בחדר הנקי בו הורכב טלסקופ החלל הרשל במרכז החלל של גינאה בקורו, גינאה הצרפתית.

פאראג ויישאמפאיאן, מיקרוביולוג מהמעבדה להנעה סילונית של נאס"א, הציע כי המין מתקיים בצורה טבעית גם מחוץ לחדרים נקיים אך בידודו וגידולו בקרב מיני החיידקים הרבים בטבע לא אפשר זאת.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבקטריה אינה יוצרת ספורות, אירובית, נטולת יכולת תנועה וגראם חיובית. הבקטריה הינה בעלת מבנה ספרי(קוקוס-עגול), ובעלת קוטר של כמיקרומטר אחד. מין זה שומר על תצורה קוקית לכל אורך גדילתו. מחזור החיים המתאפיין במעבר מצורת מתג לצורה עגולה או ההפך, תכונה המאפיינת את כל מיני הארטרובקטור אינו נוכח. בעל יכולת לשרוד בסביבה ענייה מנוטריאנטים.

שני זנים של T. phoenicis התגלו עד כה, אחד בכל אתר גילוי, 1P05MAT התגלה במתקן האמריקאי וKO_PS43 במתקן הצרפתי גינאי.

חשיבותו למדע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדענים חוקרים את חיידק ואת החומר הגנטי שלו כדי לפסול בעתיד ספקולציות על חדירה של חיידקים מכוכב אחר לאחר חזרתה של חללית מהחלל החיצון. בנוסף, יתכן שחקר הבקטריה יאפשר שיפור בתנאי הסטריליזיציה של חדרים נקיים בעתיד.

ראו[עריכת קוד מקור | עריכה]