משתמש:Radagaisus/דילברט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דילברט הוא סטריפ קומיקס (קומיקסטריפ) אמריקאי פופולארי. הקומיקס, אותו כותב סקוט אדאמס, ידוע בתכניו הסאטיריים על סביבת המשרד ועל ההיי-טק. דילברט, הדמות הראשית, נאלץ להתמודד עם טיפוסים משרדיים מעצבנים ומצבים מביכים מאז 16 באפריל, 1989, אז יצא הסטריפ לראשונה. לדילברט עשרות מוצרים נוספים, כולל בובות, סטיקרים ותחתונים; סדרת טלוויזיה מצויירת ומשחק מחשב.

נושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסטריפ התמקד במקור בדילברט, מהנדס במקצועו ובנפשו, ובכלב המחמד שלו, דוגברט, כאשר רוב הפעולות מתרחשות בביתם. עלילות רבות התפתחו סביב טבעו ההנדסי של דילברט ועל המצאותיו הביזאריות. אלו התערבבו עם סיפורים על השאיפות המגלומניות של דוגברט. מאוחר יותר, המיקום של רוב הסטריפים עבר למקום העבודה של דילברט בחברה טכנולוגית גדולה, והסטריפ החל לבקר בסאטיריות את ההיי-טק האמריקאי ואת העבודה המשרדית. ניתן לומר שהסטריפ זכה להצלחה הרבה אותה קיבל, אך ורק כי פנה אל קהל יעד רחב, בנושאיו המגוונים.

דילברט מתאר תרבות מנהלתית כעולם קפקאי של בירוקרטיה מעכבת שמתרכז רק בטובתו שלו ובפוליטיקת משרדים פשוטה, אשר עומד כנגד הדרך הנכונה לפרודקטיביות, כאשר היכולות והנסיונות של העובדים לא זוכים לתגובה נאותה. רוב ההומור מגיח כאשר אנו רואים את ההחלטות המטופשות שעושות הדמויות, כתגובה להנהלה השגויה של המשרד.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דילברט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דילברט הוא הדמות הראשית בסטריפ. הוא סיים בהצלחה את MIT בתואר מהנדס. למרות שרעיונותיו נבונים ומהפכניים בבסיסים, הם נעלמים בגלל חוסר כוחו להלחם בעבורם. הוא מתעצבן בקלות מקולגות לעבודה, ובדרך כלל נמצא סרקסטי וציני. דילברט הוא רווק מושבע, זאת כתוצאה מכישוריו החברתיים הנמוכים.

דילברט מצוייר בדרך כלל ללא פה או עיניים, ובכל הסטריפים מלבד הראשונים העניבה שלו מצביעה מעלה; אדאמס מעולם לא נתן הסבר לעניבה שנוגדת את חוקי הכבידה, ורק אמר שהיא מבהירה את חוסר ההתאמה של דילברט לסביבה. הסבר אחר שנתן אדאמס ב-faq של דילברט היה שדילברט רק שמח לראותך. אדאמס אף רמז פעם שהעניבה מציגה סלידה מדילברט. בסטריפים מהתקופה האחרונה, הפה מאוייר רק לעיתים רחוקות, כאשר דילברט אוכל, מופתע או מתעצבן. בסדרת הטלוויזיה הפה שלו מאוייר רק כשהוא מדבר.

דוגברט[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שדוגברט הוא כלב המחמד של דילברט, הוא מתנהג רק לעיתים רחוקות כחית-מחמד. אחד מחלומותיו הוא לכבוש את העולם ולהעביד בפרך את כל בני האנוש, והוא השיג מצב זה מספר פעמים דרך היפנוזה או בנשף מסכות. לעומת זאת, הוא בדרך כלל מוותר על רעיונות אלו מאחר והוא משתעמם אחריהם, אם מישהו מסכל את פועלו או מרשיע אותו.

אוך, ראבק, פסקה קשה.

רטברט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטברט (או לפי סטריפים מוקדמים יותר, XP-39C²), בכלל לא כוון בהתחלה להיות דמות רגילה בסטריפ, אלא, כחלק מסדרת סטריפים קצרה המתארת את הניסויים המרושעים של מדען ברטברט.