משתמש:Nitzanzimran/גראפה (תביעה ציבורית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גראפה (תביעה משפטית) (graphe) - הינה תביעה משפטית ציבורית כפי שנהגה באתונה בתקופה הארכאית, שהונהגה לראשונה כחלק מהרפורמות בתקופתו של סולון. טרם הנהגת הגראפה, רק האדם שנפגע באופן ישיר, או קרוב משפחתו, יכול היה להגיש תביעה נגד הפוגע. הנהגת הגראפה איפשרה לכל אזרח אתונאי לתבוע על כל עוולה, כל אזרח אתונאי אחר.

חשיבות הגראפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגראפה מאפשרת כאמור לכל אדם להגיש תביעה בשם כל אדם אחר. למעשה, הגראפה הינה מעין אכיפה ציבורית, שכן חשוב להדגיש כי באתונה העתיקה, למדינה כגוף לא הייתה סמכות לתבוע. כאשר אדם עמיד או אדם בעל שררה, פגע באדם פשוט, הסיכוי שהנפגע יגיש כנגדו תביעה היה נמוך. הנהגת הגראפה איפשרה לאחרים להגיש את התביעה בשם הנפגע, ובכך צמצמה את הפערים בין קבוצות שונות באוכלוסיה, ומכאן חשיבותה. אריסטו, בספרו "מדינת האתונאים" מונה את הנהגת הגראפה, כאחד משלושת היסודות הדמוקרטיים בין הרפורמות של סולון:

"נראה כי במשטרו של סולון שלושת היסודות הדמוקרטיים ביותר הם אלה:... השני- מתן רשות לכל מי שרוצה לתבוע לדין בשם של נפגעים...".

מדינת האתונאים, פרק ח

השוואה למשפט המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמיון למשפט המודרני הינו ההבדל התפיסתי בין משפט פלילי למשפט אזרחי. התפיסה ביסודה הינה, כי המשפט הפלילי הינו אינטרס לא רק של האדם הפרטי, הנפגע, אלא של כלל ציבור האזרחים. לכן ככלל, במדינות מודרניות, תביעה כנגד עבריינים בעבירות פליליות, אינה מוגשת על ידי הנפגע או מי מטעמו, אלא על ידי המדינה. בכך מודיעה המדינה כי בקיומה של עבירה פלילית או במניעתה קיים אינטרס ציבורי. רוצח, אנס או מעלים מיסים, אינו פוגע רק במי שנרצח או נאנס, אלא בכלל הציבור. באתונה בעת העתיקה, כאמור, לא היה מנגנון תביעה ציבורי. המדינה לא העסיקה תובעים, ואף לא משטרה במובן המודרני שלה. אולם הנהגת הגראפה בידי סולון כאמור, עודדה אכיפה ציבורית בכך שפתחה את הפתח לכל אזרח לתבוע בכל עוולה שהיה עד לה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אפרים דוד, הדמוקרטיה הקלאסית, התהוותה, תפקודה, עקרונותיה ותלאותיה באתונה, הוצאת מגנס, 2003 (עמ' 55).
  • משה עמית, תולדות יוון הקלאסית