משתמש:Mike232002./סוס איסלנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוס איסלנדי(שם מדעי:Equus ferus caballus)תת מין של סוס פוני, מקורו של הסוס האיסלנדי הוא בסוסים שהובאו לאיסלנד על ידי הויקינגים הנורווגים במאה ה-9.הסוס בעל מבנה גוף חזק ויציב. לסוס זה יש סגנון דהירה ייחודי. ישנם שימושים רבים של סוס זה בעולם, אחת הסיבות לכך היא תכונותיו המיוחדת.(daaton,atmag,bestfriend)


מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוסים האיסלנדיים הראשונים הגיעו לאיסלנד בספינות קטנות של הוויקינגים והנורווגים במאה ה-9. עם הגעתם של הסוסים לאיסלנד,החל תהליך מיון; בחרו רק בסוסים החזקים והבריאים בספינה. בתהליך של ברירה טבעית התפתח הסוס האיסלנדי הנחשב לגזע הטהור ביותר מכל הגזעים בעולם. מאז המאה ה-13 לא יובאו סוסים לאיסלנד.(daaton,atmag,bestfriend)

תיאור חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסוס האיסלנדי מבנה שונה משאר הסוסים צוואר- הוא שרירי ונמוך ביחס לשאר זני הסוסים, רגליו קצרות וחזקות גובהו 1.40-1.35 מטר, אך לעיתים מגיע ל 1.5 מטר. לסוס זנב ורעמה ארוכים ועבים ובחורף יש לו פרווה כפולה. משקלו של הסוס מגיע עד 400 ק"ג. צפיפות העצמות, הגובה והחוסן הטבעי מאפשרים לסוס האיסלנדי לשאת אדם מבוגר שמשקלו עד שליש ממשקל הסוס. הסוס מצוי בכל הצבעים חוץ מהסימנים של האפלוסה והוא קיים ביותר ממאה שמות של צבעים שונים ודפוסי צבע.(daaton,bestfriend)


שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה10 של המאה ה-20 שימש הסוס בעיקר כאמצעי תחבורה למסעות או כסוס עבודה משנת 1940 עד 1950 הסוס התגלה כסוס משפחה וספורט. במאה העשירית החלה איסלנד לייצא סוסים לאירופה ואחר כך לארה"ב וקנדה. במאה ה-19 היו שנים שבהם הוצאו מאיסלנד יותר מ5000 סוסים בשנה, בעיקר לעבודה במכרות הפחם של בריטניה.בשל תכונותיו היחודיות, נעשה הסוס האיסלנדי למבוקש ביחוד גם לצורכי רכיבה שכן הוא מתאים לפרשים או לרוכבים מתחילים. (,atmag,daaton)

תכונות מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדיר שסוסים אלו חולים וזה נובע במיוחד מהתקנות החמורות של ממשלת איסלנד בנושא סוסים. הסוסים האיסלנדים אוהבים לדהור ולקפוץ יש להם דהירה מהירה הקרויה-"ריצה מרחפת" זהו סגנון דהירה יחודי בו הרגליים באותו הצד מתקדמות בו זמנית, טכניקה המאפשרת להם להגיע למהירות של כ-45 ק"מש.(daaton,bestfriend)

הפניות לקישורים http://www.daaton.co.il/Article/aspx?id=544 http://www.bestfriend.co.il/horses/races http://atmag.co.il/טיולים ומסעות/יש-סוסים-שמדברים-איסלנדית