משתמש:Shanir92

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גדוד תבור
סמל הגדוד
"כתבור בהרים וככרמל בים יבוא"
פרטים
מדינה ישראל
שיוך פיקוד העורף
סוג חטיבת אלון
בסיס האם בסיס זיקים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2012–הווה (כ־12 שנים)
נתוני היחידה
ציוד עיקרי M4 פלאט-טופ, M16 קצר
פיקוד
יחידת אם נפה 60 - חטיבת אלון

גדוד תבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד תבור הינו גדוד מוביל לוחם ואחד מארבעת הגדודים הסדירים הלוחמים ביחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף

מהו גדוד חילוץ והצלה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדודי החילוץ והצלה של פיקוד העורף אמונים על טיפול באירועי חירום בעורף, בעת מלחמה ובעת שגרה. מלוחמי ולוחמות הגדוד נדרשת יכולת עבודה במגוון מתארים: חילוץ לכודים באירוע הרס, טיהור וטיפול באירוע כימי, כיבוי שרפות וסיוע לאוכלוסייה אזרחית. בנוסף, מבצעים הלוחמים והלוחמות תעסוקה מבצעית בגבולות המדינה ובאיו"ש, ונדרשים לכשירות לחימה גבוהה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקוד העורף הוקם בשנת 1992 כחלק מלקחי מלחמת המפרץ הראשונה, מוחלט להקים פיקוד מרחבי נוסף בצה"ל שיהיה אמון על תחום ההגנה של העורף.

בשנת 2003 מוקמת פלוגת חילוץ והצלה סדירה בפיקוד - שביט, חץ ורותם, מתוך הרעיון שהן יבססו אץ הזנת מערך המילואים בפקע"ר, יהוו כוח חילוץ זמין נוסף על היחצ"א ובה"ד 16

ויתחלקו עם כוחות המילואים בתע"מ במתקני הכליאה מגידו, קציעות ועופר. בשנת 2012 לאחר שגדוד רם של חיל האוויר מוסב לגדוד חילוץ והצלה בפקע"ר מתחיל לקום הגדוד הרביעי

והאחרון של חילוץ והצלה : גדוד תבור.

טקס הקמת גדוד "תבור" - הגדוד הסדיר הרביעי בפיקוד העורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 החל פיקוד העורף בהקמת גדודים סדירים בעלי יכולות חילוץ, אב"כ, חי"ר ויכולות נוספות. הגדוד הראשון הוקדם בשנת 2008 - גדוד "שחר", אחריו הוקם גדוד "קדם", גדוד נוסף הוסב מחיל האוויר - גדוד "רם", ובסוף 2012 הוקם גדוד "תבור". הקמת גדודים אלו תיתן מענה טוב יותר לאירועי חירום שונים ותשפיע על מערך המילואים של פיקוד העורף. אלו הן תמונות מתוך טקס הקמת גדוד "תבור" שנערך ב - 1/11/12 בכפר תבור.

יעוד הגדוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד תבור יהווה גדוד מבצעי סדיר למתן מענה לאירועי חילוץ והצלה ולאירועים בלתי קונבנציונלים בשגרה ובחירום - בארץ ובחו"ל. הגדוד נותן מענה לאירועי שגרה: קריסת מבני וחילוצים מורכבים, 'ללחימה קונבנציונלית:' טילים ורקטות, טרור רב נפגעים ובפגיעה בשגרת החיים, 'לחימה בלתי קונבנציונלית:' טילים כימיים וטרור כימי, 'ולאסונות טבע:'שריפה, רעידת אדמה וצונמי. 'המטרה היא: הצלת חיים!'

מקור השם "תבור"[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים שלושה מקורות לשם תבור:

1) בשל צורתו המיוחדת והבולטת למרחק של הר תבור, מתקשר השם "תבור" במסורת היהודית לסמל של כוח ועוצמה : "כתבור בהרים וככרמל בים יבוא" כתיאורו של ירמיהו את כוחו הצבאי של נבוכדנאצר בבואו להלחם מול המצרים.

להר היסטוריה עשירה במסורת היהודית, ונערכו עליו קרבות רבים: החל ממלחמת ברק וסיסרא ועד לכיבושו במלחמת העצמאות.

2) כמו שני הפנים של הר התבור - אשר מבט אליו ממזרח מגלה פסגה הנראית מחודדת מאוד, ואילו במבט מדרום מתגלה פסגה מעוגלת ומתונה - כך גם לגדוד חילוץ והצלה בפקע"ר שני פנים:

א) לחימה כנגד האויב בתעסוקה מבצעית.

ב)הצלת חיים באירועי אב"כ, חילוץ והצלה - בשגרה ובחירום.

