משתמש:Modu:משפחת ישראלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


מאת: בעז גאון

בימוי: משה נאור מוזיקה: רן בגנו תעתוק וניהול מוזיקלי: מושיק יוסיפוב תאום אמנותי: אורי מורג הפקה תאטרון חיפה, 2003

המחזה מספר כיצד בעיצומן של עבודות שיפוץ מאסיביות בביתה , מתכנסת משפחת ישראלי לארוחת ערב שגרתית כאשר הבת מרגלית , מציגה להוריה ולאחיה את חברה החדש דיוויד אשר מתגלה כערבי (לכאורה).

תקציר העלילה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה-[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים וסימה ישראלי מזמינים את ביתם מרגלית ואת בן זוגה דוד לארוחת ערב על מנת שיוכלו להכיר את אהובה החדש. מרגלית המאוהבת בדאוד עד כלות (או ליתר דיוק- בערביות שלו) נעתרת לבקשתו להכיר את הוריה בתור יהודי ורק לאחר מכן לגלות להם שהוא ערבי. במהלך ארוחת הערב בה המשפחה מפגינה חוסר טאקט מופרז בכל הקשור לדעותיהם הפוליטיות, והכנסת האורחים הלקויה.

בית משפחת ישראלי מתגלה כבית העומד בפני שיפוץ נוסף- בניית קומה רביעית (בעוד בניית הקומה השלישית טרם הושלמה). את הבית משפץ דימטרי הרוסי החביב המבקש להתקבל בחברה הישראלית ולשם כך עוקב אחרי הנאמר לו בצמאון ובעיני ילד.

מרגלית משתוממת על בניית הקומה הנוספת מנסה לפשר בין הרוחות במהלך ארוחת הערב והדעות הלאומניות של אמה הנשמעות בקול רם והחלטי. לבסוף כאשר הזוג ישראלי מצליח להרגיז את מרגלית  וזו עוזבת עם דוד בטריקת דלת כאשר חיים וסימה מביטים זה בזו ומבינים שדוד הוא בעצם ערבי.

תמונה שניה-[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבמה נכנס ג'ו (יואב) בנם של חיים וסימה ואחיה של מרגלית הלבוש כאמריקאי, מטבל את שפתו באנגלית ומכריז על עצמו בתור אמריקאי טהור שאין לו שום קשר למזרח התיכון, והוא חי כאן באופן זמני עד שיעבור הביתה לאמריקה.

ג'ו מגלה כי משפחתו יצאה מדעתה לנוכח הזוגיות החדשה של אחותו ומבקש לפשר בין הצדדים. סימה משחדת את ג'ו ללכת לרגל אצל מרגלית ודוד בתמורה לכסף, וזה נעתר להפצרות ויוצא למסע הבילוש. בינתיים סימה משחדת גם את דימטרי לחרוג מעבודת השיפוץ של ו"לשבור קיר.... שיוצא עם הבת שלה". אגב השיחה עם דמיטרי מביעה סימה את פחדיה החולניים מפני ערביזציה של ישראל והעם היהודי.

תמונה שלישית-[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ו חוזר מביתו של דוד לאחר ביקור נימוסין שערך שש שעות. כעת ג'ו מגדיר את עצמו כהודי 'שאנטי'.  על פי ג'ו דוד הוא ערבי מתון לגמרי, אוהד ביתר, חובב סושי, ולכל דבר ועניין אין לו שום קשר עם הסטריוטיפ הערבי שסימה מנסה להדביק לו. סימה מצידה לא שועה להפצרותיו של ג'ו ונשבעת שדאוד הוא מחבל. חיים מצידו מברר עם השב"כ (כזכור הוא עובד שב"כ) לגבי התרעות לפיגועים. כאשר הם מקבלים תיאור מעורפל של מחבל המסתובב באיזור המרכז הם משוכנעים שמדובר בדוד ועל כן הם מתכוננים לתפוס אותו לפני ש"יתפוצץ להם בסלון".

תמונה רביעית-[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרגלית ודאוד מגיעים לבית משפחת ישראלי לארוחת נימוסין נוספת. סימה בכל הכוח מנסה להוכיח שדוד הוא ערבי איום מתחת למעטה האינטלקטואל המתוחכם שהוא מנסה להציג את עצמו. ג'ו שכעת לבוש כחבר בכת השטן מנסה למשוך אליו תשומת לב במשפטים כגון "אמא קבעתי עם חברים לשחוט חתול" אך נענה בכתף קרה מצד האמא והמשפחה אשר לא מתייחסים לניסיונותיו לקבל תשומת לב.

סימה, דימטרי וחיים אוזקים את מרגלית ודוד ובטוחים שהם גיבורי ישראל בכך שתפסו את המחבל ואת המסייעת שלו. כאשר מתברר על ידי טלפון מהשב"כ שהמחבל החשוד נתפס ומי שנמצא בידיהם הוא רק אזרח תמים מהשורה- משוחררים בני הזוג. מרגלית הזועמת מטיחה בפני הוריה שהיא ודאוד יתחתנו ברמאללה והם לא יוזמנו.

תמונה חמישית-[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימה מארגנת "סולחה" למרגלית ודאוד, אשר מגיעים למפגש הפיוס. בזמן הפגישה סימה מנסה לאפיין את הבית בסממנים ערביים כגון תרבושים, כפתנים וגלביות. החתונה הקרובה הולכת ומתרקמת כאשר דימטרי מבקש מדאוד לעזור לו לסחוב ויטרינה.

ג'ו מגיע הביתה כדוס ועוזר להכנות לחתונה, כאשר נראה שהכל בא על מקומו בשלום.

בינתיים בקומה העליונה דוד נאזק על ידי דמיטרי המאיים עליו באקדח ומבקש ממנו להתנצל על כך שהערבים מנסים לכבוש את ארץ ישראל. דאוד מצידו מתוודה על כך שהוא איננו ערבי בכלל, שמו דוד, הוא מגבעתיים ורק העמיד פני ערבי כדי למצוא חן בעיני מרגלית.

כאשר מרגלית מרגישה בהעדרו של דאוד והולכת לבדוק מה קורה איתו היא מגלה את האמת, שכל עניין ה'סולחה' הוא רק תרמית. דוד מנסה להסביר הן למרגלית והן לדמיטרי שהוא יהודי ואלו לא מאמינים לו. רק אחרי שהוא שולף תעודת זהות דמיטרי מתרצה אך מרגלית עדיין משוכנעת שהוא ערבי. כאשר מוכח מעבר לכל ספק שדוד הוא יהודי, וזה עוזב את המקום, מרגלית השבורה יוצאת על חיק משפחתה כאשר רקדנית הבטן המוזמנת לחתונה מגיעה ל'אודישן' ורוקדת את סיום ההצגה.

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חני נחמיאס
  • ישראל (פולי) פוליאקוב
  • קרן צור
  • נורמן עיסא ,
  • אודי רוטשילד
  • סלאבה ביברגאל