משתמש:SegevAfriat/אז אכל קצת ושתה קצת. אז?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראיתי בדף התבנית של "לא אוכל לא שותה" הפניה לארגז החול של מלומדי- עודד. הוא טוען, שאם נאפשר לכל ערך בויקיפדיה להתקיים, אנו משחיתים את הויקיפדיה. הוא אף הקצין והראה דוגמה של ערך על עצמו, על מנת להוכיח כי גישת "לא אוכל לא שותה" איננה במקום.

לצערי, כנראה שההבנה פספסה משהו. "לא אוכל לא שותה", היא לא גישה שתומכת בזה שתעלו לכאן כל ערך שמתחשק לכם, "כי יש מספיק מקום בשרתים". ויקיפדיה, הקרן שאחראית למיזם, לא הקציבה את השרתים שלה לאחסון זבל. בשביל זה יש לנו את תיבת ה"ספאם" בדואר האלקטרוני, או את פח האשפה הלאומי. כמובן שגישה מתירנית מדי תפגע באמינות, באיכות, ובמציאת הערכים. אבל מנגד, גישה אגרסיבית שתומכת בהגבלה מחמירה, פוגעת לא פחות, ולשיטתי אפילו יותר: היא מונעת מידע שהחשיבות שלו היא בגדר פרספקטיבה, וגרוע מכך- היא מדירה מאתנו תורמים פוטנציאלים רבים.

כך למשל, יכול להיות שמישהו בעל ידע נרחב מאד בביו-כימיה או באסטרונומיה, יכתוב ערך על משהו אחר לגמרי, כמו למשל עובד עיריה זוטר. אם נניח, מדובר בחבר מועצת העיר של תל אביב- זה סבבה. עיר גדולה, עיר עם שם מפוצץ, כך שאפילו יניב ויצמן מקבל ערך. אבל אם יכתוב ערך על מאיר בלעיש, הוא יראה שהערך נעלם כלא היה, רק שעה אחרי כן. זה יאכזב את הבנאדם, שעבד שעות ארוכות על הערך שלו, ומרבית הסיכויים שהוא יפרש את זה כזלזול ואליטיסטיות (טענה נפוצה כאן, שאולי שווה לבדוק למה היא כל כך נפוצה), ובגלל זה אנחנו לא נזכה לראות אותו כותב לאחר מכן על הנושאים שבהם הוא מומחה. זה יחסוך מאתנו מידע וזה הורס את החופשיות של ויקיפדיה. שני האלמנטים שמגדריים אותה- "אנציקלופדיה חופשית" נדרסים ונרמסים. וחבל.

כמובן, יש טאבו. אף אחד לא רוצה שויקיפדיה תהפוך לאתר "יזכור" ובו ערך על כל אחד מחללי מערכות ישראל. אף אחד גם לא רוצה שויקיפדיה תהפוך לאתר של אילן יוחסין של כל משפחה. זה נחמד לראות ערך על הסבא שלכם באינטרנט. זה כל כך נחמד, שתפתחו בלוג ותעלו שם תמונות וסיפור חייו. אבל הויקיפדיה מושתתת על האפשרות להעביר מידע אנציקלופדי, כל מידע אנציקלופדי, על כל דבר שיש לו ערך כזה. כל עוד הכללים ברורים, הכל ידוע והכל מנוהל כפי שצריך- אין סיבה שערך היפותטי כמו זה שהעלה עודד בארגז החול שאליו קישר, יגיע למרחב הראשי.

באופן כללי, הגישה היותר אגרסיבית, היא לא ממקום רע. היא באה למנוע את מה שממילא קורה עם ויקיפדים חדשים. גם הערך הראשון שלי נמחק. זה בסדר, לומדים לעכל. אבל יש דרכים יותר טובות להגיע למצב שהויקיפדיה מוגנת. בואו נזכור שאנחנו לא בתחרות עם אף ויקיפדיה אחרת בעולם על "כמה ערכים יש לנו". לעולם לא נגיע למספרים של ארצות הברית. ובטח שלא- הם מאות מיליונים. אנחנו כמעט שמונה מיליון. המדינה שלהם קיימת 200 ומשהו שנים. שלנו 64. אז בואו נשמור על פרופורציה.

אפשר לאכוף את זה, על ידי כך שלא מספיק שכל ויקיפד חדש מקבל לדף השיחה שלו הודעת "ברוך הבא" על ידי מפעיל מערכת. אולי הגיע הזמן לראות את היתרון ששגעונות של התיכון. יקום ויקיפד חדש- מיד יקבל הודעה אוטומטית עם הפניה למידע שהוא צריך. כעבור שבוע- ייבחן עליו. יידע- ימשיך. לא יידע- ייבחן שוב, כאשר בנתיים הוא לא יכול לערוך. וככה נוכל לדאוג שהמידע הגיע לכולם, והם יודעים מה עושים כאן, ומה לא.

איך אמר אז ז'וז'ו חלסטרה: "ותחשבו על זה. מהההההה..."