משתמש:ROI1998/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ תסריטאי, מפיק, במאי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ צלם, עורך ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

המבוך של פאן
שחקנים ראשיים איבנה בקוארו
דאג ג'ונס
סרגי לופז
מריבל ורדו
מוזיקה חביאר נאברטה
חברה מפיצה האחים וורנר
הקרנת בכורה 11 באוקטובר 2006 (ספרד)
15 במרץ 2007 (ישראל)
משך הקרנה 112 דקות
שפת הסרט ספרדית
תקציב 19 מיליון $
פרסים שלושה פרסי אוסקר, פרס הוגו
דף הסרט ב־IMDb

המבוך של פאןספרדית: El laberinto del fauno "המבוך של הפאן") הוא סרט דובר ספרדית המשתייך לסוגת הפנטזיה, אותו כתב וביים הקולנוען המקסיקני גיירמו דל טורו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בקטע קריינות על אגדה:נסיכת מואנה , שאביה,מלך העולם התחתון ,מבקרת בעולמו של האדם . היא מתעוורת וזכרונה נמחק. היא הופכת להיות חולה מאוד וסופו של דבר מתה .המלך סבור שרוחה תחזור לעולם התחתון ומחכה לה עד יום מותו.

מספר שנים אחרי סיום מלחמת האזרחים בספרד ,בשנת 1944 ,ילדה צעירה בשם אופליה נוסעת עם אמה ההרה כרמן לפגוש קפטן וידאל , אביה החורג החדש ואביו של העובר של כרמן . וידאל , בנו של מפקד מפורסם שמת במרוקו, האמין מאוד בפשיזם והצטרף לכוחותיו של פרנקו

כשאופליה מגיעה לבסיסו של אביה החורג,היא רואה מקלונאי,אשר נראה לה כפייה.הוא מוביל אותה למבוך עתיק ,אך היא נעצרה על ידי מרצדס, אחת מעוזרותיו של וידאל , שריגלה למען המורדים. באותו הלילה,החרקים מופיעים בחדר השינה של אופליה ומובילים אותה שוב אל המבוך. שם, היא פוגשת את פאן , שמאמין שהיא הנסיכה מאונה ונותן לה שלוש משימות להשלים לפני שהירח מתמלא , כדי להוכיח את עצמה. בינתיים,וידאל מתגלה כאדם אכזרי כאשר רוצח שני איכרים שיצאו לציד ארנבות ונחשדו כמורדים.

אופליה משלימה את המשימה הראשונה של שליפת מפתח מבטן של קרפדה ענקית, אבל הופכת להיות מודאג לגבי אמה, שמצבה הולך ומחמיר.פאן נותן אופליה שורש דודאים, אשר מרפא מחלתה של כרמן ומרגיע כאבה. מלווה בשלוש פיות, אופליה לאחר מכן תשלים את המשימה השנייה של שליפת פגיון מצועצע מהמאורה של איש חיוור, מפלצת אכילת ילד שיושב בשקט מול חגיגה גדולה. למרות שהיא הזהירה בכובד ראש שלא לצרוך כל דבר, היא אוכלת שני ענבים, התעוררות האיש החיוור. הוא אוכל שתי הפיות ומגרש את אופליה, אבל היא מצליחה לברוח. הרתיח בסרבנותה, הפאון מסרב לתת אופליה המשימה השלישית.

וידאל מענה אתמורדים שבויים, ולאחר מכן הורג את הרופא - גםאוהד מורד -שeuthanizesהאסיר. זמן קצר לאחר מכן , וידאל תופס את אופליה בטיפול לשורש הדודאים . כרמן זורק אותו לתוך האש , שבו הוא מתפתלוצורח מכאבים. כרמן המפתחת מייד התכווצויות כואבות ומת בלידתבן. וידאל מגלה שמרצדס הואמרגל. אופליה נעולהבחדר השינה שלה ,ומרצדס הוא נלקחלעינויים ; עם זאת , היא משתחררת , פוגעת וידאל , ומתחברת חזרה למורדים.

הבמבי חוזר לאופליה ואומר לה לקחת את אחיה תינוק אל תוך המבוך . אופליה גונבת את התינוק לאחר מרגיע וידאל , שרודף אותה במבוך בזמן שהמורדים תקפו את הטחנה שבה הוא מוצב בהצלחה. הפאון אומר אופליה כדי לפתוח את הפורטל לעולם התחתון על ידי הקרבת הדם של אחיה ; אבל אופליה מסרבת לפגוע באחיה,וידאל לוקח את התינוקויורה לה . ביום שעזב את המבוך, הוא נתפס על ידיהמורדים. בידיעה שהוא ימות , הוא שלווה מושיט מרצדסהתינוקודרישותשמרצדס לספר בנוזמן מותו של אביו המדויק. מרצדס משיב כי בנו לעולם לא יודע אפילו את שמו. אחיו של מרצדס פדרו הורג וידאל .

כמו מרצדס נכנס למבוךומנחם את הילדה הגוססת, טיפות של לשפוך הדם של אופליה על גבי המזבח הסמוך,ואופליה מופיעהבחדר כס זהב , שבו המלך של העולם התחתון , מסביר כי הבדיקה שעברה הייתהטריק כדי להבטיח שאופליה לא היית לשפוך את דמם שלחפים מפשע. המלכה של העולם התחתון מזמינה את אופליה לשבת על ידי אביהולשלוטבצד שלו. הסצנה ואז חותכת חזרהלמבוך, שבו אופליה , מחייך, הולך לעולמו מעל המזבח .

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים בשנת 2006 (בישראל ב-2007), כאשר הקרנת הבכורה שלו נערכה בפסטיבל קאן באותה שנה. "המבוך של פאן" זכה בכמה פרסים בינלאומיים, בהם בשלושה פרסי אוסקר ובפרס הוגו בקטגוריית "העיבוד הדרמטי הטוב ביותר". הסרט צולם ביער במרכז ספרד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:סרטי 2006]] [[קטגוריה:סרטי פנטזיה]] [[קטגוריה:סרטים ספרדיים]] [[קטגוריה:זוכי פרס באפט"א: סרטים]] [[קטגוריה:סרטים עם עלילה לא לינארית]] [[קטגוריה:זוכי אוסקר: העיצוב האומנותי הטוב]] {{קצרמר|קולנוע}}