משתמש:Neukoln/מגדל בריכות המים בראשון לציון

מגדל בריכות המים בראשון לציון ("בריכות ביל"ו")
מגדלי בריכות המים, 2013
מגדלי בריכות המים, 2013
מידע כללי
שימוש מגדל מים (לא פעיל)
כתובת רחוב ביל"ו, סמטת בנימין, ראשון לציון
מדינה ישראל
קואורדינטות 31°57′41″N 34°48′32″E / 31.961461°N 34.808938°E / 31.961461; 34.808938

מגדל בריכות המים בראשון לציון הוקם בשנת 19__, היה למגדל המים השני במושבה, ולראשון ששימש לאספקת מים לכלל בתיה. לצד הבריכות פעלה בשנות ה-30 וה-40 תחנה של משטרת היישובים העבריים ושל המשמר הנע, ובפועל שימשה התחנה גם כבסיס של ההגנה. בראש המגדל, מעל לשתי בריכות המים, פעלה תחנת איתות של הארגון.

עד להקמתו של המגדל אספקת המים ביישוב נעשתה מבאר המושבה ובאר היקב. לצד באר המושבה פעל מגדל המים הישן, אך זה סיפק מים בצינורות רק למספר מוגבל של בתים, שהיו שייכים לפקידות הברון. בשנת 19__ נמסר הזיכיון לאספקת המים במושבה לידי חברת "אביבה". החברה השלימה את חפירת הבאר השלישית במושבה, הקימה את המגדל ופרסה רשת צינורות מים לבתי המושבה. המגדל בנוי מאבני כורכר, ועליו הוצבו שני מכלי מים סגורים, מוקפים מרפסת מגודרת. הגישה לקומה העליונה של המבנה נעשתה באמצעות סולמות חיצוניים.

לאחר שחדל לשמש כמגדל מים, נאטמו כל הכניסות לקומתו הראשונה של המגדל. מעל לבריכות הוצב תבליט של נוטר עם נשקו ועם פנס לוקס בידו. נכון לראשית העשור השני של המאה ה-21 סביב הבריכות ישנו גן שעשועים ציבורי, בצריף לצידן פועל "ביתן האמנים", בו מציגים אמנים בני העיר את יצירותיהם. בסמוך למתחם הוקמה בריכת מים מודרנית. המגדל הוא אתר מורשת בישראל, ובמקום שילוט מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ראשונים בהגנה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשון לציון קטגוריה:ראשון לציון: מבנים קטגוריה:ראשון לציון: היסטוריה קטגוריה:אתרי מורשת במחוז מרכז קטגוריה:בסיסי ההגנה קטגוריה:נוטרות