משתמש:Oded marom/נשים בתעופה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נשים בחיל האוויר הישראלי

בחיל האוויר של המאה ה-21 הולכים ונכבשים כמעט כל "המעוזים הגבריים". הנוכחות של נשים ביחידות חיל האוויר לסוגיהן הולכת ותופסת חלק גדול מדי תקופה, והתוצאות של כניסת נשים למקצועות שנחשבו בעבר גבריים מוכיחות כי אין כל הבדל בתפקוד, במקצועיות ובאחריות.

התכונות ה"נשיות" שכיוונו את הנשים למקצועות משרדיים, כבר אינן ישימות בעידן הטכנולוגיה המתקדמת בחיל האוויר של זמננו. עם הצמצום המתמשך במקצועות הפקידות חלה עלייה משמעותית בדרישה לנתב בנות למקצועות טכניים ובתפקידי לחימה ממש.

זה למעלה מעשור משמשות חיילות בתפקידי מכונאיות מוטסות במטוסים, לוחמות נ"מ ובמקצועות שדה נוספים, כל זה במקביל לשירות במקצועות המסורתיים של בקרה, קשר, מודיעין, פיקוח טיסה, מדריכות בסימולטור, צפריות ועוד, בהם משרתות בנות כבר כשישים שנה, למעשה מראשיתו של חיל האוויר הישראלי.

שולמית גורנגורט-גולדשטיין, דיתה בן יעקב-פרח, רחל מרקובסקי-לנדאו וזהרה לביטוב למדו לטוס עוד לפני קום המדינה. רחל מרקובסקי וזהרה לביטוב השתתפו במלחמת העצמאות.

יעל רום, בתיה אורני-ורונסקי ורנה לוינסון סיימו הכשרתן בקורס טיס במסגרת חיל האוויר והשתתפו במלחמת קדש. האלחוטאית אוהליה סגל נמנתה על צוותי האוויר של מטוסי הדקוטה שהצניחו צנחנים במעבר המיתלה במבצע קדש (1956).

אלה הן פורצות הדרך האמיתיות לקורס טיס, שעשו זאת בענווה, בנחישות ובכישרון לפני כשישים-שבעים שנה. נשים אלו הוכיחו חד משמעית את כשרונן ואת יכולתן לעמוד בלחצים הלא מעטים, בחברה הגברית ובקושי לתפעל מטוס במצבים לא פשוטים באוויר.

בשנת 1998 סיימה סגן שרי את קורס הטיס כנווטת קרב ובעקבותיה צלחו את הקורס היוקרתי מעל 30 טייסות ונווטות, וכן מכונאיות מוטסות, מפעילות מזל"טים, לצד מהנדסות ומפעילות ציוד מודיעין מוטס, המשרתות ברחבי כל יחידות חיל האוויר.

מקורות: עודד מרום. תכולות המדים, נשים פורצות דרך בחיל האוויר, הוצאת עמותת חיל האויר, 2013