3) בימי בג"א, טרם הקמת הפיקוד, היה קיים "מחוז תבור" שנסגר ב-1992, עם הקמת פיקוד העורף. יש בכך משום החזרת עטרה ליושנה. בגדוד תבור יש שלושה פלוגות שראשי התיבות שלהם יוצרים את שם הגדוד:

פלוגת תבל, פלוגת ברק ופלוגת ראם.

גדוד תבור במבצע "עמוד ענן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בטרם הפך הגדוד למבצעי, החל מבצע "עמוד ענן" בעזה. הגדוד לא נותר מאחור, הצטרף לכוחות העורף בדרום וביצע מגוון משימות - החל מסיוע אזרחי, דרך איתור נפילות רקטות ופינוי אתרי הרס שנחשד כי יש בהם לכודים.

לוחם\ת חילוץ והצלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהות התפקיד - לוחם חילוץ והצלה מתפקד הן כלוחם בצה"ל והן כמחלץ ומציל חיים באתרי הרס ואב"כ.

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך ההכשרה- 8 חודשים והיא מתחלקת לשניים: 1. טירונות. 2. אימון מתקדם.

במהלך ההכשרה ילמד הלוחם תכנים שונים: הכרת השטח והנשק, לימוד והתמחות בנושא חילוץ מתוך הריסות והכשרה כלוחם אב"כ. בסופה של ההכשרה יהיה מוכשר הלוחם כרובאי 03 ומחלץ 07.

טירונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטירונות מקיימת בבסיס ההכשרה החיילי של פיקוד העורף ואורכת כחודשיים וחצי. בטירונות יעבור הלוחם שבועות קליעה ונשק, שבועות שטח בהן ילמד הסוואה, לחימה בשטח פתוח, התנהלות בזמן מלחמה ועוד. בנוסף יתמקד הלוחם בפיתוח הכושר הגופני וילמד את עקרונות התעסוקה המבצעית, הכוללת: פטרולים, סיורים, מעצרים ופעילויות ביטחון שוטף לסוגיהן. בסוף הטירונות יהיה מוכשר הלוחם כרובאי 03.

אימון מתקדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באימון המתקדם ילמד הלוחם שני מקצועות: (במשך 4 חודשים) 1. חילוץ 2. אב"כ

חילוץ: הלוחם ילמד על עקרונות החילוץ כאשר בסוף ההכשרה יהיה עליו לדעת כיצד לחלץ לכודים הנמצאים תחת הריסות. בהכשרת החילוץ ילמד הלוחם איך להשתמש במגוון כלי החילוץ, כדי שיוכל לתת מענה ברגע האירוע ולבצע שיתופי פעולה עם יחידות שונות (עוקץ, מד"א, משטרה, כוחות מילואים ולוחמי אש).

אב"כ: הלוחם ילמד על זיהוי חומרים בלתי קונבנציונאליים בעזרת מכשור מתקדם וידע בסיסי, ילמד על הטיפול באנשים שנפגעו מחומרים אלו ובנוסף איך לטהר שטח. את התכנים ילמד הלוחם בכיתות ובתרגילים עם ציוד מיגון מלא בשטח והתנסויות באוהל אב"כ, טיהור שטח, זיהוי חומרים ועוד.

בסוף האימון המתקדם יעברו הלוחמים שבועיים מכסמים הכוללים בחנים פיזיים במתאר מלחמה ומסע חינוכי- ישראלי מתגלגל במשך 4 ימי ובאורך 55 ק"מ, שבסופו יקבלו את הכומתה הכתומה. בסיום הטירונות והאימון המתקדם יעלה הלוחם לפלוגת מסלול שם יעבור תעסוקה מבצעית.

כאשר הלוחם מסיים את הכשרתו הוא עתיד למצוא את עצמו, עולה כלוחם לפלוגה ותיקה, המבצעת תעסוקה מבצעית באחת מגזרות הבט"ש ברחבי הארץ או יוצא לקורס מ"כים בין 3 חודשים, שבסופו יוכשר להיות מפקד במערך.

כל העת יהיו לוחמי החילוץ וההצלה, בכוננות למתן מענה לאירועי חילוץ והצלה בארץ או בחו"ל.

  • התפקיד פתוח לבנים ובנות.

שיבוץ וקידום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפשרויות קידום:

1. יציאה לקורס פיקוד והדרכה. 2. יציאה לקורס קצינים.

תהליך מיון:

נתוני הקבלה פרופיל 72 ומעלה. בנות נדרשות למיון המשך- גיבוש לוחמות.

  • בנות מתחייבות לשירות חובה של 36 חודשים וכן שירות מילואים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]