משתמש:Orwell1/נאמנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נאמנותאנגלית: Loyalty) היא מסירות לאדם, לארץ, לקבוצה או הגורם לכך (פילוסופים לא מסכימים לגבי מהדברים מהם ניתן להיות נאמן. חלקם, טוענים כי אחד יכול להיות נאמן למגוון רחב של דברים, בעוד שאחרים טוענים כי זה אפשר להיות נאמן רק עבור אדם אחד.)

ישנם היבטים רבים לנאמנות. ג'ון קלייניג, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת העיר ניו יורק, מציין כי במהלך השנים "רעיון הנאמנות" טופל על ידי סופרים יצירתיים; מאייסכילוס, בדרך ג'ון גולסוורתי עד קונרד, ועל ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים, סוציולוגים, חוקרי דת, כלכלנים מדיניים, חוקרי עסקים ומשווקים, ובעיקר על ידי תיאורטיקנים פוליטיים, וכן אנשים היכולים לבדוק זאת. כמושג פילוסופי, נאמנות טופלה בעיקר על ידי הפילוסופים עד עבודתו של יאשיהו רויס, "יוצא מן הכלל הגדול", כדברי קלייניג.

ג'ון לאד, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת בראון כתב באנציקלופדית מקמילן לפילוסופיה בשנת 1967, מציין כי הנושא קיבל "תשומת לב מועטה בספרות הפילוסופית".

מושגים ראשוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורה האחת-עשרה של אנציקלופדיה בריטניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורה האחת-עשרה של אנציקלופדיה בריטניקה מגדירה נאמנות כ-"אמונים לריבונית או לממשלת המדינה" וגם כ-"מסירות וכבוד אישי לריבונית ולמשפחת המלוכה". האנציקלופדיה עוקבת אחר המילה "נאמנות" במאה ה-15, ומציינת כי אז זה התייחסו לנאמנות כשירות, כאהבה וכשבועה לאדם. המשמעות העיקרית שהבריטניקה מספקת,

{{קצרמר|פילוסופיה}} [[קטגוריה:פסיכולוגיה]] [[קטגוריה:אהבה]] [[קטגוריה:אתיקה]] [[en:Loyalty]] [[bs:Odanost]] [[cs:Loajalita]] [[de:Loyalität]] [[es:Lealtad]] [[fr:Loyauté]] [[hr:Lojalnost]] [[it:Lealtà]] [[nl:Trouw (ethiek)]] [[no:Lojalitet]] [[simple:Loyalty]] [[sk:Oddanosť]] [[sr:Odanost]] [[sh:Odanost]] [[fi:Lojaliteetti]] [[sv:Lojalitet]] [[yi:געטריישאפט]] [[zh:歸屬感]]