משתמש:Shayff/רגל הפיל (צ'רנוביל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רגל הפיל הוא הכינוי שניתן למסה גדולה של קוריום (חומר הנוצר בהתכת ליבת הכור) שנוצרה במהלך אסון צ'רנוביל באפריל 1986, ונמצאת כיום במסדרון השימש להעברת קיטור מתחת לשרידי הכור. הוא התגלה בדצמבר 1986 בעת גילויו הוא נחשב לאובייקט רדיואקטיבי קטלני ביותר; עם זאת, הסכנה שלו ירד עם הזמן עקב דעיכה של החומרים הרדיואקטיביים.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

"רגל הפיל" הוא גוש גדול של קוריום, בצבע שחור המכיל הרבה שכבות, הדומות לקליפת עץ וזכוכית. הוא נוצר במהלך אסון צ'רנוביל באפריל 1986, והתגלה בדצמבר 1986. הוא נקרא כך מפני שמראהו דומה לרגליו של פיל. הוא נמצא מתחת לכור מס 4 בתחנת הכוח הגרעינית צ'רנוביל , מתחת לחדר 217.

הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

"רגל ההפיל" מורכבת בעיקר מתערובת של צורן דו-חמצני, עם עקבות של אורניום. המסה היא אחידה במידה רבה, אם כי היא מכילה גרגרי קריסטל מזירקון . הרדיואקטיביות של המסה מחולקת באופן שווה. המסה צפופה למדי, לא ניתנת לקדיחה, אבל יכולה להינזק על ידי ירי מרובה קלצ'ניקוב . ביוני 1998 החלו השכבות החיצוניות להפוך לאבק והמסה החלה להיסדק.

קטלניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת הגילוי, כ -8 חודשים לאחר היווצרותה, הרדיואקטיביות ליד "רגל הפיל" הייתה כ -10,000 רנטגן , או 100 גריי לשעה. מאז עוצמת הקרינה ירדה במידה רבה, עד שב-1996 ביקר במקום ארתור קורניייב, שצילם תמונות באמצעות מצלמה אוטומטית ופנס כדי להאיר החדר החשוך, בניגוד למיתוס נפוץ, נכון ל2019 ארתור עדיין בחיים.

רגלו של הפיל חדרה דרך לפחות 2 מטרים של בטון עד למיקומה הנוכחי, היו חששות כי היא עלולה להמשיך לחדור עמוק יותר לתוך האדמה ולבוא במגע עם מי תהום , לזהם את מי השתייה של האיזור ולהובית למוות ומחלות. עם זאת, נכון ל -2016, המסה לא זזה מאז גילויה ב1986, והטמפרטורה שלה היא כטמפרטורת החדר.




קטגוריה:אסון גרעיני קטגוריה:אסון צ'רנוביל