משתמש:Slav4/ארגז חול/אתה יצרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אַתָּה יָצַרְתָּ היא הברכה האמצעית (קדושת היום) הנאמרת בתפילת העמידה של מוסף של שבת (תפילת שבע) החל בראש חודש. אמירת "אתה יצרת" כברכה ייחודית הנוספת לתפילת מוסף של שבת ראש חודש, שונה מהנהוג בחגים החלים בשבת, בהם מתפללים תפילת מוסף של חג, וכביטוי ליום השביעי, מוסיפים תוספות שבת.



ועד דאתית להכא, מתורצות גם שאלות (ג), (ד). נפנה קודם לשאלה (ג), מדוע בר"ח שחל בשבת אין אנו אומרים במוסף "ראשי חדשים" עם תוספות שבת, כפי שאנו נוהגים בכל חג שאומרים תפלת החג עם תוספות שבת, אלא אומרים תפלה חדשה, "אתה יצרת".

בר"ח אין אזכור לא של מעשה בראשית ולא של יציאת מצרים, שאינם חלק של ר"ח. גם לא של רוממות, כי אין דחייה של מלאכות. לכאורה היה אפשר לומר, בר"ח שחל בשבת, "ראשי חדשים" כמו בר"ח שחל בחול ולהוסיף "ישמחו במלכותך...זכר למעשה בראשית". אך עדיין חסרה הרוממות. אי אפשר להוסיפה ל"ראשי חדשים" כתוספת לר"ח שחל בשבת בגלל החשש לטעות כפי שהבאנו לעיל. לכן יש צורך בנוסח מיוחד "אתה יצרת עולמך מקדם, כלית מלאכתך ביום השביעי , בחרת בנו מכל עם...ורוממתנו מכל הלשונות". רוממות בתוך תפלה נפרדת לא יכולה לגרום לטעות, מה שאין כן כאשר היא תוספת לתפלה קיימת.